אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
מרכיבים תרבות
סתו אקסנפלד
להמשך »
תוצרת טרייה | מילנו 2011
מיה דבש
מדי שנה, עם השיבה משבוע העיצוב במילנו (ולאחרונה אפילו במהלכו) ממהרים עיתונאים, אוצרים, קניינים ושאר חוזי עתידות לנסח את המגמות החדשות ולהצביע על הכיוונים שלעברם צועד עולם העיצוב
להמשך »
ירושלים: בצילה של הארכיטקטורה
אוריאל קון
ההצללה החיצונית של ירושלים העתיקה, מדגישה את היותה של העיר ישות מסתורית אחת - ובתוכה, הבתים האנונימיים, יחד עם רחובותיה הצרים של העיר, מתילים על עצמם צל עצמי.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > חמש תחנות תרבות

משקפיים מאוסף קלוד סמואל

עיצוב גלריה עליונה: טל גור

העיניים שלי גדולות ואפורות, ולמרות שלמעשה הן חלשות ברמה מסוימת, הרי שהמראה שלהן לא מסתיר כל פגם. החולשה עצמה בכל אופן, הטרידה אותי תמיד והשתמשתי בכל משחה או תרופה כדי לא להרכיב משקפיים. כיוון שאני צעיר ונאה למראה, הרי שבאופן טבעי אני לא מחבב משקפיים ומסרב להרכיב אותם. אני לא מכיר מישהו שמוכן להשחית כך את הבעת פניו של אדם צעיר ולעטות עליהם תווים של נוקשות, צדקנות וזקנה. (משקפיים, אדגר אלן פו, 1844)

דרך ארוכה עברו המשקפיים מן הימים שבהם היתה זו בושה להרכיבם בפומבי (כמו גיבורו של אדגר אלן פו) ועד שהפכו למגדירי זהות, מן הימים שבהם היו בעיקר אביזר רפואי (פרוטזה) שמטרתו לתקן פגם ועד להיותם אביזר אופנה ומן הימים שבהם היו נדירים ושידרו למדנות, חוכמה ויוקרה ועד לימים שהפכו לנחלת הכלל.

את הדרך הזו משקף האוסף הנדיר של קלוד סמואל המוצג כאן. פנים רבות לו לאוסף, החל בתיבת העדשות הקטנה מתחילת שנות ה־ 30 של המאה ה־ 20 שירש קלוד מסבתו שנדדה בין השווקים בפריז והתאימה עדשות לעוברים ושבים, המשך באוסף הנדיר של משקפיים שעיצב אביו לפייר קרדן וכלה בדמותו של האספן עצמו, בתשוקה ובמחויבות ההיסטורית המניעים אותו. אבל במרכזו של האוסף עומדים המשקפיים - חפץ קטן, יומיומי, כמעט מובן מאליו, שבמשך למעלה מ־ 700 שנה מאפשר לרובנו - קצרי רואי ורחוקי רואי - נגישות למציאות. 

ההיסטוריה של המשקפיים היא יותר מכל היסטוריה של תרבות. העיסוק בהם יכול להיות מורכב מאינספור זוויות, אנחנו בחרנו לבחון אותם דרך נקודת המבט האנושית. חמש תחנות תרבות מוצגות כאן וכל אחת מהן היא צומת שבו המשקפיים משחקים תפקיד מרכזי, מותירים חותם ברור על ההתפתחות האנושית מחד ומשקפים את האופן בו התפתחות המדע ותמורות חברתיות משפיעים על היחס אליהם מאידך. משפיעים ומושפעים, מתווים ומונחים, יוצרים ונוצרים.

את המסע של המשקפיים מנקודת המבט של העין הצופה אנו מתחילים בעולם הרפואה כאביזר שהומצא לתיקון הראייה ומסיימים בעולם האופנה, כמוצר צריכה. התחנה האחרונה משלימה גם את המסע של המעצב ממי שנותן את הדעת בעיקר על הפונקציה למי שהוא פרשן חברתי. אבל יותר מכל, את המסע הזה משלים הפריט האחרון שנוסף לאוסף לאחרונה - תיבת העיניים התותבות המוצגת כאן. העיניים האלה הסומות, המשימות עצמן כרואות, מרחיבות את הדיון במשקפיים ופותחות פתח לשאלות חדשות - לא רק על משקפיים אלא גם על ראייה.

 

צילום: אלי בוחבוט
פורופטר, סוף המאה ה-19
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס