רכישת כרטיסים

עיצוב בהווה מתמשך

צילום: שי בן אפרים
קטגוריה: עיצוב והיסטוריה

בסיומה של השנה הראשונה לפעילותו של מוזיאון העיצוב בחולון, בעוד אנו עוברים מהפרהיסטוריה להיסטוריה, נדמה כי עדיין אין לנו תשובה חד משמעית לשאלת החפץ – מקומו, תפקידו, יוצריו, הולדתו ומשמעותו בעולם שהולך ומתמלא בעוד ועוד חפצים. בזמן העבודה לקראת התערוכה הישן החדש: עיצוב בהווה מתמשך, מוצגת במוזיאון התערוכה "פוסט פוסיל" שאצרה לי אדלקורט. בתערוכה היא משתפת אותנו במבט ארוך על פני ההיסטוריה העתידית של עולם עיצוב החפצים. הליכה קדימה לאחור – חזרה של מעצבי העתיד אל צורות המקור, פשטות ביחסי צורה ופרט, תשוקה לשיח ראשוני, אנושי ובסיסי בין אדם לחפץ.

"הישן החדש" תערוכתו של האוצר פולקר אלבוס, המוצגת במוזיאון הודות לתמיכתו של המכון לקשרי חוץ ותרבות שטוטגרט (ifa) ובסיוע מכון גתה, תל אביב, משקפת כך נדמה את ההיסטוריה של אותו עושר ראשוני. העולם העתיק וחפציו הראשונים – ביטאו את תלותם של בני האדם במחזוריות עונות השנה והטבע. הביטחון שאנו חשים היום לגבי חזרתו של הגשם, פריחתם של מרבדי הכלניות במדבר או שובם של תותים בדיוק בזמן בכדי לעטר עוגות אביב, לא היה מוכר ליושבי המדבר הראשונים שהאמינו כי מרגע היווצרותו של העולם או גן העדן, האנושות הולכת ומתרחקת ממצבה המושלם. ההתיישבות הקבועה, הטקסים המחזוריים כמו החפצים המקודשים היו חשובים להישרדותו הרגשית כמו הממשית של האדם. אם נוכל לבטא את מקומו של העיצוב כסוג של המשכיות חומרית – כי אז נצליח להבין את המונח שבו עיצוב (שהוא גם פועל וגם שם) יהיה הווה מתמשך present progressive.

מחזוריות עיצובית – כמו מחזוריות הטבע, משמשת אותנו כסוג של רשת ביטחון רגשית, חפצים ישנים נוסכים בנו ביטחון, מעוררים זיכרונות, משמשים אותנו כאשר אנו מבקשים להגדיר את מקומנו בתוך השבט המקומי-גלובלי בו אנו חיים היום. ישנים – חדשים, אנו פוגשים אותם בדירות שכורות – צבועים מחדש, בתערוכות בוגרים – כשהם מפורקים לגורמי תוכן או חומר ובעבודותיהם של מעצבים המנהלים איתם שיח חומרי, טקסטואלי ורגשי. טקסט גמיש, חומרי או מילולי, המכבד את זכות ההרהור של יוצרו, יאפשר למשתמשים בו פענוח אישי לאורך זמן. עיצוב תודעת החפץ – גיבוש עולם הדימויים, פיתוח נרטיב ועיבוד תהליך הפיכת דבר לעצמו (כסא – לכסא) – אינם יכולים להתרחק מהמצג הראשוני, המידע ההכרחי להבנת העלילה – הזמן, המקום ומערכת היחסים.

"הישנים החדשים" הם אחת הדרכים שלנו ללכת קדימה אחורנית, לא אל הפרהיסטוריה אלא אל ההיסטוריה הקרובה של עולם עיצוב החפצים שסביבנו, ומשם לחפש דרך חדשה.


התערוכה הישן החדש – עיצוב בהווה מתמשך הוצגה במוזיאון העיצוב חולון בתאריכים: 26.05.2011 – 10.09.2011