אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
זבוב על הקיר
מעין פוס, לונדון
לונדון 2012, אולימפיאדה. העיר מתכוננת, עוטה ורוד, מסדרת את העניבה ומיישרת את הכובע.
להמשך »
חפצים - עיצוב תעשייתי בישראל
ד"ר ויקטור פרוסטיג
מעצבים על המפה! אתה קיים אם מישהו מוצא לנכון לחקור אודותיך. שבט המעצבים התעשייתיים בישראל מתגלה במחקר אתנוגרפי. מה הם חושבים, איך הם מתנהלים ולמה הם מעצבים חפצים.
להמשך »
טכנולוגיה מעוררת תחושות
מילנו 2010
היום, כך מתברר, מצפים ממעצבים לא רק ליצור דברים יפים אלא גם שהמוצרים שלהם יהיו מפותחים מבחינה טכנולוגית ושיתקשרו עם האנשים שאמורים להשתמש בהם - שיעוררו בהם רגש.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > מורן ברק
Moran Barak | Illustrator מורן ברק
בוגר המחלקה לתקשורת חזותית, מסלול איור, שנקר (2005)

מציג בתערוכה את ספר הילדים "מסעות גולי בארץ הנבהלים" מאת: שמעון ריקלין, הוצאת מודן הוצאה לאור, 2011

ספר הילדים שעליו גדלתי הוא "הנשיקה שהלכה לאיבוד" מאת דבורה עומר באיוריה של נורית יובל, ו"דירה להשכיר" באיורו האייקוני של שמואל כץ. משניהם אני זוכר מצוין את האיורים ולא את הטקסט ועדיין מאוד אוהב אותם.

המרצה הנערץ עלי בתקופת הלימודים הוא ירמי פינקוס. ירמי הוא שילוב של דיקטטור נאור, איש תרבות ואיש מקצוע מעולה, ועד היום יש לי בראש אייקון קטן שלו שנוזף בי. יש לו משנה סדורה וגישה מעט פרוסית, שהתחברתי אליהן, גם כי זה כנראה מתאים לאופי שלי, וגם כי איור טוב בעיני תמיד משלב בין גבוה לנמוך. איור עוסק בפרשנות תרבותית אבל הוא גם "מקצוע", אוּמנות, ולעתים נוטים להזניח את הפן הזה. לכן, הגישה המסורתית הזו היא גם נכונה וגם מנחמת, כי המשמעות של להיות סטודנט לעיצוב היא חיים באובדן דרך תמידי וזה מאוד מתסכל.

תהליך העבודה - אני משתדל לעבוד לפי: בלגאן, סדר, בלגאן. כלומר, בהתחלה, כשאני קורא את הטקסט בפעמים הראשונות, אני מתרחק מכל תהליך עבודה מסודר. רצוי גם לא לעשות סקיצות, רק לגלגל את הטקסט בראש במשך כמה ימים ולחשוב על דימויים, עדיף תוך כדי הליכה או שטיפת כלים. בחלוף הזמן למדתי כמה השלב הזה חשוב כי כשעבודה על ספר מתקדמת רוב הזמן עסוקים בלתחזק ולנגר אותו, וקשה יותר להתרומם ולהסתכל על המכלול.

השלב הראשוני הזה הוא הגרעין, הדי.אן.איי של הספר. השלב הבא מסודר (ופרוסי) אצלי הרבה יותר, ובדרך כלל סדר הפעולות יהיה קודם כל עיצוב הדמות הראשית ולאחר מכן איור כפולה לדוגמה שתכתיב את השפה האיורית (טכניקה, תפיסת חלל, קצב, צבעוניות וכו'). אני מקפיד לשנות את הטכניקה בכל ספר, כדי לנסות להתאים אותה לרוח הטקסט וכדי לעניין את עצמי.

אחר כך מגיע שלב הסקיצות, אישורן, הביצוע הסופי ואיור העטיפה. בשלב הסקיצות הראשוני אני מנסה שוב להתבלגן ולא לחשוב מסודר מדי, להוסיף מיזנסצינה וגיבורים קטנים שילוו את הספר אבל לא להיכנס יותר מדי לפרטים. ב"גולי בארץ הנבהלים" אלה היו לדוגמה הפסל בכיכר העיר, תרנגול הצריח, השפירית והג'וק, שלא הופיעו בטקסט.

הטקסט מכתיב את העיצוב ואת הטכניקה: התמה המרכזית של הספר היא מסע. במסע מגיעים למקומות רחוקים וקורים במהלכו דברים בלתי צפויים. כדי להדגיש את המרחק, העיר עוצבה כעיר ימי-ביניימית ומכאן נגזר גם הלבוש של גולי. באשר לבלתי צפוי - חיפשתי פתרון טכני שייצור הפתעות וכך הגעתי לקולאז' שממנו מורכבת הדרך. היא מורכבת בעיקר מאטלס ישן שגזרתי והרכבתי מחדש באופן מקרי כך שתיווצרנה דרכים חדשות. הקולאז' שנוצר מהדהד מצד אחד את הלוך הרוח העולץ של גולי במהלך ההליכה - במקרה הזה הושפעתי מ"מר קו", שצבע הרקע שלו השתנה בהתאם למצב רוחו - אך זו גם דרך חכמה ממי שהולך בה, שצופנת סודות.

ספר ילדים שעדיין לא איירתי והייתי רוצה לאייר הוא הספר ״La pipi della zebra״, ספר איטלקי על זברה עם בריחת שתן. במהלך הספר היא משתינה על כולם והגאולה מגיעה כשהיא מצטרפת למכבי האש.

ספרים נוספים שאייר: 
"ארץ ישראל שלי יפה וגם פורחת" - דתיה בן דור (2013)
Le Livre des histoires perdues (2012) - Alice ֹditions 
"גרגרים וזרעונים" - דתיה בן דור (2011)
"המלך גוגול", (At the Pond One Day (2010

חזרה לעמוד התערוכה >>

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס