אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
דעה אישית
מעין פוס
חמושות בציפיות גבוהות נסעו שתי מעצבות צעירות לפסטיבל העיצוב בלונדון וחזרו משם עם תמיהות. האם תרבות ההיפסטרים השתלטה גם על עולם העיצוב?
להמשך »
יופי חבוי
מיה דבש
"כשניתנת לאדם הזדמנות כזו, כאשר חושיו נפתחים, הוא יכול להבין גם מסרים עדינים וסמויים, כאלה שנאמרים בלחישה." ראיון עם קניה הארה אוצר התערוכה Senseware
להמשך »
פריסקופ - עיצוב ישראלי עכשווי
טל אמית
המפגש עם תומר ספיר ואבי לובין שערכו (אבי) ועיצבו (תומר) את הספר "פריסקופ - עיצוב ישראלי עכשווי", הניב שיחה על אוצרות, תיעוד ועיצוב ישראלי.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > שמרית אלקנתי
Shimrit Elkanati | Illustrator

שמרית אלקנתי
בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית, מסלול איור, שנקר (2009)

מציגה בתערוכה את ספר הילדים "על זנבה של ארנבת" מאת: דליה רביקוביץ, הוצאת ספרים עם עובד, 2012

ספר הילדים שעליו גדלתי הוא ״אלה קרי הילדה מלפלנד״ מאת אלי ינס עם התמונות של חנה ריבקין-בריק. הדהים אותי שילדה קטנה גדלה מוקפת בשלג ויש לה כלב ואיל. היום אני מבינה שהיומיומיות שבסיפור היא גורם כל כך חשוב בתהליך ההקבלה וההזדהות של ילדים עם דמויות ממקומות ומזמנים שונים. הספר מראה את אלה קרי משחקת עם חברות, בוכה וישנה, ומכניס אותך לעולמה. עד היום הארצות הצפוניות מרתקות אותי למרות שאני ממש סובלת מקור.


המרצה הנערצת עלי בתקופת הלימודים הוא ירמי פיקוס. בשנקר היו לי כמה מורים טובים מאוד וכל אחד ואחת מהם לימד אותי דברים שמלווים אותי עד היום. בזמן שעבר מאז שסיימתי את הלימודים אני מגלה שהרבה דברים שירמי פינקוס אמר לי מאוד השפיעו עלי ועודדו אותי. הוא דחף אותי ללמוד עיצוב כדי לדעת "לארוז" את האיור, עודד אותי לעשות אנימציה ולימד אותי הרבה על פרופורציות, אולי בגלל שהוא הרגיש את קושי שלי לשחרר דברים. 

תהליך העבודה - התחלתי את העבודה על הספר ״על זנבה של ארנבת״ בשנקר בקורס איור ספרי ילדים, בהנחייתה של בתיה קולטון. בהתחלה התאהבתי בשם של השיר - "על זנבה של ארנבת" - מילים שכבר מציתות את הדמיון: החזרה על אותיות במילים זנבה וארנבת, המוזיקה שנוצרת כתוצאה מכך, זה מאגי ממש. התחלתי לאסוף הרבה רפרנסים, בעיקר תמונות ישנות של נופים ואתרים בגלל שראיתי את הספר כסוג של ספר מסע.

האתגר באיור שיר הוא שאין תמיד תיאור של זמן ומקום שבו מתרחשות סצנות וצריך לחשוב על סיפור מסגרת שיתמוך בשיר. במקרה הזה החלטתי שהגיבור בן החמש וחצי יחשוב על הארנבת בבוקר בדרכו לגן. בחרתי את הפורמט המאורך לספר יחסית בהתחלה. הרגשתי שלטקסט מתאימות סצנות פנורמיות של נוף עם הרבה התרחשות ותנועה.

את דמות הארנבת ציירתי בעקבות הפורמט - זו ארנבת מסעות מהירה מתוחה ומאורכת. רוב הספר היא מרחפת בשיא של זינוק, רק באיור הקטן בסוף היא שוכבת קצת לנוח. מבחינת הסגנון רציתי שהיא תהיה ארנבת מובחנת אבל שיהיה בה משהו קצת מופשט ומשתנה, משום שהיא גם קצת חלום של ארנבת. רציתי שהיא תהיה לבנה ותבלוט על הרקע סביבה, ושהרקע יגדיר את צורתה. הגיבור מבוסס על ילד שהיה בגן ילדים שבו עבדתי כעוזרת לגננת בזמן הלימודים. הוא תמיד ישב ליד החלון והסתכל החוצה, הוא רצה לצאת גם כשירד בחוץ מבול. 

את הספר בגרסתו הנוכחית התחלתי לצייר בתוכנת "צייר". אהבתי שיש בתוכנה רק 3 חרטות (undo), זה הרגיש כמו משחק. כשהתחלתי לעבוד על הכפולות העניינים הסתבכו. אין שכבות ב"צייר" וקשה מאוד לשלוט בדברים, וזה עוד לפני שנכנסו לשאלות לגבי דפוס. המאייר אולג מילשטיין, יוצר מנוסה בפיקסלים, לימד אותי לגרום לפוטושופ להתנהג כמו "צייר". אני אוהבת את הקו המרוסק שנראה קצת כמו הדפס, ובגלל שעבדתי עם כלי העיפרון בעובי של פיקסל אחד נוצרו טקסטורות שונות כאשר מילאתי שטחים. כשממש נכנסתי לזה, הרגשתי שהפיקסלים נהיים חומריים. זו טכניקה שנראית משחקית בעיני אבל גם מתחברת לרפרנסים של תמונות הנוף הישנות שאספתי בתחילת העבודה על הספר.

המשכתי לעבוד על הספר אחרי התייעצויות רבות והסקיצות השתנו שוב ושוב. נקודת המפנה הייתה כשהגענו למסקנה שהילד לא צריך להשיג את הארנבת כבר בתחילת הספר אלא להמשיך ולרדוף אחריה. לבסוף, ציירתי את הטקסטים בספר בפיקסלים, באותה טכניקה שבה צוירו האיורים. אני שמחה שהטקסט המצויר נכנס לספר. אני חושבת שהוא מוסיף, והופך את העיצוב שלו לשלם יותר. אחרי שהספר יצא האותיות המצוירות הפכו לגופן מלא בשם "ארנבת".

ספר ילדים שעדיין לא איירתי והייתי רוצה לאייר - אין טקסט מסוים כרגע אבל מסקרנות אותי הדרכים האין סופיות לספר סיפור עם הפורמט של ספרי ילדים. מעניין אותי לשלב קומיקס, לעשות ספרים שהם אובייקטים שלמים, לנצל את האפשרויות שמציע דפדוף, לנסות ולחשוב כל פעם מחדש על טיפוגרפיה, טכניקה וצבעוניות.

ספרים נוספים שאיירה:
"על זנבה של ארנבת" - דליה רביקוביץ 
בימים אלה עובדת על איורים לספר שירים לילדים

חזרה לעמוד התערוכה >>

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס