רכישת כרטיסים

צילום: עודד אנטמן

מתבנית לשבר – סטודיו קאהן

From Mold to Fragment - Studio Kahn

תהליך הפיתוח המלא של שלושה חפצים מוכרים ואהובים בשדה העיצוב הישראלי

04.07.2015 – 30.10.2015


 

התערוכה "מתבנית לשבר" שהציגה פריטים שעוצבו על ידי סטודיו קאהן, תיארה תהליך פיתוח מלא ושלם המכיל שלושה חפצים מוכרים בשדה העיצוב הישראלי בשבע השנים האחרונות – מלחיה, שרשרת וקערת פירות. חשיבותם של החפצים היא ביכולת של מעצבים תעשייתיים לקיים הליך יצירתי-חדשני וייחודי גם בשלושה חפצים יום יומיים. מצד אחד יכולתם של מעצבים תעשייתיים לנוע בחופשיות בין תחומי תוכן וטכנולוגיה בדרך המזמנת עבורם הזדמנויות לחשיבה פורצת דרך, ומצד שני שיטות עבודה של מעצבים תעשייתיים, שהן מהלך סדור ובעל משמעת פנימית ניכרת, המוביל אותם לפיתוח תכנון מפורט לייצור בעל אופי מוצרי שלם גם בחומרים שבהווייתם שייכים לטיפולוגיה של קראפט.

תצוגה זו מתוך האוסף עסקה בכל שלבי הפיתוח: ממודל ראשון, מודל מודפס, תבניות גבס ראשונות, תבניות סופיות ועד מתקני ייבוש ייחודיים ויציקות מעורבות, לצד טקסטים, סרטים ושרטוטים.

בן קלמר

צילום: בן קלמר

סטודיו קאהן עושים שימוש בטכניקות מסורתיות של יציקת קרמיקה יחד עם טכנולוגיות חדשניות כמו הדפסה תלת מימדית. הייצור והיצירה בחומרים קרמיים נחשבים למלאכת היד העתיקה ביותר מבין אלו המיושמות עד ימינו. בחלקים שונים בעולם מיוצרים כלי החרס גם כיום באמצעות טכניקות שאינן שונות משמעותית מאלו שהיו נהוגות לפני אלפי שנים. לאורך ההיסטוריה שימשה מלאכת ייצור זו הן את הנשגבות באמנויות שיצר האדם והן את הצרכים הבסיסיים ביותר של המין האנושי.

התעשייה הקרמית עושה שימוש במגוון רחב של טכנולוגיות ייצור: החל מעיצוב ידני של החומר, דרך מלאכת הקדרות באמצעות האובניים וכלה בטכניקות ייצור סדרתיות בתבניות. לאחר עיצוב הצורה בחומר, מועבר האובייקט הקרמי לשריפה בתנורים ייעודיים.

קופסאות מקולקציית הרצל. צילום: ערן תורג׳מן

את חומרי הגלם הקרמיים נהוג למיין על פי מאפייניהם וטמפרטורת ההתכה שלהם לשלוש קבוצות:

האדמית כוללת את קבוצת החומרים הקרמיים המיועדים לשריפה בטמפרטורה שבין 950°c ועד 1100°c, והיא נחשבת לחומר הקרמי הפשוט ביותר, המשותף לכל תרבויות הייצור הקרמי. גם לאחר השריפה נותר החומר נקבובי ומאפשר חילחול. במרבית המקרים מיושם על גבי חומר זה זיגוג אוטם.

האבנית שטמפרטורת ההתכה שלה נעה בין 1100°c ל־1260° c. חומרים אלה קשים יותר מחומרי האדמית וכן מתאפיינים בכך שאינם נקבוביים.

הפורצלן נחשב לאציל ביותר מבין החומרים הקרמיים ולכן גם ליקר ביותר. הפורצלן מיועד לשריפה בטמפרטורות שבין c 1250° ל־c 1400° ומתאפיין בצבעו הלבן, בחוזקו ואף בשקיפותו.

לנה דובינסקי, ראש המסלול לעיצוב במחלקה לעיצוב קרמי וזכוכית, בצלאל, אקדמיה לאמנות ועיצוב

צילום: בן קלמר