רכישת כרטיסים

מגדלים בגדים

קטגוריה: עיצוב ואופנה

תארו לעצמכם שהייתם יכולים לגדל בגדים.
בלי תפירה, בלי גזירה, בלי אריגה, בלי סריגה, פשוט לגדל מעיל, ז'קט או שמלה באמבטיה בבית.

מסתבר שזה לא רחוק כמו שזה נשמע ולא דמיוני בכלל.
במהלך השבוע הבא ייפתח פסטיבל העיצוב בלונדון (London Design Festival). שם תציג סוזן לי (Suzanne Lee), חוקרת בכירה בקולג' סנטרל סיינט מרטינס, מעצבת אופנה, סופרת ואחת המעצבות המעניינות והמרתקות את "ביו-קוטור".

התמונות באדיבות סוזן לי

"ביו קוטור" אשר יוצג תחת 100%Materials, הוא מחקר ויישום מרהיב של גידול חומר ביולוגי-אורגני שמתאים ליצירת בגדים. את החומר, אשר בתחילת דרכו הוא מצע קטן של תרבית שמרים בקטריאלית, מניחה לי על גבי תמיסת תה ירוק מסוכר. שילוב החומרים האלה גורר תגובות ביולוגיות וכימיות שונות הגורמות למצע ליצור קשרים עם הסוכרים ומרכיבי התה בתמיסה ולגדול. התוצאה המתקבלת היא יריעות של חומר ביולוגי-אורגני, איתן אפשר ליצור פריטי לבוש מעניינים במגוון דרכים. אחת האפשרויות היא עבודה עם החומר במצבו הרטוב (מיד עם צאתו מאמבט התה, אחרי ניקוי ושטיפה) ישירות על גבי בובת דיגום. החומר, אשר במצב רטוב, אחת מתכונותיו היא גמישות, מגיב לידי המעצב ונמתח, משתנה ומקבל את צורת התבנית עליה הוא מונח. אפשרות נוספת לעבודה עם החומר היא רידודו והשטחתו לכדי יריעות דקות וייבושן. את יריעות החומר היבש מעבדים לכדי בגד ממש כאילו היו חתיכות בד, גוזרים, תופרים ואף צובעים (כמובן שגם הצביעה נעשית בדרך ביולוגית-אקולוגית).
התוצאה מהפנטת.

קשה להאמין שפריטי לבוש אלה, עדינים, כמעט שקופים הנראים כמרחפים, עשויים תרביות בקטריאליות. הניגוד שבין חומר הגלם (דוחה למדי יש להודות) לבין התוצאה המהפנטת, המרתקת, החדשנית והעתידנית, גורם לעבודתה של לי להיות אחד המיצגים שנכללים תחת הכותרת "אסור להחמיץ!" (לי תציג את עבודתה ב'ארל קורט', לונדון ב-23/9/10, בשעה 11:00).

מעצבי אופנה רבים מנסים בשנים האחרונות לברוח מהמסורת וההיסטוריה המחייבת של עולם האופנה, לחדש ולפרוץ בדרכים שונות. הבגדים השונים שמתפתחים תוך כדי ניסויים אלה מרתקים והתוצאות שמניבים היוצרים, שלא אחת נראות כלקוחות מסרטי מדע בדיוני נותנים פרשנות חדשה למושג "אופנה" ואף למונח "הוט קוטור". חיפוש חומריות חדשה, דרכי יצירה חדשניות, עבודה עם טכנולוגיה מפותחת ומבט עתידי חוקר ובוחן משתלבים עם יצירה מסורתית, היסטוריה רבת שנים ומשמעויות ורבדים עמוקים, ליצירת עבודות מרתקות, מעניינות ומסקרנות.


*קישורים מקושרים:

טוקוג'ין יושיוקה – מעצב יפני, בין עיצוביו אפשר למצוא גידול רהיטים מקריסטלים. יושיוקה התחיל בגידול כסא קריסטלים (לחצו כאן) ומהר מאוד בעזרת אותם תהליכים כימיים החל ליצור ריהוט מרהיב, מכורסאות ועד כסאות נח. (לחצו כאן לכתבה על תערוכה שאצר והוצגה ב- 21_21 DESIGN SIGHT, בטוקיו 2008)

פסטיבל העיצוב בלונדון – האתר הרשמי עם כל האירועים, המציגים, המתחמים, חדשות ואפילו הגרלות מפתיעות (לדוגמא מחזיק כרטיס לרכבת התחתית שעוצב במיוחד על ידי טום דיקסון). (לחצו כאן)


התערוכה אופנה מכאנית – טווים סדר חדש הוצגה במוזיאון העיצוב חולון בתאריכים: 14.10.2010-08.08.2011