אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
תערוכה בהתאמה אישית
צוות המוזיאון
צוות המוזיאון מלווה את תהליך התכנון ההקמה והבניה של התערוכה, מן הקונספט ועד הפרטים הקטנים והייחודיים.
להמשך »
הפרויקט "מטרמורפיזם" של שחר ליבנה מועמד לפרס ביזלי
פרויקט הגמר של המעצבת שחר ליבנה "מטמורפיזם", באקדמיה לעיצוב איינדהובן נבחר כמועמד לאחד מפרסי העיצוב הנחשבים בעולם: Beazely Design of The Year Award.
להמשך »
זהמהיש - על קראפט ודלות החומר
מירב רהט
המעצב אלי צ'יזיק מציג תערוכת פרטי ריהוט שנולדו משאריות חומרי גלם שהושלכו מנגריות - "זהמהיש" בגלריה "פריסקופ" בתל אביב מ-4 ביולי ועד-3 באוגוסט 2013
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> משחקי מנהלים

משחקי מנהלים / גלית גאון

לכאורה נדמה שאין צורך היום לדבר על חשיבותו של המשחק בחיינו, בבית, בעבודה, ביחסינו הזוגיים, במערכות היחסים המורכבות שלנו עם ילדים, בגילאים שונים, עם מנהלי בנקים, פקידי מס הכנסה, ולקוחות.
לעיתים נדמה כי אנו שוכחים, כי משחק, הוא אחד המרכיבים העתיקים ביותר בתרבות האנושית, הרבה לפני הסוני פלייסטיישן, במצרים העתיקה, בפרו בסין, שיחקו אנשים אחד עם השני, בכדור, במקלות עם חיילים על גבי לוח, ומבלי משים ערכו חזרות לקראת המאות הבאות בהסטוריה האנושית - הם למדו לקיים עבודת צוות מורכבת תוך דבקות מלהבת בדרך להטבעת כדור ברשת, הם תרגלו גמישות מחשבתית ואסטרטגיות לחימה תוך הנעת כלים על הלוח, הם הרגישו את העוצמה שיכולה להעניק קבוצת אנשים בעלי מוטיבציה משותפת בחתירת סירה אל קו הגמר, הם נזכרו כמה מעורר מרגש ומהנה לחלוק אתגר מאמץ וניצחון, סוער ומתגמל ואולי הכי חשוב שומר עלינו גמישים, סקרנים, ושמחים.

Pitaro | Holon Design Week
משחקי מנהלים | פיטרו | צילום: ניצן הפנר

כאשר הכנתי את הכתבה הזו, התלבטתי אם לפתוח בציטוט של אושו לגבי עבודה ומשחק: "העבודה צריכה להיחשב כמשחק, כפעילות מהנה ומשעשעת, לא כעבודה. אסור לך להיות רציני לגביה" או שאולי הציטוט המוכר שאומר ״ניתן להכיר אדם בשעה של משחק, טוב יותר מעשרות שעות של שיחה״, האם כדאי לגשת לנושא מהפן האקדמי שלו ולספר על המחקרים שנעשו בתחום הניהול בשנים האחרונות כמו מחקריהם של מרקוס בקינגהם ואחרים על חשיבותו של צחוק והומור בעבודה? או אולי מוטב להציג מחקרים מתחום הרפואה והפסיכולוגיה המוכיחים את הקשר בין לחץ ושחיקה לתחלואה, בין שביעות רצון לאפקטיביות ובין אושר לתוצאות מדידות? אולי עדיף לספר על שיטות עבודה לפיתוח אפקטיביות אישית וצוותית שנוסו בעולם והוכחו כאחד הכלים החשובים בחיינו המקצועיים.

Pitaro | Holon Design Week
משחקי מנהלים | פיטרו | צילום: ניצן הפנר

המילה "משחק" נשמעת לרבים מאיתנו כעניין לא רציני השייך לילדים וכי כל קשר בין פעולה זו לבין עולם העסקים הרציני הינו מקרי בהחלט. עולם המבוגרים עוטף אותנו במשחקים, בואו ונודה על האמת, כולנו משחקים בדרך זו או אחרת. אם זה על גבי המסך הקטן שבכף ידינו, על השולחן מולנו,או שאנחנו משתתפים פעילים במשחקים וירטואלים, מעודדים קבוצות דרך הטלוויזיה, משחקים משחקי תפקידים שונים במשך היום ולפעמים אפילו מוצאים זמן למשחקים אמיתיים ביום שבת אחר הצהרים.

Pitaro | Holon Design Week
משחקי מנהלים | פיטרו | צילום: ניצן הפנר

"יש 500 הגדרות שונות למשחק", כתב דר׳ סטיוארט בראון, פסיכיאטר שהקים את המכון הלאומי למשחק בארה״ב. "באופן פשטני", הוא אומר, "משחק הוא משהו שנעשה באופן רצוני; ניתן להפרעה; גורם הנאה; כשהוא מבוצע כהלכה הוא משחרר את המשתתף בו מהעריצות של הזמן; נראה חסר מטרה, אבל ההטבות שיש בו ברורות למתבונן ולמשתתף כאחד; והתוצאה שלו היא בעלת חשיבות משנית ביחס להשתתפות במשחק עצמו". 

Pitaro | Holon Design Week
משחקי מנהלים | פיטרו | צילום: ניצן הפנר

אחד הביטויים המובהקים של המודעות לחשיבותו של המשחק הוא שילוב משחקים ממשיים במקומות העבודה. התופעה רווחה בימי טרום המשבר בעיקר בחברות הייטק ובמשרדי פרסום, שפיזרו במשרד שולחנות פינג פונג ומכונות פינבול והוציאו את העובדים לימי כיף אתגריים, כולל השתובבות ביער וטיפוס על חבלים. המטרה ברורה - הגברת היצירתיות ועבודת הצוות. אבל לא בטוח שפק־מן הוא הדרך הטובה ביותר להשיג זאת. משחק עם עצמים, למשל, עדיף בהרבה: הוא מפעיל את היד, שמגרה את המוח, שמחזק את הקשר ליד. הספר שפרסם בראון לפני מספר שנים, "Play", גדוש מחקרים שמוכיחים את יתרונות המשחק אצל ילדים, מבוגרים ואפילו חיות "איך המשחק מעצב את המוח, פותח את הדמיון וממריץ את הנשמה". הנה מחקר לדוגמה, על משחק עם עצמים: "ב־JPL (מעבדת מחקר של הממשל ונאס"א) מצאו שמבוגרים שבילדותם לא הרבו לשחק באמצעות הידיים מתקשים לפתור בעיות מכניות באופן יצירתי, בהשוואה לילדים ששיחקו בידיים", מספר בראון. "המחקר משמש כיום את נאס"א ובואינג ככלל אצבע: לא שיחקת בידיים או עבדת איתן כשהיית ילד - לא מתקבל לעבודה״.

Pitaro | Holon Design Week
משחקי מנהלים | פיטרו | צילום: ניצן הפנר

לפני ארבע שנים, כמעט בדיוק, נפתח מוזיאון העיצוב חולון, ביוזמת עיריית חולון להיות מעבדה של עיצוב ואנשים. בחול המועד פסח, בעוד רגע בדיוק, אנו חוגגים בפעם השלישית את שבוע העיצוב חולון ובמרכזו, במוזיאון התערוכה ״משחקים במוזיאון העיצוב״ החוקרת ומזמנת יוצרים ומשחקים לחשיבה מחודשת אודות מרחבי המשחק והדמיון. ובתערוכה "משחקי מנהלים", בפעם הראשונה, שבוע העיצוב מתרחב ויוצא מגבולות המוזיאון, הגלריות העירוניות ומתחם המדיטק, אל המרחבים המסחריים ואל אזור התעשיה. שלוש שנים חיכינו לרקום את הגשר הזה, והנה זה קורה באופן המוצלח ביותר.

Pitaro | Holon Design Week
משחקי מנהלים | פיטרו | צילום: ניצן הפנר

חמשת אלפים שלוש מאות ושלושים צעדים בין המוזיאון לאולם התצוגה והחנות של פיטרו.
אבל צריך רק צעד אחד כדי להתחיל מסע, מהפכה, מחשבה חדשה ותערוכה מצויינת. לא יכולנו לדמיין לעצמנו שותף יותר יצירתי ומחוייב למשחק שבוע העיצוב, מאשר מנהלי מתחם פיטרו. לרגע ניתן לחשוב שאנחנו במילנו,  בשבוע העיצוב החשוב, המרכזי והמרתק בעולם, ואנחנו נפגשים באחד המיצבים המיוחדים שתוכננו לארוע.

לגילאי 9-99, מיום חמישי ה-3 באפריל עד ה-20 באפריל. פיטרו. הסדנא 13, חולון
שעות פתיחה: ימים א-ה בין השעות 10:00-18:00 ימי שישי 09:00-13:00
התערוכה סגורה בערבי החג

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס