רכישת כרטיסים

עתיד הטקסטיל

קטגוריה: עיצוב ואופנה

משהו מעניין קורה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. בתקופה האחרונה ישנה תחושה שנעשים יותר ויותר ניסיונות לפרוץ את מסגרת בית הספר, לצאת מהכיתות ולמצוא אפשרויות אחרות.

השבוע, בפעם הראשונה, התקיימו ביקורות של פרויקט גמר של שנה ד' במתחם התחנה. מיד לאחר הביקורות, העבודות נשארו תלויות והמתחם היה פתוח לקהל. מהלך נוסף שנעשה הינו החיבור ל"ספדה", מרכז לעיצוב הבית בנמל תל אביב, שבימים אלה מארח תערוכה של המחלקה שמוציאה לאור את הגיליון השלישי של כתב העת המיועד "לאומן, לבעל המלאכה ולמעצב": TEXT TILE TECH STYLE.

התערוכה, כמו גם כתב העת, נעשו בהשראת האסתטיקה היפנית, דבר הניכר גם בעיצוב החנות עצמה.
בין הטקסטים המופיעים במגזין ניתן לקרוא גם טקסט המתורגם של קניה הארה, אוצר תערוכת סנסוור שהוצגה בקיץ שעבר במוזיאון. (לחצו כאן לקריאת "יופי חבוי" – ראיון עם קניה הארה)

במבט ראשון העבודות נטמעות בין פריטי החנות. ללא התווית עם שם המעצב, קשה היה בכלל להבחין בין יצירה מקורית השייכת לתערוכה לבין פריט הנמכר באופן שוטף. ניתן לטעון שהאוצרות עושה עוול ליצירות ושיש הוזלה של העבודות.
במחשבה שנייה יש כאן אולי הישג לא קטן.

עבודה של כפיר שבת, בוגר המחלקה משנת 2008
עבודה של כפיר שבת, בוגר המחלקה משנת 2008

במחלקה לעיצוב טקסטיל מתחילים לפענח את סוד המסחריות.
לא פעם אנו נתקלים בעבודות טקסטיל המוצגות כעבודות אמנות ומלאכת יד ללא תכלית או מסגרת. בתערוכה זו נראה שעבודות הסטודנטים והמעצבים הצעירים בוגרי המחלקה משתלבות היטב הן בהלוך הרוח המרכזי בעולם העיצוב היום והן בחנות יוקרה הפונה לקהל יעד המעריך עיצוב איכותי, מקורי ולעיתים עמלני, קהל שיכול ומוכן לרכוש חלוק אמבטיה במאות ואף אלפי שקלים.

עבודה של עדיה בבני, סטודנטית שנה ד' במחלקה
עבודה של עדיה בבני, סטודנטית שנה ד' במחלקה

האפשרות לייצר אמנות שימושית שיכולה להימכר לקהל בעל אמצעים וההבנה שלטקסטיל יש מקום מרכזי בעיצוב בתים – אינן מובנות מאליהן. גם היכולת להציג עבודות של סטודנטים ובוגרים טריים לצד טקסטיל מקצועי ומעורר השראה של חברת נונו היפנית אינה דבר של מה בכך. אם נוסיף לזה את העובדה שלעיתים קשה להבחין איזו עבודה שייכת למי – הרי שזו ללא ספק מחמאה.
בשיחה קצרה עם אורי צייג, ראש המחלקה, עולה כי במחזור האחרון יש אחוז גבוה ביותר של בוגרים המוצאים את מקומם בשוק העבודה בתחום הטקסטיל. "יותר ויותר מעצבי פנים ואופנה מחפשים מעצבי טקסטיל שיעבדו בחברתם. הם הבינו שזה העתיד".
נשאלת השאלה מה הביא לשינוי הזה בתפיסה? האם אנחנו עדים לטרנד בא וחולף של שימוש בטקסטיל? האם התחולל שינוי במעמדו של מעצב הטקסטיל והוא סוף סוף זוכה להערכה? או שאולי במחלקה פשוט התחילו לפצח את היחסים העדינים שבין אומנות, אומנות, עיצוב ומסחריות?

כך או כך, שווה לעקוב אחר הנעשה בתחום ולבקר בתערוכה שתוצג עד 21 ביולי.

תערוכת עבודות טקסטיל נבחרות של סטודנטים ובוגרים מהמחלקה לעיצוב טקסטיל
בבית העיצוב ספדה – האנגר 1 – נמל תל אביב
19 יוני – 21 יולי
שעות פתיחה: ימים א' – ה' בין השעות 18:00-09:30