אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
טכנולוגיה מעוררת תחושות
מילנו 2010
היום, כך מתברר, מצפים ממעצבים לא רק ליצור דברים יפים אלא גם שהמוצרים שלהם יהיו מפותחים מבחינה טכנולוגית ושיתקשרו עם האנשים שאמורים להשתמש בהם - שיעוררו בהם רגש.
להמשך »
ייצוג ישראלי
הדר גליק
הדר גליק מציעה להתבונן בכמה אובייקטים בתערוכה "הישן החדש" במבט נוסף. שלא במקרה כמעט כולם הם של מעצבים ישראלים או יכולים היו להיות כאלה.
להמשך »
סוף הוא תמיד התחלה - בוגרים 2018
צוות המוזיאון
יולי של סופים מרגשים והתחלות חדשות בתערוכות הבוגרים של בתי הספר לעיצוב. מועדי הפתיחה והסגירה של כל תערוכות הבוגרים.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > חיטה היא חיטה היא חיטה

חיטה היא חיטה היא חיטה | פדי מרגי
06 יוני - 20 אוקטובר, 2018

אוצרת: נגה שמשון


״צריכת ראווה״ היא מושג שטבע הסוציולוג והכלכלן האמריקני תורסטן ובלן (Veblen) עוד ב-1899. ובלן תיאר וניבא את הצורך הלא רציונלי של חברת השפע ברכישת מוצרים העולים על שווים, ובלבד שיעידו על עושר ואיכות חיים גבוהה. מאז תקופתו של ובלן עברו מוצרים וטובין שינוי לא קטן, מסיפוק צרכים ממשיים לסיפוק תשוקות. בעוד שבעזרת מוצר או שירות ניתן לספק צורך, תשוקה מייצרת תאווה, צרכים מומצאים ורעב לעוד ועוד מוצרים. סלבוי ז׳יז׳ק (Zizek), פילוסוף בן זמננו טוען כי ״מטרת הקיום של התשוקה היא לא להגשים את מטרתה ולמצוא שביעות רצון, אלא לשכפל עצמה כתשוקה.״

אמנות המאה ה-20 סימנה את כניסתם של חפצי היומיום למוזיאון. משתנות, קופסאות שימורים וארגזי קרטון המוצגים כיצירות, משבשים את הקודים המוסכמים של זירת האמנות. האובייקטים שהוצאו מהקשרם מזמינים את הצופים לקריאה מחודשת וביקורתית שלצריכת מוצרים וצריכת תרבות.

בתערוכה חיטה היא חיטה היא חיטה בוחר המעצב פדי מרגי מוצרי יסוד יומיומיים בסיסייםכמו קמח, סוכר ומלח ומציג אותם במוזיאון כתפארת היצירה, כשהם ארוזים בשפת מותגי על כמו גוצ׳י, פראדה, נייקי ועוד. מרגי משתמש בכישורים, בכלים ובידע של איש מיתוג ופרסום, וכקוסם פתיין משבש את המוכר והיומיומי ומערבב אותו עם הנשגב והנחשק. מצד אחד בוחר מרגי את מוצרי המזון הבסיסיים ביותר - אלה המספקים את צורכי היסוד של האדם, ומסובסדים לרוב על ידי מדינות כדי לאפשר גם למעמדות הסוציו-אקונומיים הנמוכים ביותר לרכוש אותם. ומן הצד השני, בעזרת חוכמת הכפיים ורגישות המבט, עוטה עליהם תחפושת של אותם מותגי-על, המוכרים לנו תשוקה לעושר, איכות חיים, יופי, נעורים והצלחה באריזות שהיו יכולות להיות מלאות גם באוויר, קש, או חול ים. הערך הפיזי החומרי של המוצר, אין לו, ולו אפס, מערכו הסמלי הפונה אל תשוקת התת-מודע.

גרטרוד שטיין (Stein) במשפט הנודע ביותר שלה ״ורד הוא ורד הוא ורד״ מציגה את היות הדברים רק מה שהם ולא יותר מכך, וכך גם מרגי בחיטה היא חיטה היא חיטה חושף בפנינו את השקר הגדול של צריכת הראווה. קמח של פראדה אינו יותר, ולו במעט, מאשר קמח. במהלך זה מרגי מעמת ומאמת אותנו עם עובדת היותנו חלק מאותה תרבות של שפע וצריכת ראווה.

פדי מרגי הוא מעצב ישראלי והבעלים והמייסד של משרד המיתוג ״Talking Brands.״ בעבר עמד בראש המחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון, שם הוא מרצה וחבר סגל בכיר עד היום.

צילום: עמרי מירון
חיטה היא חיטה היא חיטה | פדי מרגי
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס