רכישת כרטיסים

המלצה: מדריך בסיסי להיסטוריה של העיצוב

קטגוריה: עיצוב וביקורת

המלצה על ספר חובה לכל מי שמגלה עניין או עוסק בצד התיאורטי של עולם העיצוב ובו אסופות של מאמרי מפתח לצד מאמרים פחות מוכרים הנוגעים באופן ישיר או עקיף בעיצוב. זוהי הזדמנות נוחה למדיי, להרחיב את הידע אל מעבר לבארת' ובנימין.

The Design history reader אינו ספר מפתה, בלשון המעטה. הוא עב כרס, על כריכתו אין תמונה של מוצר איקוני נחשק והוא בנוי פרקים פרקים של אסופות מאמרים אקדמיים עתירי בבליוגרפיה, הפניות והערות. דווקא לאור כל אלה, זהו ספר נדיר וחשוב בעולם העיצוב שידוע בספרים יפים אך משוללי תוכן אקדמי. חלק גדול מהמאמרים, הם מאמרי מפתח מוכרים בתרבות וניתן למצוא אותם בקלות ברשת או באסופות מאמרים אחרות. יחד עם זאת, העובדה שכל המאמרים מרוכזים לספר בסיסי אחד העוסק בהיסטוריה של העיצוב, ומחולק לנושאי חתך ולתקופות היא בהחלט יוצאת דופן במחוזותינו.

לרוב בוחנים עיצוב ביחס לאמנות, לאור ההיסטוריה המפוארת של האחרונה והיחסים המעורערים של השתיים. אבל העיצוב, כתחום חדש מאוד במונחים של מחקר, עדיין חסר בסיס תיאורטי רחב מספיק על מנת לעשות בו שימוש. חוקרי עיצוב, שרובם ככולם הגיעו לחקר העיצוב מתחומים אחרים משתמשים באותן התיאוריות המוכרות להם, כל אחד מהרקע שלו. החיבור הנפוץ ביותר כאמור הוא בין עיצוב לאמנות אבל בשנים האחרונות ניתן לראות גם מחקרים המבוססים על תיאוריות מתחומי האנתרופולוגיה, סימיוטיקה, פילוסופיה ואפילו הנדסה. נדמה שכדי לחקור עיצוב יש לבסס ידע רחב באותם תחומים שכנים ולהכיר את הכותבים הגדולים שהשפיעו על התרבות המערבית כולה בכדי לנסות ולהפליג אל עבר התפתחותן של תיאוריות כלשהן לחקר עיצוב דרך חשיבה וניתוח משולב באמצעות תיאוריות שאינן עוסקות בעיצוב באופן ישיר.

עורכות הספר, ד"ר גרייס ליס מאפיי (Grace Lees-Maffei) מאוניברסיטת הרטפורדשייר ופרופ' רבקה האוז (Rebecca Houze), מאוניברסיטת צפון אילינוי, הן שתי חוקרות להיסטוריה של העיצוב. בתחילת כל נושא חתך ישנה הקדמה כללית וחשובה שנכתבה על ידי אחת מהן ש"עושה סדר" ובסוף כל פרק גם הפניות רבות לקריאה נוספת.

בין הכותבים בספר ניתן למצוא חוקרים מתחום העיצוב כמו פני ספארק (Penny Sparke), ויקטור פפנק (Victor Papanek) וויקטור מרגולין (Victor Margolin) לצד מאמרי מפתח מוכרים יותר כמו של רולאן בארת' (Roland Barthes), וולטר בנימין (Walter Benjamin) , קרל מרקס (Carl Marks) , אדולף לוס (Adolf Loos), ז'אן בודריאר (Jean Baudrillard) ועוד רבים בעלי השפעה מכרעת על התפתחות התרבות בכלל ועל שדה העיצוב והבנייתו במאה ה-20 בפרט.

הספר ניתן להשאלה בכל אחת בספריות האוניברסיטאות בארץ והאקדמיות הותיקות לעיצוב ואמנות. מיטבי לכת יכולים אפילו לרכוש אותו ב-Amazon.