רכישת כרטיסים

פועל יוצא

צילום: שי בן אפריים
קטגוריה: עיצוב וחומר

 פועל יוצא – ייצור קרמי מקומי היום | אוצרים: יהונתן הופ ומאיה בן דוד | בית בנימיני, המרכז לקרמיקה עכשווית | פתיחה חגיגית: 18.4

ייצור המוני הוא אמצעי לעשייה תרבותית המשכפלת עצמה ומפעפעת באמצעותו לחיי היומיום, לבתים ולזיכרון המשותף של כל חברה. תערוכה זו מבקשת לבחון את ערכם ומשמעותם של ייצור מקומי ועיצוב מקומי היום, באמצעות התבוננות על תעשיית הקרמיקה בארץ. מפעל 'לפיד', שכליו היו נפוצים ומוכרים כמעט בכל בית בישראל, פעל בארץ במשך שישה עשורים, וסיפק לשוק המקומי כלי בית וכלים סניטריים זולים ושימושיים. בשנות השמונים, כחלק מתהליך כלל עולמי, הוסרו מכסים רבים על ייבוא סחורות לישראל. השוק הוצף בסחורות זולות, יצרנים מקומיים נשארו ללא הגנות נאותות מול המתחרים החדשים, וערכו של המוצר התעשייתי המקומי נשחק כליל. תוך פחות מעשור מתחילת מהלך זה נסגר מפעל 'לפיד', וכל שאר מפעלי הכלים הקרמיים בארץ.

סטודיו אנדרי ושי מתוך תהליך העבודה. צילום: שי בן אפריים

כלי הבית המשמשים אותנו מבטאים מכלול טכנולוגיות, חומרים, שימושים וצורות הנוצקים ומעובדים בפסי ייצור של מפעל. בשיקולים המופעלים בעיצובם ובעיבודם מתגלמים רוח הזמן והמקום בו נוצרו. באמצעות הפצתם ההמונית והשימוש היומיומי מתקיים בהם הפוטנציאל להשפיע חזרה על זהות החברה והמקום, לפיכך מהן השלכותיה של העדר תעשייה על תרבות? העבודות המוצגות הן בבחינת חזון אפשרי,תמונה המשקפת מה היינו עשויים להרוויח כתרבות מקיום של תעשייה מחוברת עיצוב.

שירה קרת ואיתי לניאדו

 

התערוכה נפתחת לקהל ב-14.4. פתיחה החגיגית תתקיים ב-18.4, ב-19:30