אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
הקובעים חוק לעצמם
טל אמית
קובייה שעיצב רונן בבלי מדגימה את הרעיון שעומד במרכזה של התערוכה "הקובעים חוק לעצמם" המוקדשת לעבודות עיצוב של סטודיו מג'נטה - לעצב באופן באופן נטול תכתיבים חיצוניים.
להמשך »
חתול אריה
עופר שפיגל
ממשק משתמש טבעי (NUI) מתייחס לממשקים חבויים או כאלה שלאחר זמן הופכים לבלתי נראים ככל שהמשתמש עושה בהם שימוש.
להמשך »
מחוץ לקופסה בשבוע העיצוב בלגרד 2014
צוות המוזיאון
זו השנה התשיעית ששבוע העיצוב של בלגרד מתקיים בבירת סרביה, והעיר התמלאה באירועי עיצוב שונים, מכנס ותערוכות עד מסיבות ופתיחות רשמיות (6-12 באוקטובר, 2014).
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> פוסט 3

הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5

 

4.3.13 - השלדים מקבלים תפנית וגם - איך מתקשרים את מה שלמדנו

חידוד השלד

 

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

עברנו על העבודות של הוצאת השלדים כדי לחדד בדיוק מהו שלד. השלד מגיע עד אמצע האות, הוא לא צריך להראות כמו אות, אך מתחקה אחריה בדיוק במרכזה. כשעושים זאת ידנית, קל מאוד לדייק ואילו במעבר לדיגיטציה, יש לשים לב לעקומות שמשתנות ובכך יוצרות שלד חדש ולא נאמן למקור.

שלד אינו שורש. "שורש" האות הוא הרעיון של האות בכלליות. למשל אם נדמיין את האות א', השורש שלה הוא קו אלכסוני ושני קווים שנפגשים איתו.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
עודד מראה פיתוח של אות כאשר השוני הוא בשלד בלבד, הסגנון זהה בכל האותיות.

השלדים מקבלים תפנית

אז אחרי שהבנו מהו שלד, אפשר להתחיל לשחק איתו. כל סטודנט הראה את המודולציה שלו לפונט אותו חקר (שינוי קונסיסטנטי לכל האותיות בגופן, כדי ליצור שלד חדש, שאינו קיים עדיין, תוך שמירה על זהות האות העברית). היו חקירות מעניינות וכמה הצעות מרעננות. הבנו שיש להפנים את החוקיות, את ההיגיון ואז ליישם אותם על כל האותיות.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography
עבודתה של דריה, פונט היציאה הבאה, מקבל באחת המודולציות תפנית, כאשר הפיתול שחל באות ז' משתלט על כל האותיות.

אבולוציה של שלד: שיעור קצר בהיסטוריה

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

בעוד אנו מדברים על מודולציות, עודד הסביר לסטודנטים איך אבולוציה של פונטים מתרחשת דרך שינויי שלדים.
בדוגמא שהראה, הסתכלנו על פונט נרקיס בלוק (בעיצובו של צבי נרקיס, שנות החמישים) המבוסס על צורות ריבוע, משולש ועיגול. פונט נרקיס תם הוא ריכוך של נרקיס בלוק.

אשר אורון, עיצב את פונט "אורון" כמקביל לפונט Univers הלטיני, בשנות השבעים. השלדים של אורון מסתמכים על פונט נרקיס תם אשר עברו יישור. המודולציה של אורון לפונט, הייתה באותיות ו', י', ן' שקיבלו פיתול בקצה, בנוסף, באות ש', הקו המרכזי נותק ובכך יצר ייחודיות לפונט.

בפונט אריקה סנס, בעיצוב ינק יונטף (המקביל לפונט Gill Sans הלטיני), ניתן לראות שינויי שלדים שהובילו ליצירת פונט חדש כך שהאופי הסגנוני של האותיות נוצר באמצעות "קיטום" האותיות. 

בסופו של דבר, הכול חייב לתקשר

במקביל להבנת האותיות, מרכיביה והתחלת השינוי בה, הסטודנטים החלו להציג סקיצות רעיוניות שלהם לפרויקט המלמד את מבקרי המוזיאון על שלד וסגנון האות.

דריה העלתה רעיון המסתמך על המשחק הנוסטלגי "ציפור בכלוב" - אשליה אופטית הנוצרת כאשר בצד אחד של פתק מצויר שלד האות, בצד השני מופיע סגנון של פונט וכאשר מסובבים במהירות את הפתק, יש אשליה של שלד המולבש בסגנון. חשבנו יחד איך אפשר להציג זאת בצורה מעניינת לצופים ואיך להציג מגוון. ייתכן שוידיאו יעזור, או תלייה של פתקים רבים לשימוש המבקרים, שיוכלו להתנסות בעצמם.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

אסף מתכוון להכין אות ענקית משוקולד, שתישבר לפי חלקי הסגנון ובכך תלמד מהו כל חלק. דיברנו על מה נוצר בעקבות הפעולה, כדי שהיא לא תתמצה רק באכילת השוקולד.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

פאולה מסתמכת על שלושה פונטים, אותם היא מחלקת לחלקים על פי הסגנון והשלד, כאשר כל חלק מוצג על שקף וכל אחד יכול להרכיב לעצמו את האות שלו וללמוד באיזה סגנון הוא משתמש לעשות כן. הועלתה השאלה איך אפשר לייצר משהו שיישמר למבקר כמזכרת מההרכבה? אולי כדאי לבדוק חותמות או חלקים פיזית של האותיות כדי שהחוויה תהיה יותר חושית.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

מעיין התחילה למיין את הפונטים השונים על פי מדד קונבנציונליות. ככל שהסגנון / שלד "משוגע" יותר, הוא מקבל ציון גבוה יותר. ואז החל דיון בכיתה בו דיברנו "מה נחשב נורמלי?" למעשה, הכל נמדד ביחס למשהו אותו צריך להגדיר. הגענו למסקנה כי הוויכוח הוא עצם העבודה, להתחיל דיון בנושא של מה רגיל ומה מופרע.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

מאיה העלתה רעיון של "האף היהודי", צילום פרופיל של אנשים והתאמת כל אף לסגנון מסיים.

Design Lab | Oded Ezer | Graphic Design & Typography

ומה הלאה

לשיעור הקרוב, כל סטודנט ימשיך עם המודולציות שהתחיל, וילביש על השלד החדש את הסגנון של הפונט ממנו יצא.
בנוסף, הוא ילביש על השלד החדש סגנון של פונט שונה ככל האפשר מהפונט המקורי שלו.

כתיבה: מיכל שני
צילום: מיכל שני

הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס