רכישת כרטיסים

הפרויקט "מטרמורפיזם" של שחר ליבנה מועמד לפרס ביזלי

צילום: Ronald Smits
קטגוריה: עיצוב וחומר

פרויקט  הגמר של המעצבת שחר ליבנה מטמורפיזם, באקדמיה לעיצוב איינדהובן נבחר כמועמד לאחד מפרסי העיצוב הנחשבים בעולם: Beazely Design of The Year Award. 

המושג מטמורפיזם, התמרה בעברית, מקורו בעולם הגיאולוגיה, והוא מייצג תהליך שינוי כימי שעוברים סלעים שבו כתוצאה מחשיפה לתנאי סביבה קיצוניים. פרויקט הגמר של ליבנה, הוא מחקר עיצוב ספקולטיבי הבוחן את מקומו של הפלסטיק בעולמנו בהשפעת אותם תהליכים כימיים. קצב ההתכלות האיטי של הפלסטיק, ותהליך ייצורו הכרוך בפליטת מזהמים הפכו את הפלסטיק לחומר שנוי במחלוקת מבחינה אקולוגית וסביבתית. ליבנה בוחרת לזהות את הפוטנציאל בחומר ולבחון תסריט  עתידני המתאר אפשרות כי הררי הפלסטיק הגודשים את עולמנו ונטמנים יחד עם יתר האשפה יהפכו ביום מן הימים באמצעות אותם תהליכים ביולוגיים ואקולוגיים לחומר חדש.

בניסיון לדמות את אותו תהליך גאולוגי עתידני, לקחה ליבנה שאריות לא ממוינות של  מפעלי מחזור – תערובת של חומרים פלסטיק, בטון, מתכות וזכוכית, והעבירה אותם, בתנאי מעבדה מבוקרים, תהליך המדמה מטמורפוזה טיבעית. בפרויקט מציגה ליבנה את החומר החדש, את דרכי הכרייה שלו ואובייקטים נבחרים שעשויים בעבודת יד, מתוך קולקציה שעושה בו שימוש.

זו השנה האחת עשרה שבה מוענק פרס ביזלי מטעם מוזיאון העיצוב לונדון למעצבים שיצרו פרויקטים מקוריים, מרגשים וחדשניים במהלך השנה האחרונה. הפרס נחלק ל-6 קטגוריות מרכזיות אדריכלות, דיגיטלי, אופנה, מוצר, גרפיקה, תחבורה. פרויקט הגמר של ליבנה מועמד בקטגוריית המוצר יחד עם מעצבים כמו סטודיו ננדו ו-Formafantasma.
 
המועמדים נבחרים על ידי צוות מומחים, מבקרים, אוצרים ואקדמיות מכל העולם שיבחר בזוכה עבור כל קטגוריה מתוך 87 מועמדים. השנה כולל חבר השופטים את פול פרייסטמן, יו"ר חברת PriestmanGoode, חברה בריטית עטורת פרסים המספקת שירותי ייעוץ לחברות בינלאומיות, בין היתר בתחום התחבורה. איאן קאלום שמוביל את צוות העיצוב של יגואר מאז 1999. המעצבת רוקסנדה אילינצ'יק, שמאז פרצה לתודעה לפני יוצר מעשור הצליחה לפתח אסתטיקה שבמרכזה ניצבת האישה ונשיותה. המעצב ההולנדי טורד בונטיה, מלודי ליונג עמיתה בכירה במשרד האדריכלות Zaha Hadid Architects ורוברט דוורו שותף ומייסד קבוצת וירג'ין וניהל חברות שונות כמו: Seymour Powell, Rapido TV, Soho House ואת קרן Portobello.

הזוכה בקטגוריית המוצר בשנה שעברה היה המוצר Air-Ink – דיו שנוצר כתוצאה מניצול גזי פליטה רעילים ומזהמים. מסנן המונח על צינור פליטה של ​​רכב לוכד עד תשעים וחמישה אחוזים של חלקיקים זעירים המעובדים ומשמשים כפיגמנט ליצירת דיו. אלה הם רעלים שאלמלא היו מסוננים היו נפלטים אל הרחובות, ומזהמים את האוויר והסביבה. בהצלחה לשחר.