רכישת כרטיסים

השלמות שבחוסר השלמות

צילום: יפעת אלישר, יוצאת מהכלים | צילום: מירב רהט
קטגוריה: עיצוב וביקורת

בתערוכה "יוצאת מהכלים" המוצגת בגלריה חנקין בחולון מציגה הקדרית יפעת אלישר כלים ואובייקטים ברוח המסורת היפאנית וה"וואבי-סאבי"

יפעת אלישר, יוצאת מהכלים | צילום: מירב רהט
יפעת אלישר, יוצאת מהכלים | צילום: מירב רהט

התרבות היפאנית היא שם נרדף לאסתטיקה הנשענת על פשטות וחיבור לטבע. שני מושגים דומיננטיים המלווים את האסתטיקה היפאנית  הם ה"וואבי" וה"סאבי". הראשון מדבר על האיכות שבפשטות הבאה לידי ביטוי בחומרים טבעיים, חיספוס, עיבוד גס ובמגע יד האדם המתבטא בצורות לא מושלמות. השני מתייחס לסימני הזמן ולהתיישנות כחלק מיופיו של האובייקט – שחיקה, חלודה, צבע דהוי, סדקים, כאלמנטים המעידים על הדרך שעבר האובייקט ומייחדים אותו.

אסתטיקה הנשענת על יופיים של הדברים הלא מושלמים ושל סימני הזמן מלווה גם את התערוכה "יוצאת מהכלים" בגלריה חנקין בחולון בה מציגה יפעת אלישר מגוון רחב של כלי קרמיקה ועבודות שנעשו מתוך כבוד לעקרונות היפאניים.

אלישר, ששהתה ביפאן בגין שליחות מטעם עבודתו של בעלה, למדה קדרות אצל משפחה מקומית העוסקת בתחום דורות רבים. בתערוכה מציגה אלישר קערות, קעריות, כוסות, צלחות, קומקומים, כפות ושאר כלים שימושיים, בהם היא משלבת מסורת של קרמיקה יפאנית כמו גם של קליגרפיה דרך כתיבה ורישום על גבי האובייקטים והחתמתם בחותמת אישית. אחד המוטיבים החוזרים בעבודותיה הוא קערה עגולה פתוחה ובה רישום המסמל את מושג האינסוף.

יפעת אלישר, יוצאת מהכלים | צילום: מירב רהט
יפעת אלישר, יוצאת מהכלים | צילום: מירב רהט

לצד הכלים השימושיים מציגה אלישר אובייקטים המשלבים אלמנטיים יפניים מסורתיים עם רדי מייד מקומי – בדים יפאניים, גזעי עצים שנסחפו מן הים, מרזבים ישנים וחלודים, חוטי מתכת ועוד. העידון של האובייקטים מתקיים דווקא בגין הגימורים הלא מהוקצעים המשמרים את תכונותיו ומופעיו הטבעיים של החומר והאסתטיקה מתבטאת בבחירת החומרים ובחיבורים הגסים דרכם היא מדגישה את האלמנטים הפשוטים ואת יופיים.

גם בבחירת אופן ההצבה של האובייקטים בחלל הגלריה משתמשת אלישר בחומרים טבעיים שניכרים בהם סימני הזמן – פרטי ריהוט ישנים ומדפי עץ חשופים – על גביהם היא מסדרת את כלי הקרמיקה הרבים זה מעל זה בגבהים שונים. אובייקטים אחרים מסודרים על גבי מדפים שאין אליהם גישה ישירה, מהלך ההופך את האובייקטים ל"נראים לא נראים". דרך ההצבה אלישר הופכת את הגלריה למקום שליו ונעים הטומן בחובו הפתעות רבות, מזמינה את המבקר לחיפוש והתבוננות והופכת את חווית הצפיה לחווית גילוי.

יפעת אלישר, יוצאת מהכלים | צילום: מירב רהט
יפעת אלישר, יוצאת מהכלים | צילום: מירב רהט

לצד עבודותיה של אלישר מוצגים בגלריה צילומים של האובייקטים שצילמה נעמי אשחר. כל העבודות עומדות למכירה וחלק מהכסף שיתקבל מהמכירות יועבר לנפגעי הצונאמי ביפאן.

"יוצאת מהכלים"; עד 30.7.2011 ; גלריה חנקין ; רח' חנקין 109, חולון