רכישת כרטיסים

כלים שלובים – ניסויים בלהיות מעצב

קטגוריה: עיצוב וביקורת

אלה ימים אחרונים לתערוכה 'כלים שלובים – ניסויים בלהיות מעצב' הננעלת ב-19.2 בבית האמנים בתל אביב והיא אחת התערוכות שלא כדאי להחמיץ. התערוכה המפגישה בין שלושה מעצבים: יואב רכס, נועם דובר ומיכל צדרבאום, מציגה סדרה של עבודות חדשות שרובן נהגו ונוצרו בתהליך של דיאלוג משותף ופורה בין השלושה.

"התערוכה משקפת דיונים שאנחנו מנהלים בינינו לאורך שנים (נועם דובר ויואב רכס הם בוגרי אותו מחזור בבצלאל ומיכל צדרבאום היא בת זוגו ושותפה לעשייה של נועם דובר) ובוחנת את היסודות הבסיסיים של הפרקטיקה העיצובית. היא שואלת שאלות על – מה המשמעות של להיות מעצב? מהו התהליך שבו נולדות צורות? מהו המטען התרבותי של חומרים? מהו הערך של להיות יצרן בפרקטיקה העיצובית העכשווית", אומרת מיכל.

מבט חטוף על חלל התערוכה מגלה שלצד המוצגים אין תוויות וגם אם בחלק מן העבודות ניתן לזהות את טביעת כף ידו של אחד המעצבים, העבודות כולן מוצגות ללא הסבר וללא שיוך. "כל העבודות הן פרי המפגש בינינו", מסבירה מיכל.

בכניסה לתערוכה המתפרשת על פני שני חללים מרכזיים קשה להתעלם ממדף הפלדה העוקב אחר חלל הגלריה, מתפתל ויורד במדרגות הפנימיות, מתעקל סביב קירות ועמודים ונראה כאילו היה שם מאז ומעולם. המדף הנמתח לאורך 22 מ' ומחבר בין שני חלקי הגלריה בנוי מארבעה עלים דקים של פלדה קפיצית, מחובר לקיר באמצעות מערכת של קליבות וחלקי עץ אשר מעניקים לו מורפולוגיה ייחודית והוא כולו נקודת מוקד שקשה להסיר ממנה את העיניים.

על המדף מונחים כלים שונים כאילו באו להוכיח שיש לו גם תפקיד פונקציונאלי. סדרת הכלים הראשונה "אוויר" – היא עשרה מכלי זכוכית שצבעיהם הבוהקים אינם מסגירים את העובדה שהם "מציגים את הסימון הצבעוני הסטנדרטי של עשרת הגזים המרכיבים את האוויר", כדברי המעצבים.

בהמשך שתי קערות מוכרות יותר משעם פראי וכדי טקסטיל מחויטים בתפירה רב שכבתית של בדים נראים אנושיים לגמרי.
מעניינת במיוחד היא סדרת הכלים המותזים – כלי קרמיקה מיד שנייה משוק הפשפשים המעוצבים מחדש באמצעות מחיקה סלקטיבית של הגלזורה המקורית בטכניקה של התזת חול.

במרכז החלל ניצבים שולחנות סאג' (קערות המשמשות במקור לאפיית פיתות).
באמצעות חיתוך והלחמה של קערות הברזל יצרו המעצבים שולחנות יפהפיים שבהם הקערות החלודות מונחות בקומפוזיציות גיאומטריות שונות על רגלי מתכת דקיקות ומאזכרות תפרחות מתכת מרהיבות.

 בחדר האחורי אפשר לראות את ההתחקות של השלושה אחר תהליכים בעיצוב, כמו דפי טיוטה הנערמים במרחק מה מן העבודות המוצגות לראווה בחלל הקדמי.

 על המעצבים:

יואב רכס חי ועובד בלונדון. עבודתו עוסקת בנקודות ההשקה שבין טכנולוגיה ותהליכים חומריים לבין צרכים ושימושים. עבודותיו חוקרות את ההיבטים הרעיוניים והמעשיים של עיצוב ונעות על פני טווח רחב של תחומים: ריהוט, מוצרי צריכה, תפאורה, תערוכות, פיסול ופרפורמנס. חוקר אורח במעבדת המדיה של MIT בבוסטון (2011). בוגר ה RCA – האקדמיה המלכותית לאמנות בלונדון (2010)   ואקדמיהלאמנות ועיצוב בצלאל , המחלקה לעיצוב תעשייתי (2003).

נועם דובר עוסק במיסוס הגבולות שבין עיצוב, ייצור ומלאכת-יד, וכן בטקסט ובאמירה כחומרי גלם בתהליך היצירה. עבודתו הינה רב-תחומית מטבעה ונוגעת במגוון רחב של טכניקות, חומרים וקני מידה: עיצוב חלל, תפאורה, ריהוט ועבודת יד נמצאים כולם במרחב עבודתו. מרצה בבצלאל במחלקה לעיצוב תעשייתי. בוגר אקדמיה בצלאל לאמנות ועיצוב, המחלקה לעיצוב תעשייתי (2003).

מיכל צדרבאום עוסקת בטווח של תחומים ותכנים, ביניהם עיצוב גרפי, עיצוב לבמה, מלאכת יד, אמנות רחוב וכתיבה תיאורטית. מרצה במרכז האקדמי ויצו חיפה במחלקה לעיצוב גרפי ובמחלקה לארכיטקטורה. לומדת לתואר שני במכון להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים
והרעיונות ע"ש כהן באוניברסיטת תל אביב. בוגרת בצלאל האקדמיה לאמנות ועיצוב, המחלקה לתקשורת חזותית (2004). 

מיכל צדרבאום ונועם דובר בתערוכת "פוסט פוסיל" במוזיאון >>