אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
עיצוב העיצוב | קניה הארה
ד"ר ויקטור פרוסטיג
את ספרו "עיצוב העיצוב" פותח קניה הארה במילים: "הבעת העיצוב במילים היא פעולה של עיצוב". מדיום העיצוב שקניה בוחר הוא הספר.
להמשך »
העיצוב כגיבור בלתי צפוי
צוות המוזיאון
אוסף העיצוב של פרנזינה, המתארח במעבדה במוזיאון העיצוב בחולון, זימן לכאן את שני האוצרים האיטלקיים: רנזה פורנרולי וסטפנו סאלבי, שניסו להסביר את המניעים שמאחורי הבחירות השונות.
להמשך »
המעבדה לעיצוב
HIT - המעבדה לאינטראקציה
המעבדה במוזיאון העיצוב חולון, מארחת פעמיים בשנה, סטודנטים ומורים מהאקדמיות לעיצוב בישראל, לסמסטר של למידה, התנסות וחשיבה משותפות.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > גלעד סופר
Gilad Soffer | Illustrator

גלעד סופר
בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בצלאל (2003) והחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית

מציג בתערוכה את ספר הילדים "יונתן בלש ממש" מאת דויד גרוסמן, הוצאת ספרים עם עובד, 2013.


ספר הילדים שעליו גדלתי
הוא "זו ארץ זו"; אמנם לא ספר ילדים אך זה הספר עליו גדלתי ובנוסף גם על העיבוד של "האיליאדה והאודיסיאה" לילדים, בתרגום אנדה עמיר-פינקרפלד, עם איוריהם של אליס ומרטין פרובנסן.


המרצה הנערצת עלי בתקופת הלימודים היא ג'ודית אשר. גישתה הסקרנית והפתוחה לאיור, התעוזה והרצון התמידי לאתגר את תלמידיה, להעז ולבחון התנסויות, רעיונות, מדיומים ודרכי עבודה חדשים ולא מוכרים, הפכו את הלימוד איתה לחוויה מרתקת ומעשירה. אף שעבודתי באיור ספרי ילדים שונה באופייה מעבודותיה של ג'ודית ואף מהעבודות שעשיתי במהלך הלימודים, אני חב לה חוב גדול.

תהליך העבודה - מכיוון שאני עובד עכשיו על הספרים השלישי והרביעי שאני כותב, אבחין בין ספרים שאני כותב ומאייר ובין ספרים שאני רק מאייר. בספרים שאני גם כותב התהליך הרבה פחות מובנה, מכיוון שהטקסט והאיור מתהווים פחות או יותר יחד. נקודת המוצא היא רעיון ואחריו מתקיים משא ומתן ממושך בין האיור והטקסט. 

בספרים שאני רק מאייר, אחרי הקריאה הראשונה של הטקסט מגיעות קריאות נוספות, הפעם עם עיפרון ביד. בשלב הראשון אני מבצע חלוקה ראשונית של הטקסט הרציף לכפולות, בניסיון ללכוד בכל כפולה סצנה שלמה, תוך שמירה על פוטנציאל קצב ומתח (טקסטואליים וויזואליים) לאורך הספר כולו. לאחר מכן אני מבצע נבירה בטקסט של כל אחת מהכפולות, במטרה לזהות את המרכיבים המהותיים בסיטואציה, ואז - יוצר סקיצה לאחת הכפולות.

בדרך כלל תיבחר כפולה שמופיעות בה כל הדמויות הראשיות, כדי שאפשר יהיה לבדוק את הליהוק כבר בשלב זה. לשם כך אני מכין במקביל כמה סקיצות מהירות בקנה מידה קטן מאוד (דבר שעוזר בשליטה בקומפוזיציה). לאחר מכן בוחר את המוצלחת מבניהן ומשתמש בה כבסיס לסקיצה בגודל אחד לאחד בקירוב, שבה מופיעות הדמויות הראשיות בצורתן הסופית, בטכניקה שבה אני מתכוון לעבוד ובפורמט שנראה לי מתאים לאופי הטקסט. הסקיצה הזו בעלת חשיבות מכרעת לספר כולו, מכיוון שממנה נגזרות למעשה מרבית ההחלטות הנוגעות להיבט הוויזואלי שלו - מראה ואופי הדמויות, טיב היחסים ביניהן, התפאורה, הטכניקה ועוד - ולכן היא עשויה לעבור כמה גלגולים.

השלב הבא הוא יצירת סטורי-בורד בשילוב הטקסט. השלב הזה קריטי לבדיקת הקצב הטקסטואלי והאיורי שנוצר. ההסתכלות על המכלול מאפשרת שמירה של מתח לאורך הכפולות, על ידי שינוי נקודות המבט וזוויות הציור, קנה המידה של הסצנה, תנועה של הדמויות ושל ה"מצלמה" ועוד. כשמגיעים לתוצאה משביעת רצון מפתחים כל אחת מהסקיצות לסקיצה מפורטת. בשלב הזה מסתננים לעיתים לאיורים כל מני אורחים לא קרואים, חלקם מתארחים בשלב הסקיצות ומסולקים לפני כניסת הצבע, וחלקם משתקעים בספר לצמיתות.

השלב הסופי הוא העבודה בצבע. גם בשלב זה היחס בין האיור הבודד ובין המכלול חשוב מאוד, ולכן, אף שאני משתמש בדרך-כלל בטכניקות שאינן מתבססות על מחשב, אני מצלם את האיורים כדי להציבם זה אחר זה במחשב יחד עם הטקסט, כדי לראות איך הדברים עובדים ברצף. לאחר שהכל מוכן - פריסה של כל האיורים, בחינה מקרוב ומרחוק של כל אחד מהם בנפרד ושל כולם ביחד שולחים את הספר עם האיורים לדפוס.

בעבודה על "יונתן בלש ממש" דילגתי על כמה מהשלבים הללו: הספר עוסק בהמשך עלילותיהם של גיבורי "מי רוצה שק קמח", ספר קודם שכתב דויד גרוסמן, ולכן הדמויות הראשיות כבר לוהקו וגם הטכניקה נבחרה. עם זאת, מכיוון שעלילת הספר - תעלומה בלשית המתרחשת לאורך זמן בין כותלי הבית - שונה באופייה מ"שק קמח", שמציג ריטואל משפחתי פרוע של הליכה לשינה, התבקש גם שינוי בקצב מסירת המידע החזותי. לכן, בכפולות רבות, כאלה שבהן הטקסט מרמז על רצף התרחשויות טעון, המידע החזותי פוצל לכמה פריימים נפרדים המשמשים להצגת נקודות מבט שונות, לייצוג כמו-קולנועי של הזמן שעובר או להמחשה של האפשרויות המרובות שגלומות בטקסט של גרוסמן. 

ספר ילדים שעדיין לא איירתי והייתי רוצה לאייר - איור הוא תחום שבו אפשר לממש חלומות באופן מיידי, ואת מה שאני חולם לעשות אני משתדל להגשים בסמיכות לזמן החלום. לאחרונה החלומות קשורים לדברים שאני גם כותב ולפחות בחלום השאיפה היא לעשות דברים שיגרמו לי להגיב באופן רגשי (רצוי צחוק) בזמן העבודה עליהם.

ספרים נוספים שאייר: 
"החתול דלעת משנה את הדעת" 
"אחלה אח"
"כשאבא היה עצוב" מאת יונתן יבין
"החברה הסודית של רחלי"
"מי רוצה שק קמח" מאת דויד גרוסמן
"שאלה של שועלה" מאת נוגה אלגום
"כשסבא נסע לכפר סבא" מאת נרדה בן יעקב

כתב ואייר:
"החופשה"
"שפן" 

חזרה לעמוד התערוכה >>

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס