רכישת כרטיסים

בוגר היום – אלירן ג'אן

קטגוריה: עיצוב וביקורת

בתערוכות במוזיאון, אנו מציגים בדרך כלל חפצים ועבודות של יוצרים שנפח העבודה שלהם מאפשר לנו לייצר טקסט שהוא ביקורתי או כזה שמאפשר שיחה על סוגיות שמעניינות את עולם העיצוב בעת הזו.

מעטות ההזדמנויות שאנחנו יכולים להציג בהקשר של תערוכה עבודות של מעצבים שזה עתה בגרו.
המדור "בוגר היום" הוא הזדמנות להציג במוזיאון את אותה תמצית חד פעמית, אותה אנרגיה מרוכזת שהיא תוצר של משא ומתן עם כל כך הרבה גורמים שהסטודנט פוגש בדרך. מעין נקודת שיא המשלבת בין יכולות המעצב, בית הספר בו הוא לומד, המורים שליוו אותו בדרך וממד הזמן. 

התבוננות בתערוכות הבוגרים מאפשרת לנו לבחור את הסטודנטים שעבודותיהם מסמנות תהליך חשיבה שבו המעצב מייצר שיח ביקורתי/מחקרי. זו ההזדמנות שלנו להביא לתוך המוזיאון עבודות שעוזרות לנו לחשוב מחדש על תפקיד העיצוב היום. 


אלירן ג'אן | כותונת עור – המחלקה לעיצוב קרמי בצלאל

הנקישות נשמעות למרחוק. התקרבות אל הכד העצימה את הקול, רק מן החזית התגלה שהכד חצוי ואל הריק שבתוכו הוקרנה דמות ערופת ראש המכה על חטא. כמו בתפילת יום הכיפורים, הווידוי נעשה בהכאה על החזה מול הלב ועולות המילים: "אשמנו, בגדנו, גזלנו, דיברנו דופי…" רשימה של חטאים המסודרים בסדר אלפביתי. הטקסטים האלה מעלים הקשרים רבים על אנשים וקבורה, חטאים וסודות. הגוף ככלי ריק וההתחקות אחר האין, הריק, החלל הפנוי. קולות הנקישה נשמעים כאילו הם עולים מכד מלא, ההבנה שהכד חצוי מעמתת את המתבונן עם הדיכוטומיות המושרשות בתפיסה שלנו את עצמנו כמו גם עם הטקסטים היהודיים והטקסים שהם חלק מחיינו.