רכישת כרטיסים

רואה רחוק

צילום: רון ארד, משקפי Landing מסדרת A Frame
קטגוריה: עיצוב ואופנה

את ההרצאה שלו בשבוע האופנה חולון 2011, פותח רון ארד בשאלה אם למישהו יש שאלות. אחרי שהצחוק בקהל נרגע, הוא מתחיל לספר את סיפורו של פרויקט משקפי pq, מהמייל הראשון.

פרוייקט משקפי pq, מספר רון ארד, התחיל במייל שקיבל באחד הימים מאסף רביב בו הוא מציע לו לעצב משקפי שמש. הוא ממשיך ומספר לכל הצופים שבהתחלה לא התייחס לאותו מייל של אסף. שבוע לאחר מכן קיבל מייל נוסף, גם ממנו התעלם. כך במשך כמה שבועות, אסף שלח, רון התעלם. עד שיום אחד ענה לו רון ארד למייל, שם כתב תשובה מנומסת אך לא מתלהבת, וחתם אותו במשפט "נדבר בהמשך". אסף התייחס למשפט באופן מילולי והחל להתקשר למשרד של ארד. שבוע אחר שבוע, פעם אחר פעם במשך מספר שבועות אך בדרך כלל נותר ללא מענה. לאחר זמן מה, מספר ארד, העקשנות השתלמה הסקרנות התעוררה וכך נולדו משקפי pq.

משקפי Landing מסדרת A Frame
משקפי Landing מסדרת A Frame

לאחר ההקדמה הזו, ממשיך רון ארד ומספר שבהתחלה לא הבין בכלל למה רביב פנה אליו. מה לו ולמשקפיים? סקירה מהירה של עבודותיו של ארד ממדף הספרים המתעגל "Bookworm" דרך כסא "Voido", כסא "Ripple" ואפילו מוזיאון העיצוב עם הקשתות המתעגלות מסביבו ומעליו, מעלה את המסקנה המתבקשת כי עיצוב משקפי שמש היה תמיד חבוי בגנים של העיצובים שלו, מושרש בכתב היד העיצובי שלו. אפשר לראות "משקפי שמש" בכיסאות שלו, בפסלים שלו, בבניינים שלו ואפילו במדפים שלו.

רון ארד ממשיך ומספר על בניית המותג pq שקרם עור וגידים במקביל לעבודת העיצוב על המשקפיים עצמן. המיתוג של pq היה חלק משמעותי מהחשיבה היצירתית וההליכה לקראת מוצר שלם.
במהלך העבודה עלו הרבה הצעות לשמות למותג לדוגמא gafas (צורת האות "g" , כך מספר רון ארד, הזכיר לו משקפיים ומשמעות המילה בספרדית היא משקפיים), או "Jam Jars" (מה שהיום מכונה "תחתיות ערק" או "לבניות" כמו שארד מספר שקראו להם בזמנו) את צמד המילים האלה הוא מציג על גבי דף מלא בשרטוטים של האות "J" שלפתע נראית כמו ידית של משקפיים ויחד עם הנקודה מעל (j) יוצר משקף.

לאחר דיונים ארוכים והירהורים חוזרים ונשנים הוחלט לבסוף השם "pq". שתי אותיות עוקבות ABC האנגלי, שיוצרות צורה טבעית של משקפיים כשכותבים אותן אחת אחרי השנייה. את עיצוב הלוגו התחילו בכתיבה של האותיות מאות פעמים, מימין לשמאל משמאל לימין, אחת מעל השנייה אחת מתחת ובכל דרך אפשרית אחרת. לראשונה בתולדות המשרד, מספר רון ארד, נעזרו בשירותיה של מעצבת גראפית. ההחלטה והעיצוב הסופי של הלוגו נשענו על שמירת הזרימה של כתב יד יחד עם ניקיון ומודרניות וקריצה לצורה הברורה של המשקפיים כפי שאנחנו מכירים אותן היום. כך קרה שעוד לפני שהמשקפיים היו מוכנים ומעוצבים, היו להם לוגו, פוסטר ומותג, מספר רון ארד.

הרבה ניסיונות ועיצובים שונים עברו על המשקפיים בסדרה. מאחורי כל שם של זוג משקפיים יש חשיבה יצירתית, שונה ומרעננת ביחס לצורה, לתפקיד ולמשמעות של כל חלק בתכנון וייצור משקפי השמש.
משקפי "פרידה" למשל (נקראו על שם פרידה קאלו) עוצבו כך שהידית שנשענת על אוזן שמאל תצא מהעדשה של עין ימין ולהיפך. התוצאה של חיבור כזה היא קווים חדשים שהעין לא מכירה על הפנים, קורצים לגבה המאוחדת של אותה ציירת. 

בכל הדגמים יש משחקים עם המחברים, עם הידיות ועם העדשות. שום דבר כמעט לא מקובע למקומו כמו שאנחנו רגילים לראות. הכול זז, הזגוגיות, הידיות והמחברים. הכול הופך למשחק. הכול הופך לאישי.

כשארד מדבר על החומרים שהם עובדים איתם בעיצוב המשקפיים הוא מספר שהם נשענים על מחקרים של חומרים מפרויקטים אחרים שלהם. הניסיונות יהיו עם חומרים שעבדו איתם בעבר, לדוגמה סיליקון. הוא מציג שקופית של מסגרת עגולה בסגנון ג'ון לנון עשויה סיליקון אליה מכניסים עדשה בצורה אובאלית. הצורה של מסגרת הסיליקון משתנה בהתאם לעדשה שבעצם מעצבת את הצורה של כל השקפיים.

משקפי Waterloo מסדרת Corbs
משקפי Waterloo מסדרת Corbs

בהמשך הוא בוחר להציג דגם של משקפיים שאותו הם כינו בחיבה "Corbs" מלשון 'קורבוזייה', "כי כל האדריכלים רוצים משקפיים כמו שלו" הוא מסביר. המשקפיים מורכבים משתי שכבות שמאגדות לתוכן משחק עם שכבות של חומרים שונים, חומר אחד קשיח וחומר אחד רך. את משבצת החומר הקשיח ממלאת ה "Stainless Steel" שאיתה הם שיחקו והשתמשו לעיצוב האופניים "Two Nuns Bicycle" עבור קרן אלטון ג'ון ועוררו הדים ברחבי האינטרנט.

Two nuns Bicycle

חלק מהמחקר שבוצע בסטודיו התמקד במבנה הקלאסי של משקפיים. הם החלו להתעמק במבנה הידית. וגילו שישנה טכניקה ישנה של גמישות מוט הידית. בעבר נוצלה טכניקה זו לעיצוב הקימור של הידית סביב האוזן. על בסיס טכנולוגיה זו, של גמישות החומר הוחלט להזיז את אותו מחבר גמיש מן החלק החבוי מאחורי האוזן, אל קדמת הבמה. הם יצרו את סדרת המשקפיים A Frame, כאשר אותו A, המחבר בין העדשות מורכב בחוט הברזל הגמיש, כך שניתן לכופפו להרחיבו ולשנותו בהתאם לפניו של העונד.

משקפי Oxford-Circus מסדרת A Frame (מחבר ה- A צבוע אדום)
משקפי Oxford-Circus מסדרת A Frame (מחבר ה- A צבוע אדום)

חלק מעיצוב המשקפיים כלל גם את הקופסא הייעודית שלהן. בסטודיו של ארד ניסו למצוא צורות ופתרונות, עברו בין צורות אובאליות לצורות אמורפיות, חזרה לצורות עגולות והגיעו לפיתרון פרקטי ונוח. הקופסה בצורת גליל, שנפתח מהצד, מאלצת את הצרכן להכניס ולהוציא את המשקפיים מאחד הצדדים. כאשר באמצע הקופסא ממוקם עיגול של סיבים עדינים וצפופים מאוד. הסיבים צפופים דיים כדי לשמור את המשקפיים ללא תזוזה בנרתיק, ויש להם תפקיד נוסף – הם דואגים לנקות את המשקפיים עם כל הכנסה/הוצאה שלהם מהנרתיק.

נרתיק המשקפיים של pq
נרתיק המשקפיים של pq

את העיצוב של מותג המשקפיים pq, השלימו רון ארד והצוות שלו, בעיצוב המתחם שבו יוצגו המשקפיים ואת הסטנדים עליהם יועמדו. המותג שיוצג באינספור תערוכות אופנה, אביזרים ומשקפיים, זכה בעיצוב מתחם משלו. הוא עוצב ברוח המותג עם ניצול מרבי של הידע שצברו בעבודה על פרויקט ה"ראונד האוס". גם סביב המתחם הזה נבנה וילון עשוי חוטים של סיליקון, עוטף את המודד, הצופה והמבקר, מבודד אותו מהסביבה החיצונית, ומנתק אותו מחיי היומיום לתוך בועה שכולה חדשנות, יצירתיות וקרני שמש מסוננות היטב.