רכישת כרטיסים

כששפה חזותית ושפה מילולית נפגשות

קטגוריה: עיצוב וחברה

חודש הקריאה הוא הזדמנות מצוינת להמליץ על מספר ספרים ותיקים ומוכרים שאינם בהכרח מוגדרים כספרי עיצוב במהותם אך מצליחים לקשור בין שפת האם של תחום העיצוב: השפה החזותית ובין השפה המילולית. ספרי עלילה וסמי פילוסופיה, עיון, מדע ואלבומים שקריאה בהם מתוך ראייה עיצובית תעורר השראה, מחשבה ואולי גם תיאבון לעשייה.

החדש והמקצועי: מחשבות על קראפט / בצלאל
אסופה מעניינת וחשובה של לא פחות משבעה עשר מאמרים, הנוגעים בשאלת התפתחותו של הקראפט, תחייתו המחודשת והמשמעויות שנוספו למושג עם ההתפתחויות הטכנולוגיות והדיגיטליות של המאה ה-20. בין המאמרים תמצאו כאלו שמנסים להגדיר את המושג קראפט מבסיסו לצד אחרים שנוגעים בהשקתו לתחומים כמו אמנות, פסיכואנליזה או מדע.

זמן קריאה: תלוי מאמר ויכולת הריכוז של הקורא. ניתן לקרוא מאמרים בודדים לפי תחומי העניין.
משפט משכנע: "בעולם הדיגיטלי בעל הקצב המואץ שאנו חיים בו, הקראפט מציע לנו סוג של קונטרסט, הנגדה כחלופה – חוויה של איזון ברמה התרבותית וברמה האישית" (ראובן זהבי, מתוך פתח דבר)

הסמי פילוסופי: חלל וכו׳: מבחר מרחבים / ז׳ורז׳ פרק
הספר חלל וכו׳: מבחר מרחבים הוא אסופה של קטעים קצרים, המוקדשים למושג ״מרחב״. אלא שהמרחבים של פרק (Perec) אינסופיים: שמיימים ומדודים, מזיקים ומדומיינים, מרחבים ״של בתוכו״ וכאלה ״שחולפים על פניהם״. לעוסקים בשפה מלולית וחזותית, בדו-ממד ובתלת ממד, ליוצרים בתנועה ובחומר – כולם ימצאו עניין בספר שבו דף הופך למרחב ומרחב הופך לפיוט.

זמן קריאה: לסירוגין. ספר שתמיד חוזרים אליו.
משפט משכנע: ״החלל מתחיל איפוא במילים ותו לא, בסימנים משורטטים על גבי הדף הלבן.״

העלילתי: מישוריה / אדווין אבוט
מישוריה או שטוחלנדיה היא ארץ דו-ממדית שכל תושביה הם צורות גאומטריות המכירות רק אורך ורוחב. ערב אחד, מתגלה לפני תושב מישוריה, הארי בוע, דמות מסתורית שלוקחת אותו למסע בארץ מרחביה שחושף אותו לבשורת הממד השלישי. מישוריה נכתב על ידי אדוין אבוט בשנת 1884 כביקורת חברתית ותרבותית כלפי החברה הבריטית, ואף על פי שנכתב לפני יותר ממאה שנה, הוא מצליח להיות רלוונטי גם כאן ועכשיו – אף קו, משולש או עיגול כבר לא יראה לכם יותר אותו הדבר.

זמן קריאה: יומיים. ספר קליל אך מעורר מחשבה.
מישוריה יצא כסרט מצוייר בשתי גירסאות שונות בשנת 2007. הספר מוצלח משני הסרטים.
כל הסיפור באנגלית: https://en.wikisource.org/wiki/Flatland_(second_edition)


המיוחד: האיש שחשב שאישתו היא כובע / אוליבר סאקס
הספר האיש שחשב שאישתו היא כובע, מאת הנוירולוג אוליבר סאקס, הוא אסופה של 24 סיפורים קצרים המתארים את חוויותיו של סאקס עם מטופלים שונים ועוסקים בהיבט מסויים של תפקוד המוח.
בסיפור האיש שחשב שאישתו היא כובע מתואר מפגש עם מטופל המסוגל לזהות חפצים באמצעות מגע, ריח או קול, אך לא מצליח להכירם מתוך ראייה. התיאורים העשירים והמפורטים, הנכתבים שלא מתוך ניסיון להתפייט, אלא כתוצאה מן ההפרעה של המטופל, מצליחים להאיר באור חדש אובייקטים יומיומיים הן מבחינה שימושית והן מבחינה צורנית. מומלץ מאוד לכל מי שמחפש דרך חדשה להביט על העולם ובמיוחד למי שעוסקים בחינוך לעיצוב.

זמן קריאה: בקצב שלכם
משפט משכנע: ״[…] ובנוטלו את הכפפה החל לבחון אותה כפי שבחן קודם את הצורות הגאומטריות.
׳מעטפת רציפה׳, הכריז לבסוף, ׳מקופלת לתוך עצמה. נראה שיש כן׳ – הוא היסס – חמישה כיסים חיצוניים, אם זו המלה הנכונה.״ ׳[…] ומה הוא נועד להכיל?׳ ׳[…] זה יכול להיות למשל, ארנק למטבעות בחמישה גדלים […]״


הקלישאתי: The Designer Says: Quotes, Quips, and Words of Wisdom
ספר חביב במיוחד ולא מחייב שיכול להיות מתנה נהדרת לסיום התואר בעיצוב או למי שבדיוק התקבל. והוא אפילו עלול להיות שימושי כשתצטרכו לשלוף איזה משפט מעניין לפרזנטציה בעבודה.

זמן קריאה: זוהי לא ממש קריאה, אלא יותר עלעול. קחו סטיקי נווטס וסמנו לכם את אלו שאהבתם. אולי פעם תצטרכו אותם.
משפט משכנע: ראו בתמונה מטה ↓

בשביל התמונות: Fruits
Fruits הוא אוסף של 45 תמונות המתעדות את אופנת הרחוב היחודית, הצבעונית והנועזת של פרווריה של טוקיו. מה שהחל בשנת 1994 כפנזין על ידי הצלם Shoich Aoki הפך עד מהרה לנערץ על ידי מאות בני נוער יפניים שעוקבים בשקיקה אחר הטרנדים המוצגים בו. השילוב בין מותגי על מוכרים עם בגדים שנתפרו לבד בבית יוצר תעוזה צבעונית, עושר של טקסטורות, ושובר כל מוסכמה או סטיגמה שאי פעם חשבנו על יפנים.

זמן קריאה: לא תרצו להפסיק
משפט משכנע: במקרה הזה תמונה אכן שווה אלף מילים

יש לכם עוד ספרים שאתם רוצים להמליץ עליהם? כתבו לנו בפייסבוק