רכישת כרטיסים

הדשא ההולנדי ירוק יותר

צילום: !bcxsy, Detail from: Origin part I - Join
קטגוריה: עיצוב וביקורת

שיחה עם המעצבים בעז כהן וסאיאקה יאמאמוטו (bcxsy) שביקרו בישראל לרגל פתיחת התערוכה "פוסט פוסיל" בה הם מציגים את עידן האבן החדש.

בסיום ההרצאה שנשאו בעז כהן וסאיאקה יאמאמוטו במכון הטכנולוגי בחולון בשבוע שעבר הם השאירו זמן לשאלות מן הקהל. לא היו הרבה שאלות. בדרכנו החוצה מן האולם אמרה לי מעצבת צעירה, היתה לי דווקא שאלה שרציתי לשאול ולא שאלתי: "מאיפה הכסף"? היא כיוונה לפרויקטים שהציגו השניים על עבודתם ביפן, בדרום אפריקה ובנגב הישראלי.

עם השאלה הזאת פתחתי את הראיון שקיימנו שעה מאוחר יותר.

"שואלים אותנו את השאלה הזאת המון פעמים", ענה בעז. "אני לא בטוח שאני רוצה שתצטטי אותי, אבל אין כסף. מכאן זה נראה אולי כאילו כל מי שעובד בחו"ל נהנה מתמיכה כלכלית אינסופית, אבל זה ממש לא נכון."

שכנעתי אותו שדווקא בגלל זה חשוב לדבר על זה.

"לקחנו סיכונים גדולים בכל הפרויקטים שלנו עד היום. את המחיצות שיצרנו ביפן היינו צריכים לשלם מכיסנו. רעיונות יש בשפע וגם פניות, הבעיות מתחילות כשזה נוגע למימון. למעצבים שלא מגיעים ממשפחות מאוד מבוססות לא קל גם כאן. אבל, אנחנו לא רוצים להצטייר כמסכנים. בסך הכול אנחנו מאוד בני מזל".

מתוך הפרויקט "Coiled" עליו עבדו עם נשים אפריקניות:
bcxsy, Coiled (Large vase: Lobolile Ximba, Medium vase: Princess Ngonephi Ngcobo, Small vase: Thokozani Sibisi
photo: Hironori Tsukue

לא ברור עד כמה למזל יש יד בזה אבל בעז כהן (יליד ישראל בן 32) וסאיאקה יאמאמוטו (ילידת יפן, בת 26) זוג בחיים ובעבודה, זוכים לאחרונה ללא מעט הערכה על עבודתם.

על המחיצות שיצרו ביפן הם זכו בפרס של מגזין *Wallpaper בקטגוריית "העיצוב הביתי הטוב ביותר/המחיצה המוצלחת ביותר" לשנת 2011.

!bcxsy, Origin part I: Join
!bcxsy, Origin part I: Join
!bcxsy, Detail from: Origin part I - Join
!bcxsy, Detail from: Origin part I – Join

הם גם בין המועמדים לפרס Brit Insurance – פרס שנתי של מוזיאון העיצוב בלונדון וייקחו חלק בתערוכה שתוצג במוזיאון.

לארץ הגיעו השניים לפתיחת התערוכה "פוסט פוסיל – חושפים את מאובני העתיד" שכמה עבודות שלהם מוצגות בה ותמונתם בדמות אנשי מערות חדשים מעטרת את הקטלוג המלווה אותה.

הצילום, כך מתברר, הוא חלק מסדרה של צילומים שבהם מככבים השניים ומחליפים זהויות, גילאים ודמויות כחלק מן הפרויקטים שהם יוצרים שנושאים שמות כמו !PLAY!, FOREVER!, CHANGE

PLAY! photo: Herman Mertens
PLAY! photo: Herman Mertens
bcxsy, CHANGE! portrait: Jakob Hohmann
bcxsy, CHANGE! portrait: Jakob Hohmann
!bcxsy, FOREVER
!bcxsy, FOREVER

הקולקציה הראשונה – !PLAY – שנוצרה באפריל 2007 נועדה הם אומרים "להחזיר תחושה של שעשוע ונוסטלגיה לעולם המבוגרים". מוטיבים מוכרים מן הילדות משמשים כאן לעיצוב רהיטים וגופי תאורה: מדף ספרים בצורת נדנדה מחייב לשמור על איזון במשקל הספרים, נדנדה שהיא גוף תאורה הזוהר בחושך ומערכת מודולארית של מדפים המאפשרת צירופים בלתי מקובלים.

bcxsy, PLAY!, photo: Herman Mertens
bcxsy, PLAY!, photo: Herman Mertens

הקולקציה השנייה !FOREVER (אפריל 2008) מנסה להתעכב על שאלות כמו – מה אורכו של הנצח? ואיך מכמתים את מה שאינו ניתן לכימות? "זו קולקציה של רהיטים שמטרתה להגדיר את מה שאינו בר הגדרה," הם אומרים. בקולקציה זו הם הציגו את GOLDEN GLORY סדרה של אובייקטים עשויים מפלסטיק שנוצרו בייצור המוני שאותם הם צבעו בזהב והפכו על ידי כך "לראויים ונחשקים".

גם האגרטלים "טבע דומם" – המיועדים לפרחים מתים הם חלק מן הקולקציה. "האם יופי יכול להישאר לנצח"? הם שואלים ועונים על כך בסדרה של אגרטלים המאפשרים להציג את צלליות הרפאים של הפרחים הקמלים במרכז השולחן.

bcxsy, FOREVER! photo: Sheri Avraham
bcxsy, FOREVER! photo: Sheri Avraham

הסדרה !CHANGE (אפריל 2009) מציגה את עידן האבן החדש דרך עיני המעצבים העכשוויים. הסדרה העשויה ספוג בציפוי גומי ("זה נראה קשה וכבד אבל החומר הזה הוא קל, גמיש ואוורירי", אומר בעז) מדגישה את חיבתם של השניים לעבודה הנעשית ביד והכבוד שהם רוחשים לאומנויות השונות.

"אני אוהבת אנשים ואוהבת להיות מושפעת מהם", אומרת סאיאקה. ובעז משלים: יש לנו המון כבוד לבעלי מקצוע. ישנם מעצבים המסתפקים בברושור או בריף שהם מקבלים. אנחנו אוהבים לנסוע למקומות בהם הדברים נעשים, לחיות איתם וללמוד מהם. חשוב לנו להרגיש את האנשים, את התהליך, את העשייה ואת החומרים. זה נובע מזה שלנו זה אכפת."


התערוכה פוסט פוסיל הוצגה במוזיאון העיצוב בתאריכים: 27.01.2011 – 30.04.2011