רכישת כרטיסים

מזכרות ישראליות

צילום: אליה נטל
קטגוריה: עיצוב וביקורת

HOLYLAND SOVENIRS – מעצבים צעירים מציגים מזכרות ישראליות

הנחיה ואוצרות : המעצבת נעמה שטיינבוק

מעצבים צעירים מן המכון הטכנולוגי בחולון יציגו "מזכרות ישראליות" בפסטיבל עיצוב בינלאומי בלודז', פולין.

התערוכה מציגה אינטרפרטציה מרגשת, נוקבת, פרובוקטיבית לעיתים, מעוררת השראה ומחשבה של 19 מעצבים צעירים למזכרות מארץ ישראל.

ב-14 לאוקטובר יפתח פסטיבל העיצוב הבינלאומי בלודז', פולין. כהמשך לקורס "מזכרות", תציג הפקולטה לעיצוב בפסטיבל, תערוכה בה ייקחו חלק סטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי. בתערוכה יוצגו "מזכרות לארץ ישראל" – תוצאות הקורס שמתקיים בשלוש השנים האחרונות.

ארץ ישראל. מצד אחד- ארץ הקודש, קטנה אך מגוונת, מלאה בתושבים בעלי מזג ים תיכוני חם, יפה מאין כמוה – הבית שלנו. מצד שני מקור בלתי נגמר לבעיות וסכסוכים, דיונים ציבוריים ומחלוקות אין סופיות – פנימיות ובינלאומיות.

פרויקט זה מציג אינטרפרטציות של 19 מעצבים צעירים למזכרות מארץ ישראל והוא תולדה של קורס בהנחיית המעצבת נעמה שטיינבוק. בקורס זה מתמודדים הסטודנטים מול האתגר של דיוק בעיצוב – דיוק המאפשר למעצב להעביר רעיון ספציפי דרך אובייקט קטן ותמציתי. במהלך הקורס מתמודדים הסטודנטים עם מספר תרגילים בנושאים שונים, ובתוך זה הם מחדדים את כלי העיצוב שלהם ומשכללים את יכולתם לבחון ולהביע דעה.

המעצבים שמשתתפים בתערוכה הינם בוגרים וסטודנטים של המחלקה לעיצוב תעשייתי, מ- H.I.T המכון הטכנולוגי חולון, ישראל, בראשותו של מר עופר זיק.

בפרויקט שמוצג בתערוכה, נדרשו המעצבים הצעירים להתייחס לצדדים כאלו או אחרים בישראל ולייצר אובייקט זיכרון המייצג את ההבחנות שלהם. יש שבחרו להתייחס אל הנושא בהומור או מתוך אידיאליזציה (צינית או לא), יש שהתייחסו אליו מתוך כאב וביקורת, אהבה או דאגה. כך או כך , בעוד כל עבודה נוגעת בנקודה כזו או אחרת, שלל העבודות כמכלול, מייצגות את האופן בו המציגים רואים את ישראל כמדינה ואותנו כישראלים החיים בה.

תוך ההתעסקות של המציגים בנושא, התחדדה התחושה בה המציאות הישראלית היום יומית, זו הנראית לנו כל כך מובנת מאליה, נכנסה פתאום תחת זכוכית מגדלת, ובעוד אנו תוהים על קנקנה של מציאות זו, המובן מאליו נהפך הפכפך, האידיאלים מתערערים והפרות הקדושות מאיימות להישחט.

על העבודות:
הצבר, מבחינתה של אילה בוגאי, הינו אחד הסמלים העיקריים המייצגים אותנו הישראליים. ואכן, הצמח הקוצני מבחוץ ומתוק מבפנים סימל מאז ומתמיד את הישראלי המצוי- נכון ומוכן להקים מדינה ולהגן עליה כעל אהובה. בעבודתה של בוגאי, הצבר הפך לבובה חמודה עשויה מדיי צבא (Israeli Zahal) משומשים. בד החאקי ממנו תפור הצבר נראה טבעי לחלוטין בתוך העבודה. טבעיות מערערת במחשבה שנייה.

