רכישת כרטיסים

כמה מים אנחנו אוכלים

צילום: FreeImages
קטגוריה: עיצוב וחברה

במסגרת שבוע העיצוב בייג'ין (שהיה בין ה-25 בספטמבר ל-3 באוקטובר 2011) התנדבה מסעדה סינית מקומית לארח פרויקט פופ-אפ מיוחד בשם Wonderwater. במסגרת הפרויקט הוזמנו המבקרים לבחון את ההשפעה של האוכל שאנחנו אוכלים על צריכת המים העולמית. הפרויקט בבייג'ין היה רק קדימון לפרויקט הגדול באמת שיתרחש בועידת העיצוב בהלסינקי ב-2012 ובה יעסקו בנושאים אלה בהרחבה.

העיסוק בטביעת רגל מימית או מדרך רגל הוא חדש יחסית אבל נעשה לכלי חשוב במיוחד להבנת צריכת המים שלנו ולרצון להפוך את הצריכה הזו לאחראית ובת קיימא.

מהי טביעת רגל אקולוגית?
טביעת רגל אקולוגית היא הערכה כמותית של שטח האדמה היצרני מבחינה אקולוגית אשר נדרש לקיום אדם או קבוצת אנשים. זו גם דרך לקבוע את הצריכה היחסית של אנשים שונים כדי להצביע בפניהם על השימוש שהם עושים במשאבים ולעודד אותם לשנות את הדרך בה הם צורכים.
טביעת רגל מימית או מדרך מים היא כמות המים המתוקים שמשמשת לייצור שירותים ומוצרים אותם אנו צורכים. רוב טביעת הרגל המימית נגרמת על ידי צריכה של מוצרי חקלאות והיא גבוהה בהרבה מאשר טביעת הרגל המימית הישירה.
מתברר ש-92 אחוזים מן המים בעולם משמשים לגידול מזון. אנחנו עושים שימוש בכמות גדולה של מים לרחצה, שתייה ובישול אבל כמות גדולה פי כמה לייצור המזון, נייר וכמעט כל מוצר שאנחנו עושים בו שימוש. טביעת הרגל המימית היא סיכום של השניים.
בתקופה בה נערך הפרויקט במסעדת טיאן האי (ובעברית: גן עדן וים) התפריט כלל אומדן של טביעת הרגל של המאכלים הפופולאריים. כך למשל, טביעת הרגל המימית של בשר בקר הוא גבוה, עוף – בינוני, מאכלי ים – נמוך, וירקות – נמוך.

הרעיון היה לבחון מה יעדיפו הסועדים – הם יבחרו מנה בשרית עם עקבות מים גבוהים במיוחד על פני מנת ירקות העשויה מתוצרת מקורית שעקבות המים שבה נמוכים באופן יחסי?

"רצינו שהפרויקט הראשון יתרכז במים כיוון שזהו נושא מורכב שלעיצוב יכול להיות בו תפקיד חשוב ולסייע לנו להחליט החלטות אחראיות, מה שאנחנו בוחרים לאכול יכול להשפיע על כדור הארץ," אומרים האוצרים.
מחקרים שעורך יונסקו מעידים על כך שבתוך 20 שנה הדרישה למים תגדל ב-40 אחוזים בעולם המערבי וב-50 אחוזים בארצות המתפתחות.
האם לא הגיעה העת לחשוב על כמות המים הנדרשת לייצור מזון ולבחור את האורז, הבשר, הירקות או התה בעלי טביעת רגל מימית נמוכה? מעניין איזו מסעדה מקומית היתה בוחרת לארח כאן פרויקט כזה ולאפשר ללקוחות שלה עוד רגע של היסוס ומחשבה.