רכישת כרטיסים

גלגולו של חומר | ראיון עם צוות המעצבים ממותג קולקט

צילום: תיק השעם | צילום: קית' גלסמן
קטגוריה: עיצוב וחומר
צמד המעצבים למותג "קולקט", טל דרורי ואסף שם-טוב

צמד המעצבים למותג "קולקט", טל דרורי ואסף שם-טוב, הגיעו לספריית החומרים של המוזיאון לפני כשנה. הם היו בתחילת דרכם המקצועית וחיפשו אחר השראה ורעיונות לקולקציית התיקים הבאה שלהם. מבין החומרים השונים בהם נתקלו, היה גם אחד מיוחד שעד היום לא זכה להתייחסות רבה בעולם האופנה: בד שעם המיוצר במפעל איטלקי.

השעם מופק מקליפת עץ אלון השעם, עץ אציל בעל מאפיינים מיוחדים הגדל בעיקר בפורטוגל. עץ שעם חי בממוצע 150 עד 200 שנה. השעם הינו בעל תכונות מיוחדות: זהו חומר קל משקל, בעל גמישות ויכולות בידוד תרמיים ואקוסטיים. לאחרונה, אף החלו לשלב שעם בטכנולוגית טילים בשל עמידותו הגבוהה לאש. קליפת העץ מתחדשת בממוצע אחת לכל עשור, זהו חומר טבעי הניתן למחזור בקלות יחסית.

שעם גולמי | צילום: ספריית החומרים
שעם גולמי | צילום: ספריית החומרים

לאחר תקופה ארוכה של בדיקות וניסיונות יצאה קולקציית תיקי השעם לחנויות.
טל דרורי, בוגרת עיצוב טקסטיל בשנקר (2009) ואסף שם טוב בוגר המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר (2003). הם נפגשו ב-2009 כשטל חיפשה אחר ייעוץ מקצועי לתיקי העור והמזוודות שיצרה בשילוב בדי טקסטיל. ב-2011 הם הקימו סטודיו משותף וכיום, המוצרים שלהם נמכרים ביותר מ-20 בוטיקים בישראל. ערכתי ראיון קצר עם המעצבת טל דרורי כדי לקבל עוד פרטים על החומר, התהליך וההתפתחויות בדרך למוצר הסופי.

איך הגעתם לספריית החומרים ומה חיפשתם בה?

"הגענו לראשונה לספריית החומרים, מתוך סקרנות ועניין, במסגרת סיבוב השראות לקולקציה עליה עבדנו באותה עת, ובעיקר מתוך חיפוש אחרי משהו חדש (צורה, חומר…).
באנו עם ראש פתוח לגמרי, לא ידענו בכלל למה לצפות מהמפגש עם החומרים ומה נמצא, כך שהיינו פתוחים לכל דבר. בגלל הסקרנות, המבחר ועושר הפריטים שיש בספרייה ממש גלשנו. כלומר, לא נשארנו בחיפוש חומרים שדווקא הם טקסטילים או שמתאימים למוצרים שאנו יוצרים, אלא ממש שיחקנו וחיפשנו דברים מעולמות שונים שיוכלו להתקשר לסיפור שלנו. חקרנו מגוון של מוצרים, רשתות וחומרי איטום שונים, בדי מתכת, עורות שונים ממוחזרים, מודפסים ,פיתוחי חומרים שונים ממוחזרים או פלסטיים שיש להם אופי לעבודה ולמוצר שאנו מייצרים. יש עולם שלם של חומרים שהיינו רוצים לעבוד איתם. מצאנו בספרייה עוד כמה חומרים שהם על הקנה, אנחנו מקווים שבעתיד נעשה בהם שימוש".

בד שעם | צילום: ספריית החומרים
בד שעם | צילום: ספריית החומרים

למה דווקא בד שעם? מה משך אתכם דווקא לחומר הזה?

"לקחנו איתנו כמה רעיונות לחומרים וניסינו לבחון אותם אצלנו בסטודיו ולראות איך הם מגיבים כשאנחנו מנסים ליצור מהם מוצר מסוים. השעם בעיקר משך אותנו בגלל המאפיינים שלו שמתאימים למוצר שלנו, הנראות שלו, ובעיקר מה שעומד מאחוריו. בצורתו הנוכחית , זהו חומר חדש בארץ, אקולוגי, מתכלה, טבעי, ואיכותי. כשביררנו על המפעל והייצור של החומר נדהמנו לגלות שגם כל תהליך הייצור של החומר הוא טבעי, ושומר על הסביבה והאדם. כמוכן, גם כל החומרים שבהם משתמשים לייצור הבד הם טבעיים ואקולוגיים והם נותנים המון כבוד לחומר ולסביבה".

איך עובדים עם החומר הזה?

"בגלל שמדובר בחומר טקסטילי לכל דבר, שכבת השעם הדקה נמצאת על שכבת בד לא ארוג, החומר מגיב בדיוק כמו בד עבה או דמוי עור וקל מאוד לעבד אותו וליצור ממנו גזרות ולתפור אותו". 

סקיצות בדרך לתיק השעם
סקיצות בדרך לתיק השעם

איך התגלגל הפרויקט?

"הפרויקט ארך הרבה זמן. הדבר ראשון שהיה צריך לעשות זה ליצור קשר עם המפעל באיטליה. לאחר מכן, לייבא לארץ סמפלים (דוגמאות) לעבודה ראשונית עם החומר. כשהוא הגיע, בחנו אותו ועשינו הרבה ניסיונות ומניפולציות ליצירת המוצר או חלקים ממנו. איך הוא מגיב, מה החוזק שלו ואיפה הוא יראה וישמש את המוצר בצורה הטובה ביותר. כשהיו לנו דגמים סופיים מוכנים הזמנו את החומר והדוגמאות אותם בחרנו בכמות הרצויה וכשהחומר הגיע לארץ שלחנו אותו לייצור במתפרות".

מה היו הקשיים/אתגרים במהלך העבודה על הפרויקט בכלל ולכם כמעצבים צעירים בפרט?

"הקושי הראשוני והישיר הוא כמובן העול הכלכלי: לייבא חומרים לארץ, ייצור, שיווק, פרסום ובעצם להכין את המוצר מתחילתו ועד סופו כאשר ההכנסה היא רק שמוכרים לאחר המכירות של המוצר המוגמר. לכל זה מתווספות כמובן בירוקרטיות שונות ומשונות שכרוכות ביבוא סחורה". 

תיק השעם | צילום: קית' גלסמן
תיק השעם | צילום: קית' גלסמן

הרבה מעצבים נרתעים מלעבוד עם חומרי גלם ייחודיים בגלל שחוששים מייצור מאוד יקר או ממוצר שלא יחזיר את ההשקעה. אילו עצות הייתם נותנים למעצבים אחרים בחיפושם אחר חומר מיוחד ושונה?

"אף פעם לא לפחד. תמיד ללכת אחרי הלב, היצירה וההגשמה. אלה נשמעות כמו קלישאות אבל הצורך בליצור דברים חדשים, מוצרים חדשים ורעיונות חדשים, לאתגר את עצמנו ואת הלקוחות שלנו ובעיקר להעביר את המסר שלנו ואת החזון שלנו הוא מה שמניע אותנו הלאה".

צילום: קית' גלסמן
צילום: קית' גלסמן

איפה אתם רואים את עצמכם בעוד 10 שנים?

"אנחנו רוצים לראות את עצמנו עדיין יוצרים ומעצבים, בעלי סטודיו גדול שמפתח ומייצר מספר קולקציות בשנה. היינו רוצים להתפתח לכיוונים שונים בעולם העיצוב ולעצב גם עבור המרחב הביתי. נשמח להתפתח גם לחו"ל ולמכור את העיצובים שלנו בנקודות מכירה משלנו. בעיקר אנחנו מאחלים לעצמנו לעשות את מה שאנחנו הכי אוהבים".