רכישת כרטיסים

מחוגות, פיות וסבתות אורגות | בוגרים 2014

צילום: נופר עמר, אין קץ לילדות. צילום: ערן לם
קטגוריה: עיצוב וביקורת

בבית הנסן בירושלים התקיימה התצוגה של המחלקה לצורפות ואופנה בבצלאל בראשות תמרה יובל ג'ונס.

המחלקה לצורפות ואופנה בצלאל, החליטה השנה להציג את תצוגת האופנה המסורתית בבית הנסן, בית המצורעים לשעבר שבירושלים. הבניין היפהיפה מכיל חדרים רבים המסודרים בצורת מלבן מסביב לחצר פנימית שבה הציגו הסטודנטים את הפרויקט עליו עמלו במשך שנה שלמה. בחדרים הציגו הסטודנטים מהמסלולים לצורפות ולאביזרי אופנה תערוכה נייחת של יצירות צורפות, חפצים ואביזרי אופנה. הפרויקטים המעניינים במסלולים לצורפות ולאביזרים נעים מתכשיטים, דרך חזיות, כובעים ותיקים ועד מיצב אמנותי העשוי ממחוגות ומחומרים אורגניים כמו קשקשי דגים וחרקים.

בדברי הפתיחה של ראש המחלקה החדשה תמרה יובל ג'ונס, היא הדגישה את קו התפר הדק שבין אמנות לעיצוב שעליו "מתהלכים" הסטודנטים בבצלאל וסיפרה כי היא רוצה להמשיך ולטפח את הקו הזה בשילוב מחקר והעשרת לימודי הצורפות ומלאכות היד. אך התחושה היתה כי הסטודנטים השנה עסקו יותר במערכות לבוש פחות אמנותיות וקונספטואליות ויותר במערכות לבוש עשויות בקפידה ומלאות בתשומת לב לפרטים ולגימורים.

הפרויקטים הבולטים במסלולים לצורפות ולאביזרים:

ענת עוזיאלי, LOOMing Bags

מחשבות ראשוניות: שתי וערב, רצועות, קליעה, חוליות, מכאניקה, צורות גיאומטריות, עור, תפרים בולטים.

השאירה עלינו רושם:
ענת הציגה את התיקים על ידיים לבנות היוצאות מהקיר, צורת הצגה יצירתית ומעניינת. בנוסף, ענת יצרה קולקציה אלגנטית של תיקים היכולים בקלות להימכר מחר בחנויות המובחרות. מדובר בתיקים מעניינים, בצורות גיאומטריות כמו חצי עיגול, משולש וכו', תיקים עם פרטים ותפרים צבעוניים המדגישים את הצורה הגיאומטרית ומשתלבים יפה עם העור.

הברקה:
תיק העשוי משתי וערב המדמה את עבודת הנול, תיק פשוט ויפיפה.

ענת עוזיאלי, LOOMing Bags. צילום: ערן לם
ענת עוזיאלי, LOOMing Bags. צילום: ערן לם

מורן כהן, אקראיות בראי הסימטריה

מחשבות ראשוניות: כתמי רורשך, אקראיות, סימטריות, אלגנטיות, אורגניות, צבעוניות עדינה, אמייל.

השאירה עלינו רושם: שרשראות שכל אחד יכול לראות בהן את נבכי נפשו. מורן הצליחה ליצור בכאוטיות תכשיט אלגנטי ונחשק המעורר את הדמיון. בנוסף, ההמרה של כתמי הרורשך והעברתם מספת הפסיכולוג לגוף האישה הוא מהלך יצירתי ומוצלח. כיף להסתכל על השרשראות ולגלות את הסימטריה בהם ואת הצבעים השונים המתמזגים אחד בשני.

הברקה:
שרשרת מכסף עם צבע שחור שנראה צף על פני החומר, כמו עשן.

מורן כהן, אקראיות בראי הסימטריה. צילום: ערן לם
מורן כהן, אקראיות בראי הסימטריה. צילום: ערן לם

נגה הראל, טרה אינקוגניטו (ארץ לא נודעת)

מחשבות ראשונות: מחוגות, ריקוד, בובות, פיות, רשת, גלגלי שיניים, כאוס, דמיון, רגישות, ביזארי, חלום.

השאירה עלינו רושם:
עבודה אמנותית מאוד ששטה על גלי הדמיון, מכילה פרטים רבים ומבקשת את תשומת הלב ואת הזמן בכדי שנתבונן ונתעמק בה. עבודה עם רגישות, חומריות מגוונת ומחשבה רבה על כל פרט ופרט. הסטודנטית הציגה את העבודה על פודסט לבן ומלבני, עליו שמה תלוליות של מלח גס ועל כל תלולית הניחה פריט אחד מני רבים. בכל מבט מתגלה עוד דמות או עוד סוג של חיה דמיונית.

הברקה:
שימוש במחוגות כגוף של פיות קטנות עם פרצופים מעט מטרידים וסריגה עדינה של ספק שיער, ספק כובע, ספק אוזניים.

נגה הראל, טרה אינקוגניטו (ארץ לא נודעת). צילום: ערן לם
נגה הראל, טרה אינקוגניטו (ארץ לא נודעת). צילום: ערן לם

תצוגה של הסטודנטים במסלול לבוש

צלצול פעמון. המוזיקה מתחילה. במעלה המדרגות מופיעות דוגמניות מצודדות עם הדגמים של הסטודנטים מהמסלול ללבוש. הקולקציות שהוצגו הרשימו בגימורים טובים, בפרטים מעניינים ובחומריות וטכניקות מגוונות. בנוסף, שני פרויקטים הוקדשו לתרבויות הצפון אפריקאיות ולדור המבוגר (אושרת סבן ישי – "סבתא אורגת" וגל הרוש – "דורות") והציגו את הקולקציות בעזרת דוגמנים מבוגרים שהרשו לעצמם לנופף לשלום ולהתנועע בחופשיות, דבר שגרם לשינוי מרענן לאחר כל הדוגמניות הדקיקות.

הפרויקטים הבולטים במסלול ללבוש:

נופר עמר, אין קץ לילדות

מחשבות ראשוניות: ילדותיות, משחק, לגו, פוגים, בובות, "פאן לי", שובב, חצוף, כיווצים, צבעים צעקניים, ליצנות, סטן, רכות, ריצרץ, תפרים בולטים וגדולים

השאירה עלינו רושם: קולקציה שניכר היה כי הסטודנטית נהנתה לחשוב עליה, לפתח ולהוציא אותה אל הפועל. השימוש ב"פוגים" כמוטיב חוזר בהדפסים ובשרשרת משעשע ומעורר נוסטלגיה לילדי שנות ה-80-90. מובן מאליו כי הקונספט של הסטודנטית הוא חזרה לילדות, לשנות ה-80-90 בזכות הצבעוניות הצעקנית, הסטן, השרוולים המנופחים והז'קט הספורטיבי.

הברקה:
החולצה העשויה מבובות רכות עם הדפים שונים הכוללים גם תמונות ילדות של הסטודנטית. חולצה מפתיעה המאזכרת יותר את כסא הבובות של ה"אחים קמפנה" מאשר בגד לביש.

נופר עמר, אין קץ לילדות. צילום: ערן לם
נופר עמר, אין קץ לילדות. צילום: ערן לם

רותם ארבל, סיפור סרוג

מחשבות ראשוניות: שחור-לבן, חיתוכי לייזר, צמר, שיפון, שילובי חומרים, ניגודים, אלגנטיות, סריגה, שכמייה, שכבות.

השאירה עלינו רושם:
קולקציה מוקפדת הבוחנת את מלאכת הסריגה במשך שלושה דורות, מעבודה ידנית ועד טכנולוגיות עכשוויות כדוגמת חיתוך לייזר. ארבל מראה תהליך משמלה העשויה כולה מצמר וסריגה ידנית ועד שכמייה העשויה מחיתוך לייזר ושזירה של הצמר דרך החורים שיצר הלייזר. שאר הפריטים בקולקציה היו דומים מידי לפריטי לבוש שאנו מכירים בחנויות כמו מכנסים עם חיתוך לייזר, חולצות שיפון אווריריות וכו'.

הברקה:
שכמיה שחורה, יפיפייה, הבנויה מכמה שכבות של בד שבשכבה האחרונה שזור צמר לבן המדגיש את החיבור הלא קונבנציונאלי בין הצמר לחיתוכי הלייזר, בין ישן לחדש.

רותם ארבל, סיפור סרוג. צילום: ערן לם
רותם ארבל, סיפור סרוג. צילום: ערן לם

תמר גולדברג, נטו

מחשבות ראשוניות: טוויה, שזירה, חוטים סינתטיים, רשתות, פרנזים, שבטיות, צבעוניות, חמימות.

השאירה עלינו רושם:
הקולקציה כולה עשויה באותו הטכניקה של שזירה של חוטי אקריליק על גבי רשתות בצבעים שונים. הסטודנטית יצרה גזרות בעזרת הרשתות השזורות ופטרנים מעניינים ויפים וידעה גם להשאיר רשת ללא חוטים בכדי לא ליצור עומס.

הברקה:
חצאית בגוני צהוב ובורדו וחולצה בגוון ירוק זית עם שרוולים ארוכים שנוצרו רק על ידי החוטים וללא הרשת וכך נוצר שרוול מעניין עם פרנזים בקצה. נוצר גב אוורירי ומעניין בשל המחשבה של היכן לשזור חוטים והיכן לא.

תמר גולדברג, נטו. צילום: ערן לם
תמר גולדברג, נטו. צילום: ערן לם