אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
על אופנתיות ואופניים
דנה בן שלום
כשחושבים על עיר ואופניים חושבים על אמסטרדם, או קופנהגן, בהן תרבות האופניים היא מושא להערצה.
להמשך »
יום העיצוב האיטלקי | 2.3.17
להמשך »
גירוש החושך
מירב רהט
שמונה עיצובי חנוכיות לשמונת ימי החנוכה מציגים שימוש בחומרים חדשים ומערבבים בין קודש לחול.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > הקדמה

"כיצד יוכל אדם להניע את עצמו לאן שהוא רוצה ללא סוסים?" שאלה זו העסיקה רבים בעידן שלפני המצאת האופניים. לפני כ־300 שנה עסק בה המתמטיקאי ז'אק אוזנם, הוא הציג מודל של כלי רכב ללא סוסים בעל ארבעה גלגלים המונע על ידי פדלים ומותאם לשני רוכבים, שניתן לראות בו את יסודות האופניים.

אחת הפרשות המוכרות ביותר בנוגע להמצאת האופניים התעוררה בשנת 1960 כאשר רישום המיוחס ללאונרדו דה וינצ'י משנת 1495 של מכונה דמוית אופניים, נתגלה במחברת של תלמידו והסברה היתה שהוא לכאורה העתיקה ממורו. הדעות חלוקות בנוגע לרישום וישנם הטוענים כי מדובר בזיוף של רישום שמטרתו להאדיר את כישרונו ושמו של לאונרדו דה וינצ'י.

קשה מאוד לקבוע את הרגע בו הומצאו האופניים שכן הצעות, רעיונות ועדויות המעידים על המצאת כלי הרכב נמצאו בתרבויות שונות בהודו, בסין, במצרים העתיקה ובפומפיי. מסע האופניים בציר זמן זה מתחיל בשנת 1790 עם הדגם של הרוזן דה־סיווראק הממחיש באופן ציורי את הצורך בתעבורה ללא סוסים ומבשר את האבולוציה המואצת של האופניים עד היום.

הדס קרוק, אוצרת אורחת
ערן ליטוין, תחקיר ויזואלי

לחצו לקריאת ההיסטוריה של עיצוב האופניים:

1790 / 1817 / 1865 / 1870 / 1876 / 1885 / 1895 / 1896 / 1898 / 1900 / 1933 / 1937 / 1940 / 1967 / 1970 / 1977 / 1983 / 1988 / 1989

ציר זמן היסטורי
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס