רכישת כרטיסים

תערוכה בהתאמה אישית

קטגוריה: עיצוב ואופנה

אתמול בצהריים כשנכנסו האוצרות ג'ינג'ר גרג דוגן וג'ודית הוס פוקס לגלריה העליונה (אחרי 12 שעות טיסה) וראו את התערוכה עומדת כמעט מוכנה ההפתעה שלהן היתה גדולה. "חשבנו שהבגדים יהיו מקופלים עדיין בקופסאות ואנחנו נצטרך לפרוק ולתלות", אמרה ג'ודי. למרות שהיה ברור שיש עדיין לא מעט עבודה והחלטות שידייקו את פני הפרטים, התחושה היתה שהמלאכה כמעט הושלמה.
לא פשוט להקים תערוכה כשכל כך הרבה מים מפרידים בין האוצרות לבין המוזיאון. "זה כאילו שהלב היה שם והגוף כאן", הגדיר זאת דניאל רוזנטל. אבל התמונות שנשלחו אל מעבר לים, שיחות הועידה והמיילים התכופים גישרו כנראה על הפערים.
"אחרי השיחה הראשונה עם האוצרות יצאתי מבולבל", מודה דניאל, "לקח זמן עד שנאספו הפרטים ואחרי כמה שיחות עם גלית גאון ומאוחר יותר פגישה עם ג'ינג'ר יכולתי לחזור לסטודיו ולהתחיל לעבור את התהליך של איתור הקונספט. רק בפגישת הקונספט הראשונה בסטודיו יחד עם יוסי קרני ושלומי ליבשיץ החל פירוק הדנ"א, של הבנה מהי הליבה, מהו המסר העיצובי שאנחנו רוצים להעביר ואז הגענו לשלוש אופציות עיקריות של חשיבה".

ג'ודית הוס פוקס עם דניאל רוזנטל במפגש ראשון עם התערוכה
ג'ודית הוס פוקס עם דניאל רוזנטל במפגש ראשון עם התערוכה

הקונספט

"מוטיב המעבדות – קישור בין מפעל אופנה למעבדות מחקר היווה נקודת מוצא אדריכלית לעיצוב הגלריות, בד בבד עם ההבנה שהמכאניקה היא חלק דומיננטי בעיצוב. לקחנו את האלמנטים האלה של הוט קוטור ועשייה של פס ייצור ותרגמנו אותם הן לאדריכלות והן לפרטי הפרטים של התערוכה עצמה".
לאחר אישור הקונספט האדריכלי ובדיאלוג מעבר לים, החל תהליך עיצוב ותכנון של כל מכלול התערוכה.

הקונספט - קישור בין מפעל אופנה למעבדות מחקר
הקונספט – קישור בין מפעל אופנה למעבדות מחקר

המעצב האחראי

שלומי ליבשיץ היה המעצב האחראי על התערוכה, בדיאלוג עם דניאל ועם צוות המעצבים בטחנה שכוללים מעצבים תעשייתיים ומעצבת גרפית. שלומי שבא מרקע של הנדסה ותכנון פרטים הצליח לעצב כאן פרטים שהם הוט קוטור בפני עצמם, בהתאמה מוחלטת לצורכי התערוכה וברמת דיוק ושכלול הנראית כאילו היא לקוחה מעולם עיצוב התכשיטים.

שלומי ליבשיץ עם גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב
שלומי ליבשיץ עם גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב

האלמנט

"פיתחנו מוטיב שהבסיס שלו הוא גרפי, מוטיב גלגל השיניים. ראשית תהליך העיצוב החל בשכפול של מוטיב גלגל שיניים וביצירת פאטרן אורנמנטי – סוג של ערבסק שנראה כמו אריג כמעט אוריינטלי. גלגל השיניים מדמה את המכונה אבל בה בעת יוצר ויזואלית באמצעות ההכפלה של האריג. עם תחילת ייצור הפרטים הבנו שהאתגר הגדול יהיה לתרגם את גלגל השיניים לתלת ממד. בדרך עברנו תהליכי עיצוב של מחיצות קלות מסוגים וממינים שונים – בתהליך פיתוח של הדפסה על גבי חומר שקוף ייחודי (פי.וי.סי) בקשיחות שהתאימה להדפסה, הגענו למצב אופטימלי של יריעות שקופות שעליהן הודפס המוטיב הגרפי. אפשר לראות בתערוכה איך בכל מקטע המוטיב הגרפי עוצב (נתפר האריג התואם לו) בדחיסות או בצפיפות שונה. את ההחלטות העיצוביות האלה ביססנו על הידיעה איזו עבודה תעמוד בכל אזור.

הפאטרן - מוטיב גלגל השיניים
הפאטרן – מוטיב גלגל השיניים

המתח

יש מתח אדריכלי בין אלמנט קיר מאסיבי שנושא את המחיצה לבין הקלילות והאווריריות של המחיצה עצמה. כאשר בתוך הקיר שתול מנגנון המתיחה הנותן את התחושה שזוהי מעין מכונה או מסוע שהמחיצה נעה באופן מתמיד דרכה.

Design Mill

 הפרטים

בתוך הסביבה הזו חיה התערוכה ועבורה תכננו את האלמנטים של התצוגה: ריהוט, במות, פרטים קטנים. סיסטמה שלמה של תצוגה בייצור תעשייתי: שימוש בטכנולוגיות CNC, חיתוך לייזר, כיפופים תעשייתיים, התזה וצביעה תעשייתית והשחמה של פרטי מתכת כמו באמבטיות.

 הייחוד

"כולנו באים מרקע של עיצוב אבל ההתמחויות שלנו שונות (הנדסה ותכנון פרטים – שלומי). עיצוב תעשייתי ואמנות פלסטית (דניאל) – תקשורת חזותית ופרסום (יוסי). זה מאפשר לנו לעשות הכול בעצמנו ולהגיע למיצוי עיצובי מקסימאלי, כאשר המגבלה היחידה היא מגבלת הטכנולוגיה וגם אותה ניתן לכופף לצרכים שלך.

מוזיאון העיצוב

זוהי הזירה הטבעית לנו. מוזיאון היסטורי או תערוכה היסטורית מחויבים לתכנים ולדיוק מסרים שהוגדר והובן מראש עם חופש עיצובי מוגבל.
במוזיאון העיצוב ההרגשה הייתה מראש אחרת, התחושה הייתה שכאן צריך לתת למוזות לרעום.
זה ארגז החול שאנחנו הכי מרגישים בו נוח והשאיפה היא שהארגז הזה יהיה בכל מקום שנהיה בו.

צוות הטחנה מקים את התערוכה בחלל הגלריה העליונה במוזיאון
צוות הטחנה מקים את התערוכה בחלל הגלריה העליונה במוזיאון

התערוכה אופנה מכאנית – טווים סדר חדש הוצגה במוזיאון העיצוב חולון בתאריכים: 14.10.2010-08.08.2011