אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
באס הגיע לעיר
שירה קימל ועדי המר יעקבי
לפני כחצי שנה נפגשנו עם המעצב ההולנדי, מרטן באס, שהגיע לביקור במהלכו תכנן כיצד עתידה להראות התערוכה שלו בחללי הגלריות של מוזיאון העיצוב חולון. מה הוא נמנע לעשות? מהו מקור השם "מחבו
להמשך »
צופים בבית המפל
צוות המוזיאון
להמשך »
אירוניה חבויה
שירה שובל | ספריית החומרים
סילביה קנופל לא נחה לרגע. בגיל 33 היא כבר הספיקה לייצר מגוון רחב של עבודות שחלקן נמכרו לאספנים ולאוספים של מוזיאונים. לארץ הגיעה קנופל כאורחת של מכון גתה במסגרת התערוכה "הישן החדש"
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> פוסט 10

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

שלב היישום - התערבות בחלל המוזאון

Design Lab | Michlala Le Minhal

בשלב היישום נדרש כל סטודנט לשלב את כל העשייה שלו במהלך הסמסטר בפיתוח עמדה אישית לגבי התערבות בחלל המוזיאון. בשלב זה בוחר כל סטודנט באיזה אופן לפתח את העמדה שלו ומהם כלי הייצוג המתאימים ביותר למטרתו.

השלב האחרון מחייב את הסטודנט לעשות תהליך של רפלקציה- התבוננות ביקורתית (דוגמא לתהליך זה ניתן לראות בשאלות ותשובות בפוסט 9). הסטודנטים מחויבים להתבונן על העשייה שלהם באופן ביקורתי על מנת לבחור מהם הדברים שהם לוקחים מכל שלב מהתהליך.

שלב זה הינו שלב המוכיח שתהליך עיצוב אינו ליניארי אלא מעגלי ובו נושאים רבים שלמד כל סטודנט מקבלים מופעים שונים בעיצוב ה"סופי". ניתן לדוגמא לראות חיבור בין השלב האחרון והשלב הראשון, בו בחר כל סטודנט חפץ אישי ובו יכולנו לראות את ההבדלים בבחירה של כל סטודנט ובצורת ההסתכלות שלו על המרחב הפרטי ועל החיים בכלל. כמו בשלב הראשון ששם דגש על ההבדלים בין סטודנטים, גם כאן בשלב היישומי מתחילים לראות באופן בהיר את הייחודיות של כל סטודנט ואת ההשפעה של הבחירות לאורך הדרך על הבעת העמדה העיצובית ויישומה בפועל. בשלב זה מביאים הסטודנטים את ההתקדמות שלהם בעבודה בבית וממשיכים לעבודה במעבדה, כאשר רונית ואני יושבות עם כל אחד לדיון על הפרויקט האישי שלו.

השלב היישומי דורש:

1. חשיבה רפלקטיבית
2. חשיבה אינטגרטיבית
3. גישה הוליסטית לעיצוב
4. שילוב של הסתכלות רוחבית (divergent) וממוקדת (convergent)
5. העזה, ניסוי והתנסות
6. מחויבות
7. אופטימיות

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

מרצים אורחים במעבדה

בדרך כלל בסטודיו שמתקיים בחוג במסלול האקדמי, יש מעט אורחים שמגיעים לסטודיו ומהווים חלק אינטגראלי מתהליך הלמידה. כפי שאומר איתמר " הריחוק מן המכללה אפשר לי "לצאת" מהבועה הלימודית ולהיות חשוף בפני העולם.... קבלת ביקורת, מאנשים מתוך ומחוץ לתחום בזמן תהליך העבודה חידדה את הקשר בין הלקוח והמעצב וריגשה אותי בהכרה ששפת העיצוב היא שפה לכל דבר, שכן, אנשים מהתחום יכלו להבין את התהליך שלי ולבקר אותו".

האורחים שהגיעו למעבדה הם: המעצב זוהר שביט, המעצבת נועה חיים, אדר' עמוס בר-אלי, כרמלה יעקובי- וולק (ראש החוג לעיצוב פנים), כל אחד תרם להבהרתם והדגשתם של שלבים ונושאים שונים בתהליך ואפשר לחדד את ההסתכלויות השונות על תהליך העיצוב ותוצריו.

האווירה במעבדה מאפשרת לשלב אורחים באופן לא פורמאלי ובכך להשתחרר מתפיסה שיפוטית וביקורתית. השחרור ממתח אפשר לסטודנטים להקשיב ולהפנים את הנאמר בדיונים ואת שיטות העבודה שהועברו בהפעלות השונות.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal


נושאים בעיצוב חלל תלת-ממדי איכותי

בשלב שבו מיישמים את הידע ומפתחים את הפרויקט, על כל סטודנט להתמקד בנושאי עיצוב המרכזיים לפרויקט שלו. אחד האתגרים בעיצוב הפנים הוא לעצב חלל איכותי המתוכן באופן שמחזק את החוויה התלת-ממדית. כל חלל הינו תלת-ממדי בהגדרה, אך לא כל החללים מתוכננים היטב באופן תלת-ממדי. איכויות החלל התלת-ממדי הנם מרכזיים להצלחה אסתטית ופונקציונלית. בחרתי כמה נושאים שחשוב להתייחס אליהם כאשר מעצבים את החלל במטרה לייצר חוויה תלת-ממדית איכותית.

רצף של חללים - רצף של חללים שנמצאים בסדר מסוים הינה אחת מהדרכים לפתח חלל באופן מורכב וליצור סקרנות. כאשר מתכננים רצף, היכולת לראות לתוך החללים שלא נכנסים אליהם מחזקת את התחושה של החלל התלת-ממדי. הרומאים היו מומחים בתכנון של סדרות של חללים המתייחסים לציר ורואים זאת בברור בעיצוב המרחצאות הרומים. עיצוב בעזרת סדרות של חללים ניתן לראות בבית היפני בו חלל האירוח מורכב מסדרה של חללים המופרדים במחיצות הניתנות להזזה וחיבור המבט בין פנים החלל והגן.

המשכיות החלל מעבר למבנה - תחושה חזקה של חלל תלת-ממדי ניתן להשיג על ידי המשך החלל מעבר לחלל הסגור. הדבר ניתן להיעשות על ידי אלמנטים שיוצאים מתוך החלל הסגור, רמזים בחלל הפנים ויצירת נקודת מבט המושכת אל מחוץ למבנה. דוגמא טובה להמשכיות מעבר למבנה ניתן לראות בביתן ברצלונה של מיס ון-דר רוהה (Mies- Barcelona Pavilion). המבנה ייצג תכנון חדש של החלל הפתוח או החלל ההמשכי. המבנה מורכב מסדרה של קירות שמתחילים בתוך הביתן וממשיכים מחוצה לו. ההמשכיות מתבטאת בתנועה בחלל שמחייבת את מהמבקר לשנות כיוונים מספר פעמים, דבר המאפשר לו לגלות כל הזמן נקודות מבט חדשות המחזקות את ההמשכיות התלת ממדית בין הפנים לבין החוץ.

חיבור בין צורה וחלל - אחת הדרכים לעצב חלל תלת-ממדי מורכב היא להבין כיצד ניתן לייצר מצבים בהם לא ניתן להפריד בין הצורה והחלל והם מעצימים זה את זה. דוגמא טובה הם בתי הערבה של פרנק לויד רייט (FLW) שהתמקדו סביב האח. האח כאלמנט ורטיקלי מרכזי היה ממוקם במרכז החלל כאשר כל שאר הבית היה מורכב מחלל אחד פתוח. החלל חולק לחללי ביניים לא על ידי דלתות, אלא על ידי משטחי קירות חופשיים, ריהוט קבוע, מגוון של גבהי תקרות, שינוי גובה של משטחי ריצפה, מקור אור מפתיע ושימוש דרמטי בחומר בנייה.

חלל בתוך חלל - יצירה של חלל בתוך חלל מאפשרת הדגשה של מקום מיוחד, הדגשה של קנה מידה וחיזוק החלל שמסביב לחלל הקטן. ישנה חשיבות רבה ליחס בין החלל העוטף והחלל הפנימי. יצירה של יחס בין החללים מאפשר לשלב יחסים חוזרים בין המבנה החיצוני והפנימי.
פיתוח של מישורים אופקיים באופן ורטיקלי - לעיתים רבות נשכחת התקרה בחלל. קיימת חשיבות מרכזית לפיתוח אחד המישורים המרכזיים בחלל בגבהים שונים, טקסטורה, צבעים ואור. הדבר מאפשר יצירה של תחושה של קנה מידה וקצב.

שימוש בקנה מידה - מודעות להבנה של קנה מידה ושימוש בה הוא כלי חשוב בהגדרה של חלל תלת-ממדי. קנה המידה מבטא את היחס בין האלמנטים או החלקים לשלם שבו הם נמצאים, בינם לבין עצמם ובינם ובין האדם. ניתן לחלק את השימוש בקנה מידה לשלושה חלקים: קנה מידה ראשון שהינו החלל עצמו, החלל הגדול שמגדיר את מקום האלמנטים השונים; קנה מידה שני - קנה המידה ששובר את הגדול לחלקים - קירות, תיקרה, פתחים, צורות בחלל וקנה מידה שליש י- טקסטורה - אלמנטים דקורטיביים שמעשירים את החלל ויוצרים בו אינטימיות. כמובן שבעיצוב כל רמות קנה המידה משולבות זו בזו אך ההפרשה מאפשרת למעצב לבסס את המהלך העיצובי ולהגדירו באופן בהיר.

אנימציה בעזרת ריהוט - אחת הדרכים להגדיר את מטרתו של החלל הוא בעזרת הריהוט. הדבר יכול להיעשות על ידי הרמוניה או ניגוד ביחס בין הריהוט והחלל הפנימי. הריהוט הוא אחד הדברים הנותנים אופי ותחושה למקום; תחושות של מסתוריות, הומור, מראה היסטורי, מינימאלי, נוח, פורמאלי. תכנון הריהוט והדיאלוג בינו ובין החלל צריך להיעשות בשלב מוקדם של העיצוב על מנת להבטיח את התפיסה התלת-ממדית של החלל.

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס