אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
Designer's Days הזוכים בתחרות
הזוכים בפרס השופטים לעיצוב חלל תצוגה ביריד ה-Designer days" 2011" הם חברת העיצוב האיטלקית Molteni&C והמעצבת הצרפתייה קונסטנס גיסה (Guisset).
להמשך »
Salone del Mobile, 2010
מילנו 2010
עולם העיצוב לאחר התפזרות ענן האפר הוולקני מעלה שאלות הרבה יותר מאשר מספק תשובות. האם אנחנו באמת זקוקים לעוד כיסא, עוד ספה או עוד קומקום?
להמשך »
עיצוב מהפכני | מילנו 2011
מיה דבש
לבוש בבגדים המרשימים שעיצב דודו יגאל עזרואל, דרור בן שטרית נע בין פתיחות, קוקטיילים וקבלות פנים במילנו. בארבע מהן לפחות הוצגו פרויקטים שעיצב, כל אחד מהם שונה בתכלית מן האחר ומעיד י
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > חיטה היא חיטה היא חיטה

חיטה היא חיטה היא חיטה | פדי מרגי
אוצרת: נגה שמשון


"צריכת ראווה" היא מושג שטבע הסוציולוג והכלכלן האמריקני תורסטן ובלן עוד ב-1899. ובלן תיאר וניבא את הצורך הלא רציונלי של חברת השפע ברכישת מוצרים העולים על שווים, ובלבד שיעידו על עושר ואיכות חיים גבוהה.
מאז תקופתו של ובלן עברו מוצרים וטובין שינוי לא קטן, מסיפוק צרכים ממשיים לסיפוק תשוקות. בעוד שבעזרת מוצר או שירות ניתן לספק צורך, תשוקה מייצרת תאוה, צרכים מומצאים ורעב לעוד ועוד מוצרים. סלבוי ז'יז'ק, פילוסוף בן זמננו טוען כי "מטרת הקיום של התשוקה היא לא להגשים את מטרתה ולמצוא שביעות רצון, אלא לשכפל עצמה כתשוקה."

אמנות המאה ה-20 סימנה את כניסתם של חפצי היומיום למוזיאון. משתנות, קופסאות שימורים וארגזי קרטון המוצגים כיצירות, משבשים את הקודים המוסכמים של זירת האמנות. האובייקטים שהוצאו מהקשרם מזמינים את הצופים לקריאה מחודשת וביקורתית של צריכת מוצרים וצריכת תרבות.

בתערוכה חיטה היא חיטה היא חיטה בוחר המעצב פדי מרגי מוצרי יסוד יומיומיים בסיסיים כמו קמח, סוכר ומלח ומציג אותם במוזיאון כתפארת היצירה, כשהם ארוזים בשפת מותגי על כמו גוצ'י, פראדה, נייקי ועוד. מרגי משתמש בכישורים, בכלים ובידע של איש המיתוג והפרסום, וכקוסם פתיין משבש למולנו את המוכר והיומיומי ומערבב אותו עם הנשגב והנחשק. מצד אחד בוחר מרגי את מוצרי המזון הבסיסיים ביותר -אלה המספקים את צורכי היסוד של האדם, ומסובסדים לרוב על ידי מדינות כדי לאפשר גם למעמדות הסוציו-אקונומיים הנמוכים ביותר לרכוש אותם. ומן הצד השני, בעזרת חוכמת הכפיים ורגישות המבט, עוטה עליהם תחפושת של אותם מותגי-על, המוכרים לנו תשוקה לעושר, איכות חיים, יופי, נעורים והצלחה באריזות שהיו יכולות להיות מלאות גם באוויר, קש, או חול ים. הערך הפיזי החומרי של המוצר, אין לו, ולו אפס, מערכו הסמלי הפונה אל תשוקת התת-מודע.

גרטרוד שטיין במשפט הנודע ביותר שלה "ורד הוא ורד הוא ורד" מציגה את היות הדברים רק מה שהם ולא יותר מכך, וכך גם מרגי בחיטה היא חיטה היא חיטה חושף בפנינו את השקר הגדול של צריכת הראווה. קמח של פראדה אינו יותר, ולו במעט, מאשר קמח. במהלך זה מרגי מעמת ומאמת אותנו עם עובדת היותנו חלק מאותה תרבות של שפע וצריכת ראווה.

פדי מרגי הוא מעצב ישראלי והבעלים והמייסד של משרד המיתוג Talking Brands. בעברו עבד כארט דירקטור בכמה ממשרדי הפרסום המובילים בישראל ועמד בראש המחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון, שם הוא מרצה וחבר סגל בכיר עד היום.

צילום: עמרי מירון
חיטה היא חיטה היא חיטה | פדי מרגי
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס