מחולון להוליווד: מעצב העל הישראלי הכי מצליח בעולם • מוזיאון העיצוב חולון

רכישת כרטיסים

מחולון להוליווד: מעצב העל הישראלי שלא הכרתם

צילום: ג׳ובאני ג׳יאנוני.
קטגוריה: עיצוב ואופנה

אנה ווינטור קראה לו ״גאון״, הוא היה מעצב האופנה האהוב על מריל סטריפ, והלביש את ביונסה, את ריהאנה ואפילו את מיני מאוס. איך הגיע אלבר אלבז, ילד חולם מחולון אל פסגות האופנה של פריז והוליווד? סיפורו המפתיע של המעצב הישראלי המצליח ביותר בעולם, שבביקוריו בבית רק רצה לעשות מסיבות פיג׳מות עם המשפחה. אלבר אלבז, אדם עם כישרון נדיר לאופנה ואישיות יוצאת דופן, נפטר מקורונה ב-2021. המורשת המפוארת והמרגשת שהותיר אחריו מוצגת במוזיאון העיצוב חולון – ואתם עומדים להתאהב

"אמא שלי תמיד אמרה לי תהיה גדול בעבודה וקטן בחיים", אלבר אלבז.

זהו סיפורו של ילד חולם מחולון שטיפס עד לפסגת האופנה העולמית, הוכתר כיורש של איב סן לורן האגדי ונעשה למעצב האהוב על כוכבות העל – ממריל סטריפ ועד ביונסה וריהאנה. מעצב העל אלבר אלבז התפרסם בכל העולם וזכה להכרה אדירה, אך באופן מפתיע דווקא בישראל לא כולם מכירים אותו. במוזיאון העיצוב חולון מציגים בימים אלה את התערוכה "אלבר אלבז: מפעל החלומות" – התערוכה הגדולה והנרחבת ביותר שהוקדשה לו אי פעם. התערוכה מספרת את סיפורו יוצא הדופן, ומאפשרת להכיר מקרוב את אלבר – ואיך אפשר שלא – להתאהב. 

יערה קידר, אוצרת התערוכה, מספרת: "זהו סיפור על אדם יחיד בדורו: לא רק על כישרון נדיר לעיצוב, אלא על אדם עם אישיות יוצאת דופן וכובשת לבבות. אלבר היה מגדולי המעצבים בהיסטוריה של האופנה ומעצב האופנה הישראלי המצליח ביותר בעולם. הוא היה אגדת אופנה בזכות כישרון יוצא דופן שסימן אותו ככוכב עוד בשנות השמונים, בתחילת דרכו בשנקר.

קרלי קלוס בתצוגה לבית לנווין, 2012. צילום: מארק ליבוביץ.

מריל סטריפ לובשת לנווין, ערב הזכייה באוסקר, טקס פרסי האקדמיה ה-84, 2012. Photo: Tsuni / USA / Alamy Stock Photo.

אלבר נולד בקזבלנקה וגדל בחולון, ומגיל צעיר נתן לחלומות שלו מקום, כפי שאפשר לראות באיורי האופנה שאייר כשהיה בן שש ומוצגים עתה בתערוכה. אלבר היה חרוץ וחכם, הייתה לו יכולת מופלאה לחדש ולהמציא, ולכל אלה התלוו צניעות, רוחב לב, כבוד ואכפתיות. בבית למד שצריך לתת לאהבה להוביל, והיא אכן נמצאת בכל צעד בחייו ונוכחת בכל חלקי התערוכה״.

״אופנה צריכה להיות פשוטה – החיים מסובכים מספיק״, אלבר אלבז.

אלבר אלבז, 2005. צילום: כריסטוף מדאמור
ביונסה לובשת לנווין, אוחזת בפרסים שבהם זכתה בטקס הגראמי ה־59, 2017. Photo: UPI / Alamy Stock Photo

בתערוכה מוצג, בין השאר, מסדרון שאורכו 54 מטרים ובו סיפור חייו המלא של אלבר אלבז דרך מאות תמונות, קטעי וידאו, חפצים אישיים שמוצגים לקהל לראשונה, ומספרים על המסע שעבר ורגעי השיא בחייו, כפי שלא סופרו מעולם. 

אלבז, בוגר המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, נסע לניו יורק ב-1986, מייד אחרי לימודיו, ובכיסו 800 דולרים שנתנה לו אימו. הוא התאמץ, לא נכנע לסירובים ובסופו של דבר הצליח להשיג ריאיון עבודה אצל מי שהיה מושא שאיפותיו – המעצב ג׳פרי בין.

ריהאנה לובשת לנווין, מופע בזיגו דום באמסטרדם מסיבוב ההופעות העולמי ״יהלומים״, 2013. Photo: WENN Rights Ltd / Alamy Stock
Photo.

אלבר אלבז בבית האופנה ג׳פרי בין, 1993. צילום: רפאל פוקס

בתום הריאיון הפך אלבז ליד ימינו של בין ונשאר לצידו שבע שנים. מסעו של אלבר רק התחיל. בהמשך קיבל את תפקיד המעצב של בית האופנה גי לרוש. קורות חייו שהוגשו על נייר אדום בלטו מתוך ערימת התיקים והוא הוזמן לריאיון. הוא הגיע בחליפה אדומה, הותיר רושם רב על נשיא בית האופנה ראלף טולדנו וקיבל את המשרה מיד. 

משם המשיך אלבר לאחת מהפסגות הגבוהות ביותר של עולם האופנה: הוא ירש את מקומו של מעצב העל האגדי איב סן לורן. הישג חסר תקדים. לאחר שלוש עונות רכשה קבוצת גוצ׳י את בית האופנה ואלבר פוטר. אך הילד החולם מחולון לא עצר ושנה אחר-כך הגיעה פריצת דרך נוספת: אלבר מונה למנהל הקריאטיבי של בית לנווין – בית האופנה הצרפתי הוותיק ביותר בעולם. בית לנווין עמד על סף סגירה, אך אלבר הקים אותו לתחייה בשפה חדשנית וסחף איתו את כל עולם האופנה.  

"אלבר אלבז: מפעל החלומות" – טריילר התערוכה במוזיאון העיצוב חולון. צילום: ערן לוי, אוראל לוי.

במהלך 14 השנים שבהן עיצב לבית לנווין הגיע אלבז להישגים יוצאי דופן: הוא קיבל פעמיים את עיטור לגיון הכבוד, נבחר לאחד ממאה המשפיעים של מגזין "טיים", זכה בפרס ״הסופרסטאר״ של האופנה, ואנה וינטור, העורכת המפורסמת של מגזין ווג והאישה החזקה ביותר בעולם האופנה, הכתירה אותו כלא פחות מ״גאון״. במהרה הפך למעצב האהוב על הכוכבות הגדולות בעולם והלביש את כולן, ממישל אובמה ועד אופרה ווינפרי, שרה ג׳סיקה פרקר, ניקול קידמן, ואפילו את מיני מאוס.

מיני מאוס בעיצוב אלבר אלבז לבית לנווין בשיתוף דיסני. חגיגות 20 שנה ליורודיסני, 2013.
צילום: איב בוטליקו @yves_bottalico_photographe, באדיבות דיסני, DR/Patrimoine Lanvin.

אלבר אלבז היה גם המעצב האהוב ביותר על הכוכבת ההוליוודית מריל סטריפ, ובתערוכה מוצגת בין השאר שמלת הזהב האיקונית שעיצב אלבר למריל סטריפ בשנת 2012, לכבוד טקס פרסי האוסקר ה־84. בזמן שמדדה את השמלה בירך אותה אלבר: ״אם תלבשי זהב, תזכי בזהב״. סטריפ זכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר על תפקידה בסרט ״אשת הברזל".

בשנת 2015, לאחר שנים רבות של הצלחה מטאורית ויום לאחר שזכה בפרס “הסופרסטאר של האופנה”, פוטר אלבר במפתיע. הוא ניתק את עצמו מעולם האופנה וסיפר: “הייתי זקוק לזמן להתאהב באופנה מחדש”. אלבר יצא למסע בן ארבע שנים שבהן חקר מחדש את האופנה ואת מקומה בעולמו ובעולמנו. הוא נדד בין יבשות, ביקר ב־12 מדינות ופגש את מי שמעצבים בעיניו את עתידנו: אנשי רפואה, מדע, טכנולוגיה, סטודנטים לאופנה ועוד. בשובו ממסעו קבע: “האופנה לא יצאה מהאופנה”, אך דרוש שינוי חד באופן שבו מעצבים ומייצרים אותה. ואלבר הבין מה הוא.

ג׳וליאן מור לובשת לנווין, טקס גלובוס הזהב ה־68, 2011.
Photo: Abaca Press / Alamy Stock Photo.

אלבר אלבז ואנדריי ליאון טאלי, מט גאלה, 2007. Photo: Rabbani and Solimene Photography/WireImage.

חדור שאיפות וטעון בתובנות שצבר, השיק אלבר אלבז בשנת 2021 את המותג AZ פקטורי, המפגיש בין עבר לעתיד ומחבר בין אופנה, טכנולוגיה, עיצוב שמותאם לכל מבנה גוף, חופש תנועה, קיימות והתחשבות באיכות הסביבה, וכבוד להיסטוריה ולמורשת התפירה העילית. לצד כבוד למסורת אלבר לא היסס לשבור מוסכמות שמרניות, ביטל את ההפרדה בין עונות, נפרד מתצוגות ותכנן תשתית לסיפור “סיפורים” דרך בגדים.

קולקציית ההשקה של AZ פקטורי, הראשונה והאחרונה בעיצובו של אלבר, מוצגת במלואה לראשונה בתערוכה, ומציגה למבקרים את התחנות במסע חייו הפרטי בין טנג’יר, חולון, ניו יורק ופריז. כל קבוצה בתערוכה נבראה מחדש בתיאטרליות צבעונית ומלאת חיים: קבוצת השמלות השחורות מוצגת כשורה ראשונה וסוריאליסטית בתצוגת אופנה, קבוצת ניו יורק הספורטיבית כקבוצת לולייניות מרחפות באוויר.

”כשאני מתחיל לעבוד על קולקציה אני תמיד מתחיל בלחלום סיפור", אלבר אלבז.

אלבר אלבז, איור אופנה לקולקציה הראשונה של AZ פקטורי, 2021.
אלבר אלבז, איור לבית לנווין, 2010. באדיבות אלכס קו.

קבוצת חולון שואבת השראה מביקוריו של אלבר את משפחתו בארץ – ביקורים שבהם ביקש להימנע ממפגשים עם התקשורת ועם אור הזרקורים. בביקוריו בארץ אהב יותר מכל להישאר עם המשפחה בבית ולערוך מסיבות פיג׳מות. אלבר הקים את המותג שלו במרץ בתקופת הקורונה, ודיבר בפתיחות על החשש והקושי ממפגש עם אנשים. לקבוצת הפיג׳מות המוצגת בתערוכה יצר סדרת הדפסים בהשראת הדברים שאליהם התגעגע בתקופת הקורונה: חיבוקים, נשיקות, וריקודים. 

באפריל 2021 טלטלו את עולם האופנה חדשות עצובות על מותו בטרם עת. העולם כאב את לכתו של אדם אהוב בעל כישרון אדיר ואישיות יוצאת דופן. האהבה לאלבר חיפשה דרך לבטא את עצמה וחמישה חודשים לאחר מותו, ב־5 באוקטובר 2021, עלתה תצוגת האופנה הפלאית LOVE BRINGS LOVE שיזם בן זוגו אלכס קו בשיתוף המותג של אלבר, AZ פקטורי. דגמי הקוטור מאותה תצוגה הוטסו במיוחד לישראל והם מוצגים במלואם בגלריה העליונה בתערוכה. 

”ההצלחה היא כמו בושם, אפשר להריח .אבל לא לשתות”, אלבר אלבז.

קבוצת ״טנג׳יר״ בתערוכה. עיצוב מערכות לבוש: אלבר אלבז ל-AZ פקטורי, 2021. צילום: אלעד שריג.

תצוגת המחווה איחדה 46 מטובי המעצבים בעולם, כדי להוקיר את פועלו וכדי לבטא את האהבה העצומה לאיש שחולל מהפכה של ממש בעולם האופנה. כל אחד ואחת מהמעצבים – ביניהם בית דיור, גוצ׳י, בלנסיאגה, מקווין – הציגו מערכת לבוש בהשראת אלבר המעצב והאדם.

תצוגת האופנה LOVE BRINGS LOVE מוצגת בשלמותה בתערוכה ומשחזרת ערב שלא היה כמותו בהיסטוריה של האופנה. לצד כל דגם אפשר לקרוא מה כתב המעצב על המפגש שלו עם אלבר.  בין הדגמים מרחפים אלפי לבבות נייר אדומים שנגזרו, נשזרו ונתלו ידנית ברחבי חלל הגלריה. 

דגם מחווה בעיצוב שרה ברטון לבית אלכסנדר מקווין. צילום: יסמין אבנר. ניהול קריאטיבי: אסף ביטון

תצוגת האופנה הייתה ייצוג מרהיב לאמונה שהובילה את אלבר והנחתה אותו בעולם – להביט לצדדים ולזכור את העולם סביבך.

"כשאתה הולך, תסתכל לחמישה כיוונים שונים: קדימה כדי לזכור לאן אתה הולך, אחורה כדי לזכור מאיפה באת, לצדדים כדי לדעת מי האנשים להם אתה זקוק, למטה כדי לוודא שאתה לא דורך על איש ולמעלה כדי לדעת שיש מי שמגן עליך״.

המילים החכמות של אלבר אלבז מייצגות את הצניעות וטוב הלב, ההכרה בטוב, היכולת לראות את כל מי שסביבו ולגעת בכל אחד בדרכו הייחודית. 

מתוך התערוכה "אלבר אלבז: מפעל החלומות" במוזיאון העיצוב חולון. צילום: אלעד שריג

התערוכה "אלבר אלבז: מפעל החלומות" היא הזמנה להכיר את המעצב המהפכני, להתוודע לאישיותו הכובשת ולהתאהב. הסקרנות, החריצות, האומץ לפגוש בלא מוכר, הצניעות ואהבת האדם שלו, הפכו אותו למקור השראה. התערוכה מציגה את החומרים שמהם עשויים החלומות של אלבר, מילה שבה הרבה להשתמש כדי לתאר את עבודתו.

״עזבתי לפני 20 שנה את שנקר עם שתי מזוודות,״ סיפר פעם, ״אחת קטנה עם חפצים אישיים ואחת גדולה מלאה בחלומות. אני מאחל לכולכם לא להפסיק לחלום אף פעם״.

אלבר לא פחד לחלום ואף שחלק מחלומותיו לא התגשמו, כל מפגש עם דמותו הוא הצעה להעז לחלום.

התערוכה "אלבר אלבז: מפעל החלומות" מוצגת בימים אלה במוזיאון העיצוב חולון.

להזמנת כרטיסים לתערוכה – לחצו כאן.

למידע נוסף אודות מוזיאון העיצוב חולון – לחצו כאן.

קבוצת ״בין פריז לניו יורק״ בתערוכה. עיצוב מערכות לבוש: אלבר אלבז ל-AZ פקטורי, 2021. צילום: אלעד שריג