רכישת כרטיסים

חיילים במאבק נגד כיעור

צילום: מתוך ספר הסקיצות של אסתר ילוז
קטגוריה: עיצוב וביקורת

החודש הושק הגיליון השני של כתב העת "TEXT TILE TECH STYLE", אותו מוציאה לאור המחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר.

כתב העת, היחידי בישראל שמוקדש לעיצוב טקסטיל, יוצא לאור בתקופה שבה ניתן לחוש התעוררות מסוימת מהולה בסקרנות ביחס לתחום הטקסטיל שלמרות הניסיונות להנגיש אותו, עדיין נשאר אניגמאטי לרוב האוכלוסייה.

כריכתו של כתב העת המרשים, כמו מעידה על המתרחש בתוכו, ורסטילית ומרתקת. היא צבועה בצבעוניות סגולה עזה שלא ניתן להתעלם ממנה ומחולקת לשתי שכבות בגודל שונה המודפסות על גבי שני סוגי נייר שונים. דפדוף בשכבה הראשונה של הכריכה מגלה, שעל רקע שחור באותיות לבנות מודפסות שלוש שורות: האחת: "לאומן", השנייה: "בעל המלאכה" והשלישית: "והמעצב", לכאורה שלושה מקצועות שונים. אך כתב העת, מצליח להפגיש ביניהם וליצור מארג מרתק של מאמרים ועבודות, עכשוויים כמו היסטוריים, לכדי אמירה מעניינת על תפקיד הטקסטיל אתמול, היום ומחר, על חשיבות עיצוב הטקסטיל והמשמעויות שלו בחיי היומיום.

פנים כתב העת מחולק לשלושה חלקים:
החלק הראשון נקרא "שש הערות טק(ס)טיליות", ובו עבודות מוגמרות של מעצבי טקסטיל משלל תקופות היוצרות כמעין דיאלוג בין מסורת לקדמה. לצד עבודות של וויליאם מוריס (1834 – 1896, מעצב טקסטיל וממייסדי תנועת ה- 'Arts & Crafts') ניצבות עבודותיה הפואטיות של סשה סטרויאנוב (בוגרת המחלקה של השנים האחרונות). לצד עבודותיו של צורי גואטה, המשתמש בטכניקות וחומרים מודרניים, ניצבות עבודותיו של אלברט שמאל, שיצר עבודות טלאים מרהיבות, באופן ידני ומחומרים מסורתיים, בזמן מלחמת העולם השנייה.

צורי גואטה
צורי גואטה
סשה סטרויאנוב, 2008 (למעלה: Pray, למטה: Silence)
סשה סטרויאנוב, 2008 (למעלה: Pray, למטה: Silence)

החלק השני כולל שבעה מאמרים. גם כאן, כמו בחלק הראשון של כתב העת, ישנו מקום של כבוד להיסטוריה של עיצוב הטקסטיל. המאמר הראשון, "אסופה של קטעים מתוך הרצאות של וויליאם מוריס בין השנים 1881 – 1893" מעניקה זווית ראייה מעניינת על ההתפתחות של עיצוב הטקסטיל ועל החשיבות הרבה שייחס מוריס למעצבים, ללימודי העיצוב ולתלמידים המתמחים במלאכה זו:

"לא באתי לפאר את העבר, אלא להדגיש שהעינוג בעשייה היווה בעבר את נחמתו של היוצר. העונג שבעבודה האומנותית מילא את היוצרים בחיוניות. ואילו היום, על אף הדרך הרבה שעשה העולם, השמחה והחיוניות אינה רווחת עד כדי שנוכל להפנות עורף לנחמה שהטבע מציע… העולם אינו יכול לסגת אל עברו הברברי – על האומנות ללוות את האדם במצעד ההתקדמות… אתם התלמידים, אליכם אני פונה כחיילים במאבק נגד הכיעור לשמו, כדי שתשמרו ותקפידו, אתם במיוחד, לבצע עבודה כנה ואמיתית, ותמנעו מכל יומרה והעמדת פנים…"

המאמר העוקב למאמרו של מוריס נקרא "מר מוריס מדבר על שטיחי קיר" מאת אוסקר ווילד. מאמר זה מפרט מה רואה, שומע ומבין הצופה מהצד בהרצאותיו של מוריס. וכך, המאמרים בחלק זה של כתב העת מתכתבים זה עם זה, מגיבים זה לזה ומרחיבים, במגוון דעות וזוויות, את הדיון על המשמעות והצורך בעיצוב הטקסטיל.

החלק השלישי והאחרון, מוקדש כולו לספרי אמן (המוכרים יותר כ- 'סקצ' בוק' או כספר סקיצות) של בוגרי המחלקה לעיצוב טקסטיל. בעידן בו השקיפות נעשתה לערך עליון, תהליך העבודה, המחשבה, ההשראה והמסע שבין הרעיון והדמיון אל יישומו של מוצר מוגמר הפך חשוב כמו היצירה עצמה. המחלקה, אשר יזמה השנה תחרות 'ספר אמן', החליטה להעניק את הפרס לספר אשר "חושף את תהליכי העבודה המקוריים ומעוררי ההשראה של היוצר בפיתוח המוצר. ספר הסקיצות/אמן, לבד משהוא מעודד יצירה אישית, מרוכזת ושקטה – הופך לאחרונה חשוב מתמיד". העמודים בחלק זה של כתב העת מלאים בשרטוטים, תמונות, הדבקות, תיפורים, גזירות, ניסיונות, חומרים, השראה, צבעים, עולמות שונים וטכניקות שונות, לעיתים מודרניות, חדשניות ועכשוויות ולעיתים מסורתיות וידניות. כל אלה נותנים לקורא את האפשרות להציץ הצצות קטנות אל מוחו של היוצר ולנסות להבין מה מסתתר מאחורי התואר "מעצב טקסטיל".

מתוך ספר הסקיצות של אסתר ילוז
מתוך ספר הסקיצות של אסתר ילוז