אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
משחקים היום - מצליחים מחר
יערה בשן חכם
אם אני רוצה לסכם במילה אחת את רוב גני המשחקים בישראל, המילה תהיה ה-ח-מ-צ-ה. ולמה? כי רובם מחמיצים את ההזדמנות היקרה שמונחת בכף ידם.
להמשך »
פיתרון ללא בעיה
מיה דבש
כששואלים את המעצב דאן רוזחארדה האם העבודות שלו הן עיצוב או אמנות הוא אינו מתבלבל לרגע. ראיון עם המעצב ההולנדי דאן רוזחארדה שמחבר בין טכנולוגיה לשירה.
להמשך »
"משבר? איזה משבר? סלון העיצוב כאן!" | Salone del Mobile 2013
מיה דבש
כמעט כל מי ששב מתערוכת העיצוב במילנו עסק בשני נושאים עיקריים: מזג האוויר והמשבר הכלכלי. נדמה שאפילו תיירי העיצוב הנאמנים ביותר החלו לפקפק אם מילנו היא עדיין בירת העיצוב הבינלאומית.
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > עליית הטקסטיל - מפת הדרכים

"עליית ה'טקסטיל' - מפת הדרכים" (מלודז' ללודז'יה), יעל טרגן

"תופעה מעניינת ומיוחדת במינה היא תעשיית הטקסטיל בארץ, שלא גדלה כאן ולא התפתחה, כי אם כולה כמעט הועברה הנה על ידי אנשי העלייה הרביעית מפולניה." יצחק גלפט, 1926

הגירה מביאה עמה נדידה של ידע. מסורות, שגרות, התנהגויות, טעמים ותשוקות, כל אלה משוקעים בחומרים, בבדים ובחפצים המגלמים אותם, ואילו המהגרים, כמוהם כמתווכים, נעשים יצרנים של אפשרויות חדשות בתרבות. סיפורה של העלייה הרביעית, "עליית הטקסטיל", אשר הגיעה ארצה בשנות העשרים ממזרח אירופה, נפרש על גבי מפה זו ומעורר דיון על כינונו של שדה מקצועי בישראל.

שבעת חלקי המפה מגוללים את סיפור היוזמה של בעלי המלאכה והתעשיינים, הנחלת המיומנויות המקצועיות לדורות הבאים, דרכי הפצת הבשורה על אודות הייצור הארצישראלי והמפגשים הבין-תרבותיים של התקופה. כל נקודה שעל המפה משמשת כצומת של הקשרים
המתכתבים עמה והטווים סביבה רשת. כדי ליצור את הקשרים בין הנקודות, יש לשוטט בתוכן כבסביבה פתוחה או לנהל את המסלול ללא סטייה על-פי הקטגוריות או מילות המפתח שהגדרנו עבורכם מראש. זהו מארג ראשוני בלבד השואף מעצם מבנהו לשזור לתוכו הקשרים נוספים ולהציב את עולם העיצוב והטקסטיל של ימינו בתוך מסורת רצופה של עשייה מקומית.

אנשי העלייה הרביעית הביאו עמם מיומנויות מקצועיות וערכים של מלאכת כפיים וייסדו שדה מקצועי מתוך יוזמה פרטית, אך למרות זאת נחשבו "לא יצרניים" בניגוד לחלוץ "האמיתי", הפועל. תפיסה מוטעית זו מגולמת באמירה כי "יהודי פולין לא הכניסו כלום חוץ מעצמם" (שלום אש, 1936), בניגוד לכאורה ליהודי רוסיה האידיאליסטים והחלוציים ויהודי גרמניה שהביאו את בשורת התרבות וההשכלה.

אל מול מקומם הזניח של תחומי המלאכה, התעשייה והעיצוב כפי שנתפסו בפנתיאון יצרני התרבות הארצישראלית, פורשת מפה זו את סיפור "עליית הטקסטיל" כגורם מחולל ביצירתה של התרבות החומרית בישראל וממפה את האופנים שבהם החומרים, העשייה והמלאכה יצרו אפשרויות חדשות בתרבות: אפשרויות של דיבור, התנהלות, עשייה וזהות.

מהי בעצם מפת הדרכים וכיצד לקרוא אותה?

צילום: אייל טואג
עליית הטקסטיל - מפת הדרכים (מלודז' ללודז'יה), יעל טרגן
© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס