רכישת כרטיסים

נגד השכחה | גלריית טרומפלדור, באר-שבע

צילום: ניצה ברזניאק
קטגוריה: עיצוב והיסטוריה

בדרך לאחד מהטיולים דרומה אתם מוזמנים לעצור דווקא בבאר שבע ולבקר בגלריית טרומלפדור שבעיר העתיקה, שם מוצגת תערוכה ייחודית שאצרו סטודנטיות מאוניברסיטת בן -גוריון. התערוכה מציגה את יצירותיה של האמנית ניצה ברזניאק (1949-1979) לצד עבודותיו של בן אחיה, יותם סיון.

בדרך לחופשה הבאה בדרום אנחנו יותר מממליצים לעצור לרגע בבאר שבע, שהולכת ומסתמנת כעיר שיש לה המון מה להציע בתחום התרבות ולבקר בגלריית טרומפלדור שבעיר העתיקה. בימים אלה מוצגת תערוכה ייחודית שאצרו סטודנטיות מהמחלקה לאמנות באוניברסיטת בן-גוריון, בהנחייתה של אלן גינתון (אוצרת בכירה במוזיאון תל אביב לאמנות):

יצירותיה המוצגות בתערוכה מדגימות שימוש בטכניקות מגוונות, הכוללות ציורים גדולי ממדים בצבעי אקריליק, הטחות צבע והדבקות, צילומים וכן תיעוד של מיצגים שבוצעו ללא קהל. בציורים מופיעות דמויות נשים מעוותות וכעורות, ומביניהן שבות ומציצות פניה של ניצה, מכמירים את הלב ביופיים השברירי, הניכר חרף ניסיונותיה המאומצים לרמוס ולהשחית אותם.

בפירוקו של הנרטיב הציורי השלם למשטחי צבע מסוכסכים, שבהם משובצים מגזרות נייר וצילומים, מהדהדת התפרקותה הפנימית, על דלות החומר של גופה. על אף שפעלה ויצרה באילת, (ייסדה את הסדנה לאמנות בעיר הדרומית) מחוץ למוקד התרבות והאמנות בארץ, ניתן לשייך את יצירתה המאוחרת למסורת של אמנות גוף ולאמניות שמתחו את גבולות הגוף והעצמי בשנות ה-70 בארץ ובעולם.

לצד עבודותיה של ניצה, מוצגת בתערוכה – ניצה, יצירתו של יותם סיון. תהליך התוודעותו של יותם לניצה התרחש דרך התבוננות במקבץ מיצירותיה המוצג דרך קבע בבית הוריו וסבתו. בעבודתו, יצר סיון מנגנון של שריקה הבוקעת מתוך תעתיק סיליקון של פיו ומפלחת את השקט האטום שהשתרר בבית המשפחה לאחר מות דודתו. בדומה לאופן שבו שימשה השריקה מקדמת דנא כדי לאפשר תקשורת על פני מרחקים גדולים, מקשר החוט העדין שטוֹוה שריקתו של יותם בחלל בין היש לאין, בין נוכחות פיו המוחשית לרוחה של ניצה ברזניאק, עד שהן נבלעות זו בזו. יש בשריקתו משום העלאה באוב של רוחה, החייאה שלה, של יצירתה, אך נדמה כי דווקא ברגע השיא של הולדתה מחדש, נחשפת אינותה במלוא העוצמה והכאב.

את התערוכה אצרו סטודנטיות בקורס אוצרות, מהתואר השני בתולדות האמנות ותרבות חזותית, אוניברסיטת בן-גוריון, בהנחייתה של אלן גינתון, אוצרת בכירה במוזיאון תל אביב לאמנות:
אורלי בן סימון‎, מאיה בצלאל, חן ברנט, נעמה גולד, נועם גונן, רז גלוזמן, דינה גרוסמן, הגר כהן, ענבר כהן, ענבל לויכטר, אריאלה מנקר, רונית סולטן, אורנית סלע, מיה פולמן, מיה פרנקל טנא, רעות קדרון, הילה קופר שטרית, יסכה רווה.

גלריית טרומפלדור פתוחה לקהל בימים:

רביעי 10:00-17:00 | חמישי 10:00-17:00 | שישי  10:00-14:00 

לפרטים נוספים:

גלריית טרומפלדור: מרכז אמנות, טלפקס: 08-6247706 דוא"ל: Trumpeldor.gallery@gmail.com

ניצה ברזניאק, הכנות לקבורה עצמית, 1979 , תצלום, 24×36