רכישת כרטיסים

עמרי מירון

חיטה היא חיטה היא חיטה

Wheat Is Wheat Is Wheat

מה ניתן ללמוד ממוצרי יסוד בסיסיים כמו קמח, סוכר ומלח כשהם ארוזים בשפת מותגי על כמו גוצ׳י, פראדה, ועוד?

06.06.2018 – 20.10.2018


 

״צריכת ראווה״ היא מושג שטבע הסוציולוג והכלכלן האמריקני תורסטן ובלן (Veblen), עוד ב-1899. ובלן תיאר וניבא את הצורך הלא רציונלי של חברת השפע ברכישת מוצרים העולים על שווים, ובלבד שיעידו על עושר ואיכות חיים גבוהה. מאז תקופתו של ובלן עברו מוצרים וטובין שינוי לא קטן, מסיפוק צרכים ממשיים לסיפוק תשוקות. בעוד שבעזרת מוצר או שירות ניתן לספק צורך, תשוקה מייצרת תאווה, צרכים מומצאים ורעב לעוד ועוד מוצרים. סלבוי ז׳יז׳ק (Zizek), פילוסוף בן זמננו, טוען כי ״מטרת הקיום של התשוקה, היא לא להגשים את מטרתה ולמצוא שביעות רצון, אלא לשכפל עצמה כתשוקה".

אמנות המאה ה-20 סימנה את כניסתם של חפצי היומיום למוזיאון. משתנות, קופסאות שימורים וארגזי קרטון המוצגים כיצירות, משבשים את הקודים המוסכמים של זירת האמנות. האובייקטים שהוצאו מהקשרם מזמינים את הצופים לקריאה מחודשת וביקורתית של צריכה, הן של מוצרים והן של תרבות.

פדי מרגי, חיטה היא חיטה היא חיטה, צילום: עמרי מירון

בתערוכה "חיטה היא חיטה היא חיטה", בחר המעצב פדי מרגי מוצרי יסוד יומיומיים בסיסיים כמו קמח, סוכר ומלח והציג אותם במוזיאון כפאר היצירה, כשהם ארוזים בשפת מותגי על כמו גוצ׳י, פראדה, נייקי ועוד. מרגי השתמש בכישורים, בכלים ובידע של איש מיתוג ופרסום, וכקוסם פתיין שיבש את המוכר והיומיומי ועירבב אותו עם הנשגב והנחשק. מצד אחד בחר מרגי את מוצרי המזון הבסיסיים ביותר, אלה המספקים את צורכי היסוד של האדם, ומסובסדים לרוב על ידי מדינות כדי לאפשר גם למעמדות הסוציו-אקונומיים הנמוכים ביותר לרכוש אותם. מצד שני, בעזרת חוכמת הכפיים ורגישות המבט, הוא עטה עליהם תחפושת של מותגי-על המוכרים לנו תשוקה לעושר, איכות חיים, יופי, נעורים והצלחה באריזות שהיו יכולות להיות מלאות גם באוויר, קש, או חול ים. הערך הפיזי החומרי של המוצר, אין לו, ולו אפס, מערכו הסמלי הפונה אל תשוקת התת-מודע. 

פדי מרגי, חיטה היא חיטה היא חיטה, צילום: עמרי מירון

גרטרוד שטיין (Gertrude Stein), במשפט הנודע ביותר שלה ״ורד הוא ורד הוא ורד״, מציגה את היות הדברים רק מה שהם ולא יותר מכך, וכך גם מרגי ב"חיטה היא חיטה היא חיטה", חשף בפנינו את השקר הגדול של צריכת הראווה. קמח של פראדה אינו יותר מאשר קמח. במהלך זה מרגי מעמת ומאמת אותנו עם עובדת היותנו חלק מתרבות של שפע וצריכת ראווה. 

פדי מרגי הוא מעצב ישראלי והבעלים והמייסד של משרד המיתוג ״Talking Brands". בעבר עמד בראש המחלקה לתקשורת חזותית במכון הטכנולוגי חולון, שם הוא מרצה וחבר סגל בכיר עד היום.