רכישת כרטיסים

הנחש ונשל הטייץ

צילום: התמונה באדיבות Camille Cortet
קטגוריה: עיצוב ואופנה

אחת המגמות המרכזיות בתערוכה 'פוסט פוסיל' שאצרה לי אדלקורט, היא החזרה לטבע, לצורות בסיסיות יותר ופשוטות יותר, לטקסים מהעבר וליצירת עיצוב צנוע יותר וקרוב יותר לעולם הטבע והחי. את הגישה הזו, ניתן לראות היום לא רק בעולם עיצוב המוצר. קאמי קורטה, יצרה סדרה של אביזרי אופנה בהשראת התנהגויות בעלי חיים בטבע.


קאמי קורטה (Camille Cortet), ילידת צרפת, בוגרת האקדמיה לעיצוב באיינדהובן, מעידה על עצמה כי הטבע הוא מקור ההשראה הגדול ביותר שלה. היא מדייקת את ההכרזה ומצמצמת את יריעת ההשראה הרחבה הנקראת 'טבע' לטרנספורמציה – שינויי צורה בעולם החי.

סדרת עבודות הגוף שלה "טרנספורמציה" (Transformation) מבוססות על אימוץ ותרגום התנהגויות מעולם החי אל תוך חיי האדם. מבחינתה זוהי הדרך ליצור מחוות חדשות וביטויים חדשים בשפת הגוף, בין אם בעזרת בגדים ובין אם בעזרת אביזרים נלווים.
העבודה על הסדרה התחילה כאשר קורטה החלה לחקור את יכולתם של בעלי חיים לשנות את צורתם על ידי שינוי שכבת גופם העליונה, שינוי צבע, שינוי העור או אפילו על ידי שינוי ההתנהגות בשעת חיזור.

העבודה 'הנחש ונשל הטייץ' (Snake & molting legwear) התחילה מהתבוננות קרובה על התנהגות העור. עורם של בני האדם מזדקן לאיטו, מתחלף ומתקלף לאורך כל חיינו באופן כמעט בלתי מורגש. נחשים לעומת זאת, צריכים לעבור שלבים שונים ומתישים על מנת להיחלץ מהעור הלא הכרחי שלהם. בשלב ההיחלצות, עור הנחש כבר צמוד מידי, קטן מידי ולוחץ על גוף הנחש. את ההתנהגות הזו, החליטה קורטה לתרגם לעולם האדם. הטייץ אותו עיצבה, עשוי בד מתיח עם חרכים קטנים עשויים בחיתוך לייזר, הופך ל-'עור שני' כאשר לובשים אותו, נצמד לגוף ומגיב לכל תנועה שלו. דוגמת החרכים שעליו מתפתחת וגדלה עם כל תזוזה של הגוף, עד ל 'הזדקנות' הטייץ לאחר מספר לבישות, שבירתו והתפרקותו של העור השני. ממש כמו נשל הנחש, הוא מתקלף ונפרד מהגוף.

עבודה אחרת שלה – 'ציפורים ופיתוי' (Bird&Seduction) – היא סדרה של אביזרי אופנה בהשראת ריקודי החיזור של ציפורים. לציפורים שונות יש יכולות שינוי המתפרצת בזמן תקופת החיזור. התקופה, שמביאה איתה שינויים רבים, משפיעה על הדרך שבה הציפורים מתנהגות, נראות וזזות, לעיתים זה מתבטא בשינוי בצבע הנוצות, או הרמתן אל על, ולעיתים אף בהתפרצות של נוצות חבויות במגוון גדלים, טקסטורות וצבעים. חיזור ויזואלי זה, ואיתו השינויים הרבים, באים לידי ביטוי אצל ציפורים ממין זכר, כדי לפתות את הנקבות לבחור בהם להזדווגות. עובדה זו הביאה את קורטה להחליט על יצירת סדרת אביזרי אופנה לגברים. הצווארונים שהיא עיצבה, עשויים שכבות נייר וטקסטיל משתנים ומתעצבים לפי רצון העונד אותם ונעשים חלק משפת הגוף שלו. בעזרת עיצובם של הצווארונים האווריריים בנפחים שונים ובצבעים שונים על הגוף, יכול הזכר להרשים את בנות המין שני ממש כאילו היו שניהם ציפורים.

Camille Cortet

התמונה באדיבות Camille Cortet


התערוכה פוסט פוסיל הוצגה במוזיאון העיצוב בתאריכים: 27.01.2011 – 30.04.2011