רכישת כרטיסים

עיצוב בכל מקום | פסטיבל העיצוב לונדון 2013

צילום: Loose Thread exhibition by Okay Studio | photo courtesy of Okay Studio
קטגוריה: עיצוב וביקורת

תחת הכותרת "עיצוב נמצא בכל מקום" נפתח השנה "פסטיבל העיצוב של לונדון 2013". יו"ר הפסטיבל סר לורנס סורל הדגיש את הצורך להעלות את המודעות לעיצוב על ידי הפניית תשומת הלב לעובדה שעיצוב הוא חלק בלתי נפרד מחיי היומיום שלנו ומשחק תפקיד מרכזי בשיפור איכות חיינו.

זו השנה ה-11 לקיומו של הפסטיבל ולאחרונה התרבו הקולות המכתירים אותו כאלטרנטיבה ראויה ליריד במילנו. בכתבה בניו יורק טיימס הכתירה ג'ולי לסקי את לונדון כבירת העיצוב העולמית ומנהל הביאנלה לעיצוב בבלגיה התעכב על הכשלים בארגון, והקשיים שבביקור בתערוכה המעוררת בך את התחושה שאתה מחמיץ אירועים רבים ועסוק רוב הזמן בלוגיסיטיקה מפרכת.

התערוכה בלונדון קטנה יותר מזו שבמילנו ללא ספק. היריד המרכזי – 100% עיצוב – הוא גרסה מוקטנת (והרבה יותר אנושית) של היריד במילנו. בעיר עצמה מפוזרים לא מעט אירועים, חלקם אפילו מצטופפים באזור מסוים (Brompton) ומאפשרים לטייל ברגל ביניהם, אבל למי שרגיל לאווירה הטעונה של שבוע העיצוב במילנו, לעיר שלמה שמשנה את פניה ולובשת עיצוב – לונדון נראית מאופקת ולא ממש פסטיבלית.

במוזיאון ויקטוריה ואלברט, השותף המרכזי ביריד, הוצגו לא מעט מיצבים ותערוכות שנוצרו במיוחד לפסטיבל. המעצבת הלבנונית Najla El Zein עיצבה מחיצות עשויות 5000 שבשבות רוח המכסות את שער הכניסה בגובה 8 מ'. כל אחת מן השבשבות קופלה ביד וחוברה לקני פלסטיק עם מחברים מודפסים במדפסת תלת ממדית. הרוח הנושבת בכל פעם דרך חלק אחר של המסך יוצרת תנועה גלית והיא מלווה באורות הנדלקים וכבים ומדמים שאיפה ונשיפה של אוויר.

The Wind Portal by Najla El Zein Studio at the V&A Museum from Dezeen on Vimeo

עוד אובייקט גדל מימדים הוא הנברשת של המעצב הקנדי עומר ארבל המשתלשלת לאורך שלושים מטרים מן התקרה של הקומה הראשונה ודרך חור ברצפה היא יורדת לקומת הכניסה.

Omer Arbel, 28.280 An installation supported by Bocci, V&A Museum from Disegno magazine on Vimeo

באחד מחללי המוזיאון הוצגו הרכישות החדשות של "קרן הרכישות" של ה-V&A המאפשרת למוזיאון לרכוש יצירות עיצוב עכשווי. עד היום רוב הרכישות היו רהיטים אבל השנה הוצגו כמה פריטים אחרים: אקדח פלסטיק שהודפס במדפסת תלת מימדית ושאב את מרב תשומת הלב והטוסטר שעיצב המעצב תומאס תוואייטס – אחד האובייקטים המעניינים באוסף. תוואיטס, בוגר ה-RCA (שנת 2009) בנה טוסטר מן היסוד, מחומרים טבעיים וכלי עבודה ביתיים שאותם חיבר והתאים כשהוא מחקה טוסטר מפס ייצור שאותו קנה בחנות בפחות מ-5 פאונד. הטוסטר הנראה חצי אפוי שמיש לגמרי, אבל העובדה המעניינת היא שאילו רצה המעצב למכור אותו מחירו היה 1187.54 פאונד.

Thomas Thwaites, The Toaster Project | photo by Daniel Alexander
Thomas ThwaitesThe Toaster Project | photo by Daniel Alexander

ב-Mint Shop הוצגה תערוכה מעניינת בשם Cabinet of Curiosity. המעצב דוד אמר הציג ספרייה בשם Wallevich 2013 הבנויה משמונה קופסאות עץ העשויות מיריעות במבוק עם מדפים זוויתיים. הקומפוזיציה של הקופסאות על הקיר נעשתה בהשראת הציור Eight red rectangles, 1915 שמן על בד של הצייר הקונסטרוביסטי קאזימיר מאלביץ. הטיית הקופסאות כדי ליצור את הקומפוזיציה בציור המקורי מאפשרת למדפים להיות פונקציונליים. לדברי אמר, כך הוא יוצר הקשר בין עולם האמנות לחיי היומיום.

David Amar, Wallevich, 2013
David Amar, Wallevich, 2013
David Amar, Wallevich, 2013
David Amar, Wallevich, 2013

תערוכה מעניינת אחרת היא – Loose Thread של Okay Studio, קבוצה של מעצבים, בוגרי ה-RCA החולקים סטודיו משותף. הקבוצה הכוללת את יעל מר ושי אלקלעי, אוסקר נארוד, פיטר מריגולד ואחרים. רוב העבודות עוסקות בנושא התערוכה – קצה חוט – באופן מאוד חופשי. העבודה של פיטר מריגולד (פקעת חוטים המשמשת כגוף תאורה) היא אולי המילולית ביותר.

Loose Thread exhibition by Okay Studio | photo courtesy of Okay Studio
Loose Thread exhibition by Okay Studio | photo courtesy of Okay Studio

בגלריה של ליבי סלרס הוצגה סדרת מראות של המעצבים Hunting & Narud. הסדרה שהושקה לראשונה בשבוע האופנה בלונדון נעשתה על ידי צמד מעצבים, ילידי נורווגיה המתגוררים בלונדון Amy Hunting ,Oscar Narud. החומרים מהם עשויות המראות הם הומאז' לטיפוגרפיה של מולדתם – נורווגיה ולחומרים מהם עשויה התעשייה המקומית. הצורות העגולות הן בהשראת השפה החזותית והתנועה של גרמי שמיים.

Hunting & Narud, Copper Mirror Series, 2013
Hunting & Narud, Copper Mirror Series, 2013

ב-The Aram Gallery הוצגה "ZigZag:CrissCross" – תערוכת יחיד ראשונה של המעצבת Bethan Laura Wood. בהשראת מסעותיה למקסיקו יצרה ווד סדרה של גופי תאורה ורהיטים המשלבים אלמנטים אצטקיים דקורטיביים עם השפעות של מבנים תעשייתים במזרח לונדון.

The Arem Gallery, Zigzag: Crisscross, Bethan Laura Wood | photo: Fernando Laposse
Bethan Laura Wood, Zigzag : Crisscross, The Aram Gallery | Photograph: Fernando Laposse
The Arem Gallery, Zigzag: Crisscross, Bethan Laura Wood | photo: Fernando Laposse
The Arem Gallery, Zigzag: Crisscross, Bethan Laura Wood | photo: Fernando Laposse

300 אירועים היו מפוזרים ברחבי העיר, חלקם מעניינים מאוד ומעוררים את הרצון לשוב ולבקר בהם שוב בשנה הבאה.