אילה בוגאי
אילה בוגאי

אליה נטל בחרה להתעסק עם סימן היכר מקומי אחר ומקור לגאווה – התפוז או בשמו המקורי תפוח הזהב. בעבודתה, ארזה נטל את התפוז באריזת קרטון ממנה מציצה לחיו הכתומה של הפרי ומשלימה את האובייקט לכדי דגם מוקטן של הר הבית. לעבודתה קראה – כיפת הזהב.

אליה נטל
אליה נטל

אחת התחושות שעלו תוך דיונים במהלך הקורס הייתה תחושת הטריטוריאליות שלנו כישראלים. ללא ספק, חשוב לנו "להרגיש בבית" , אבל הגדרתו של המושג "בית" משתנה בליבנו מעת לעת.

נועם בר-יוחאי עיצב מסמר איתו יוכל אדם לסמן מקומות אהובים ברחבי הארץ. בדמיונו ראה בר-יוחאי מצד אחד מסמרים מתגודדים לצד העץ הכי יפה בשדרות רוטשילד בת"א ומצד שני מסמר בודד חבוי בפינה רומנטית על גדות מעין בצפון הארץ. תחושת נחמה מסוימת שהתלוותה למחשבה על החזרת שטחים עתידית.

נועם בר-יוחאי
נועם בר-יוחאי

שחר קגן בדק פן אחר לחלוטין של היום יום. קבוצות חיילים מתהלכים עם נשקיהם הדרוכים ברחובות הוא מראה שיגרתי לחלוטין עבורנו הישראלים, ומראות של מיידי אבנים, הרוגי פיגועים וארונות קבורה הוא עניין כמעט יום יומי בעיתונים ובחדשות. קגן בחר ליצור חיילי צעצוע קטנים שיהוו תוספת ישראלית למשחק. בעבודתו, קיבלו חיילי הצעצוע אינטרפרטציות מצמררות כשלכל אחד מהם תפקיד מוכר וטרגי.

שחר קגן
שחר קגן

בהמשך לאותה התחושה, יצרה דניאל זליג סיכת דם מכבים. באופן מסורתי, בכל אירועי יום זיכרון לחללי צה"ל, עונדים האזרחים מדבקות ועליהם צילום של הצמח המקומי דם המכבים באות הזדהות עם המשפחות השכולות. הסיכה של דניאל, כבר איננה עוד מדבקה מתקלפת אלא עשויה כסף טהור כשבקודקודי הצמח נעוצות במבות אדומות (חטיף ילדים ישראלי פופולארי) שמחקות את פריחת דם המכבים באופן כמעט מדויק. ההקשר בין שני הדברים הופך את הבטן ומכאיב ברגישות שלו – החטיף הילדותי אל מול החיילים הנופלים שנקטפים לרוב מהחיים בעודם ילדים בעצמם.

דניאל זליג
דניאל זליג

התערוכה מורכבת מעבודות נוספות ומגוונות שנוגעות בקלות בנקודות מוכרות ורגישות בלב. האובייקטים המוצגים הם דוגמא טובה לעיצוב תלת מימדי תקשורתי, מדויק ומעורר מחשבה.

משתתפים: מוטי ברזילי, אליה נטל, מירב פלד, טל מרגלית, שי גולדברג, מעיין פוס, גילי אלברנס , יעל קריסטל, ניצן דבי, לליב שלו, עינת אבני, אילה בוגאי, נועם בר יוחאי, דניאל זליג, שגב מואיסה, נטע פורברג, קובי פרץ, שחר קגן, ואביחי שורין

דקאן הפקולטה לעיצוב: אברהם גרנט
ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי: דודי ראבד
ראש מחלקה יוצא: עופר זיק
אוצרות והנחיה: נעמה שטיינבוק
ניהול, הפקה ועיצוב גרפי: נטע פורברג
הפקה אדמיניסטרטיבית: נטע וויל