רכישת כרטיסים

מדברים חומרים | סיכום הכנס ויום העיון

צילום: מעיין רימר
קטגוריה: עיצוב וחומר

ביום רביעי, 27.1.16, התקיים בגלרית ויטרינה, של מכון טכנולוגי חולון, יום עיון מיוחד וסיור בהנחיית האוצרת שלומית באומן במסגרת התערוכה "חומרים חכמים, חומרים טפשים" ובשיתוף עם ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן.

התערוכה מעלה סוגיות שונות בשדה החומר ואף מתריסה לגבי ההתייחסות הרווחת אל החומרים ה"חכמים" וה"טפשים" כשני שדות חומר נפרדים; החכם – המתקדם, החדשני והתעשייתי, ואילו הטיפש – המסורתי, הטבעי והידני. היא באה להעלות מחשבות ותפיסות נוספות, ולהדגים 'חוכמות' ופתרונות שונים בעולם החומר אשר מערערים את הדיכוטומיה בין השדות.

לקראת התערוכה, פנתה האוצרת, שלומית באומן, לספריית החומרים כדי לקחת בה חלק ולהציע את נקודת המבט שלה, כגוף תוכן מקצועי אשר עוסק במחקר ואיסוף של חומרים ובתרבות החומר כתפיסה כוללת. מתוך כך נבנה שיתוף פעולה פורה שהוביל למחקר משותף והצגת אוסף חומרים ייחודי בתערוכה, וכן לבניית יום עיון בהשתתפות יוצרים וחוקרים מתחומי האקדמיה והעיצוב ביחד עם יצרנים ואנשי תעשייה, לבניית תמונה רחבה על סוגיית החומרים ה"חכמים" והטפשים". בנוסף להרצאות, התקיים סיור בתערוכה בהנחייתה של שלומית באומן, אשר הסבירה על המוצגים והעבודות של היוצרים והמעצבים המציגים בתערוכה ועל התפיסה הרחבה אשר בנתה ומלווה את התערוכה כולה.

מהתנהגות המחשב למחשבה של החומר | רשמים מיום העיון:

היום נפתח בהרצאה של ד"ר עמית צורן, מרצה בכיר בביה"ס להנדסה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית וחוקר-עמית במעבדה למדיה של MIT. ד"ר צורן חוקר את הממשק בין האדם למכונה, בעצם, את מערכת היחסים בין ההתנהגות הדיגיטלית לבין זו האנושית. בתחילת ההרצאה הוא הציג מספר תופעות אשר נולדו בעידן הדיגיטלי כאשר אחת המעניינות שבהן, היא שפה ויזואלית המאופיינת בצורות חוזרות; מכיוון שבתוכנת מחשב קל מאוד לשכפל צורות וליצור בהן מניפולציות והייצור ממוכן ומהיר – תהליכי ייצור ועיצוב אלה מתאפיינים בתכונות וצורות ייחודיות הנולדות משיטות התכנון והייצור הללו ואף ניתנות לזיהוי, מכאן שלמחשב, או לתוכנה מסוימת יש אופי ייחודי, וכידוע, גם לאדם המפעיל אותם.

לסיקור המלא באתר של ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן > 

משטחים מוארים של סטודיו אלקסלסי | צילום: מעיין רימר
מבקרים בוחנים חומרים בתערוכה | צילום: מעיין רימר