אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
אתר ספריית החומרים פתוח בחינם לקהל הרחב
ספריית החומרים
ספריית החומרים מציינת חמש שנות פעילות ופותחת את אתר החומרים לקהל הרחב. מעתה, מנוע החיפוש של הספרייה ובו מאגר החומרים והטכנולוגיות המקיף בישראל פתוח לקהל בהרשמה בלבד, ללא צורך ברכיש
להמשך »
היופי בהמחשת תהליכי מיון נתונים
עופר שפיגל
בדומה למשוואות מתמטיות אותן ניתן להמחיש באופן ויזואלי, ניתן גם להמחיש אלגוריתמים והתוצאה היא מרשימה לא פחות.
להמשך »
להתנתק מהעכבר
מיה דבש
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
> פוסט 9

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

רפלקציה על תהליך התכנון

השלב בו אנו נמצאים הוא שלב בו אנו מאתגרים את כל מה שצברנו לאורך התהליך ומשתמשים בארגז הכלים שפיתחנו לכדי פעולה יצירתית של התערבות בחלל המוזיאון. בשלב זה חשוב מאוד לא למהר ולהתבונן במבט רפלקטיבי על מכלול העשייה על מנת להבין מהן התובנות שרכשנו וכיצד אנו יכולים לרתום אותן לשלב של יישום. חשוב שבשלב זה נהיה יצירתיים וכמו להטוטנים בקרקס נבין "את היחס בין כל הכדורים שאנו זורקים בו זמנית לאוויר".

רבות נכתב על נושא היצירתיות, מקורות היצירתיות, סודותיה וכיצד ניתן לשפר את היצירתיות אצל כל אחד מאתנו. בחרתי להציג את הרצאתו של גאון הקומיקאים, ג'ון קליז (John Cleese) ממונטי פייטון שבהרצאתו על יצירתיות בוחן מהם הפרמטרים הדרושים לכל אחד מאתנו להפוך את חיינו ליצירתיים יותר. הטענה המרכזית בהרצאה היא שיצירתיות אינה כישרון אלא דרך פעולה:
"Creativity is not a talent. It is a way of operating"

ההרצאה מעט ארוכה אך אני ממליצה להקשיב לכולה:

לטענת קליז על מנת להיות יצירתיים עלינו לנוע בין שני מצבים (modes), המצב הפתוח והמצב הסגור כאשר חשוב לשמור על איזון ביניהם. קליז מסיים עם מתכון (5 פרמטרים שיכולים להפוך את האדם ליצירתי) ועם ההבטחה הבאה:

"This is the extraordinary thing about creativity: If just you keep your mind resting against the subject in a friendly but persistent way, sooner or later you will get a reward from your unconscious".

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

על מנת לבחון באופן רפלקטיבי את התהליך ביקשתי מסטודנטים להתחיל משפטים בחמש הפתיחות הבאות:

1. גילית ש....
2. אני מקווה ש.....
3. מה השלב שעניין אותך ביותר ומדוע?
4. תאר את החוויה שלך במעבדה במוזאון.
5. מה הדבר שמעניין אותך ביותר בפרויקט שלך ומדוע.
6. בחלל שבחרתי להתערב...

הסטודנטים אינם מורגלים לכתוב באופן רפלקטיבי וכן על התהליך שהם עוברים בסטודיו. מתוך התשובות גיליתי שהתשובות הכנות והאישיות מאפשרות להציף את הייחודיות של כל סטודנט ואת הדגשים שמעניינים אותו בתהליך התכנון. ההבנה של ההבדלים בין הסטודנטים מאפשרת הן לקדם אותם על פי הדגש שאני מזהה בכתיבה וכמובן לחזק צדדים שאינם קיימים.

מתוך קריאת התשובות מצאתי שלושה דגשים מרכזיים - דגש אישי על תהליך, דגש על חלל ומושגים הקשורים לחלל ודגש על צרכים והתנהגות. חשוב לציין שכל הסטודנטים מתייחסים לשלושת הנושאים אך לא באותה העמקה ורמת חשיבות.

אלה שהדגש שלהם הוא אישי עסוקים בעיקר בשאלות על התהליך האישי שלהם, מניעיו, מרכיביו והאופן בו הם לומדים ועוברים משלב אחד לשני. אלה שהדגש שלהם הוא על החלל ומושגיו שמים דגש בעיקר על הבנת המושג או המצב החללי והאופן בו הוא משמש כמנוע לעיצוב ובוחנים את החוויה בחלל (שבדרך כלל אינה קשורה לפונקציה ספציפית). הסטודנטים שהדגש שלהם הוא על צרכים והתנהגות אנושית שמים דגש בעיקר על הבחירה של הפונקציה והאופן בו יעוצב החלל בהתאם לבחירה.

אני בוחרת להציג מבחר של תשובות של סטודנטים המייצגים את הדגשים השונים:

דגש אישי על תהליך:

מעיין מצר:

     * גילית ש....

"גיליתי שהסביבה שאתה לומד בה יכולה לשנות את המוטיבציה שלך ללמידה, האווירה שבה אתה לומד והאנשים שאתה לומד איתם יכולים להשפיע מאד על תהליך העבודה ולפתח אותו."

     * אני מקווה ש.....

"אני מקווה שבעתיד יצא לי שוב לחוות חוויה יוצאת דופן כזו של למידה מחוץ למסגרת."

     * בחלל בו בחרתי להתערב...

"הרעיון והחשיבה על ההבדל והקשר בין החלל הפרטי והציבורי נבעו מהחיבור למוזיאון- כאשר שוטטתי בתערוכה המוצגת במוזיאון התחברתי מאוד לחלק של "המוחות היצירתיים" - שם היה כתוב שכשלא היה להם הם נאלצו למחזר ולהשתמש באותם חפצים לשימושים שונים בכל פעם. המשפט הזה הביא אותי לחשיבה על חלל שממוחזר בחברה הישראלית כגון המרפסת".

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

דין שרייבר:

     * גילית ש....

"במהלך התהליך כאשר בחרתי את האובייקט שלי- הכיסא- שמכיל הרבה היסטוריה וערך סנטימנטלי במשפחה גיליתי שאני מאוד אוהבת לספר סיפור ולהתחבר אליו."

     * מה השלב שעניין אותך ביותר ומדוע?

"השלב שעניין אותי ביותר היה השלב שבו היינו צריכים להתחבר אל התערוכה הנוכחית אשר מוצגת במוזיאון לתהליך שלנו. בתחילה לא האמנתי שאני אצליח לחבר בין התערוכה למוזיאון. אך אני מאמינה בביטוי שאומר "כל הדרכים מובילות לרומא" ואכן מצאתי קטגוריה שהתאימה לי והיא "דמוקרטיה אישית" אשר עוסקת בעצמאות של מעצבים באירופה להתפתח בעיצוב ולהיחשף לדברים חדשים אחרי תקופה אפורה של קומוניזם. ואילו בהתערבות שלי אני נותנת איזשהי דמוקרטיה לאדם אשר נכנס למוזיאון בכך שבאפשרותו לרכוש כרטיס ובזמן כניסתו לעסוק באופן אינדיווידואלי בפעולות שונות הכוללות קריאה, מנוחה, ישיבה, התפשטות וכו'.

מוטיב הקווים מטכניקת הציור האישי של דין אל העיצוב הציבורי:

Design Lab | Michlala Le Minhal

חלק מתהליך המיפוי:

Design Lab | Michlala Le Minhal

     * תארי את החוויה שלך במעבדה במוזיאון.

החוויה שלי במוזיאון הייתה אדירה. העבודה במוזיאון חשוב בארץ בעל מבניות ייחודית אשר מקנה לו שם בינלאומי נתנה לסטודיו חשיבות כה גדולה. העובדה שזה היה מחוץ לבית הספר נתן לסטודיו תחושה אחרת. העבודה במוזיאון נתנה לנו להרגיש שייכות למשהו. ובעיניי, לפעמים, להרגיש שייכות למשהו נותנת תחושת גאווה ומחויבות".

דגש על מושגי חלל:

שירי שרייבר:

"בתהליך גיליתי מהו אור, מה הוא יכול לייצר ואיזו יכולת יש לו לספר סיפור. הבנתי כי נקודת מבט היא אינדיבידואלית, והאתגר הגדול ביותר הוא לספר את הסיפור של נקודת המבט שלך".

"תהליך עבודה משתנה מאדם לאדם, וכל אחד מזהה בחלל מאפיינים שונים. בתהליך שלי גיליתי שמה שמעניין אותי ומסקרן אותי היא היכולת לחבר במבט אחד כמה חללים, אם בשימוש באור, בשקיפות ובהשתקפות. מעבדת המוזיאון היא חוויה מחזקת ומאתגרת. בשבילי, החשש והאתגר בהשתלבות בחלל המוזיאון הוא לא רק להתכתב בנימוס עם חלל קיים, אלא גם להתערב בו באופן חכם שיחדד את האיכויות של המקום".

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

דגש על צרכים והתנהגות:

עופרי יפרח:

     * גילית ש....

"התהליך שעברתי עד עכשיו לימד אותי להסתכל על אוסף הדברים שלי בצורה כוללת שמשלבת הכול ביחד ולא בהכרח מפרידה בין השלבים. לקיחת הפרטים הנכונים מכל שלב גרמה לפרויקט שלי להיות עשיר יותר, מעניין יותר, עם נקודות הסתכלות שונות

     * מה השלב שעניין אותך ביותר ומדוע?

השלב שעניין אותי ביותר הוא מיפוי המרחב הפרטי שלי, החקירה שהייתה לי סביב טקס הדלקת הנרות, הגילויים שלי מהמיפוי - העובדה שקיימים אצלי שני טקסים, האחד מקדים את טקס הדלקת הנרות וכולל את ההתארגנות לשבת והאחר הוא הטקס עצמו של הדלקת הנרות".

מורן גוזלי:

     * גילית ש....

"גיליתי שדרך בניית שפה ניתן לבנות ולשנות חללים ובהמשך ליצור מהשפה הזאת גם פונקציות. גיליתי שבניית מודלים עוזרת לי יותר מאשר שרטוטים להבנת קנה המידה האנושי והחלל נתון. גילתי על עצמי שלכל דבר הכי קטן בעולם יש שפה שניתן לפתח אותה, אם זה חפץ שממנו התחלנו את התהליך המתגלגל הזה או כל דבר אחר."

רוזה שמאילוב:

     * גילית ש....

"גיליתי שמסקרן אותי להבין איך ילד פועל במוזיאון ומהם הדברים שמעניינים אותו במיוחד. מעניין אותי לבחון כיצד ניתן לגרום לילדים להגיע יותר למוזיאונים. גיליתי שבמהלך החקירה מאוד מעניין אותי לחקור כיצד ניתן לשלב טכנולוגיה בתוך המוזיאון והבנתי שאני מאוד מתעניינת באלמנטים שונים, טקסטורות וחומרים.

Design Lab | Michlala Le Minhal

Design Lab | Michlala Le Minhal

בשבוע הבא:

המטרה שלי היא לקחת את הטקסטים שהסטודנטים כתבו ולהראות להם בשיחה משותפת את תחום העניין של כל אחד וכיצד הוא יכול לבוא לידי ביטוי בהתערבות במוזאון. שלב היישום בעיצומו ובשבוע הבא נראה את תחילתן של ההתערבויות בחלל המוזאון.

פוסטים קודמים: הקדמה / פוסט 1 / פוסט 2 / פוסט 3 / פוסט 4 / פוסט 5 / פוסט 6 / פוסט 7 / פוסט 8 / פוסט 9 / פוסט 10 / פוסט 11

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס