רכישת כרטיסים

שעטנז – ראיון עם האדריכל והמעצב מרטין מוסטבוק

קטגוריה: עיצוב וחומר

כסא עשוי פשתן שזכה בפרסי עיצוב בינלאומיים, היה הזרז שלנו לראיון עם האדריכל/מעצב מרטין מוסטבוק על התהליך והאתגרים שעמדו לפניו לאורך הדרך.

פשתן הוא שם כולל להרבה מאוד חומרים, כולם נגזרים מצמח הפשתן עצמו.
השימוש בצמח הפשתן מוזכר לאורך כל ההיסטוריה האנושית. על פי היהדות אנו יודעים שחל איסור על לבישת שעטנז, אריג מעורב בחוטי צמר וחוטי פשתן. בימי מצרים העתיקה נהגו לעטוף מומיות בבדי פשתן. היום זרעי הפשתן גם הם הופכים לחלק מדיאטה אפנתית ועכשווית. שמן הפשתן הינו אחד מהשמנים הראשונים הנמצאים בשימוש מסחרי וידוע בין היתר כגימור לעץ ולציורי שמן.
בשנים האחרונות נעשה שימוש רב בסיבי פשתן בחומרים מרוכבים שונים הידועים בשל חוזקם, עמידותם ומשקלם הנמוך. חומרים אלה מצטרפים למשפחת חומרים הקרויה natural fiber composites הנראים יותר ויותר בשימושים תעשייתיים בעיקר בענף הרכב.

כעת הפשתן שוב משנה את עורו והפעם הופך לכסא בשם FLAXX, של האדריכל/מעצב האוסטרי מרטין מוסטבוק. הכסא זכה בפרסי עיצוב בין לאומיים והוצג השנה במילאנו במסגרת תערוכה של עיצוב מוצר מאוסטריה.

כסא FLAXX ביריד העיצוב Salone Internazionale del Mobile, Milano
כסא FLAXX ביריד העיצוב Salone Internazionale del Mobile, Milano

ערכתי עם המעצב ראיון כתוב קצר.

מה מיוחד בכסא FLAXX?

סיפור הכסא מתחלק לשני חלקים עיקריים:

מצד אחד החומר החדש ממנו הוא, חומר ידידותי לסביבה, בעל יכולת מחזור של 100%.
מצד שני העיצוב המיוחד המאפשר תנועה בכסא עם ארבע רגליים. החדשנות נמצאת הן בחומר והן בתהליך הייצור. החומר עשוי משכבות של יריעות סיב טבעי, אשר מעוצבות לתוך תבנית תלת ממדית בחום ובלחץ. היריעות עשויות ברובן מזרעי פשתן, חומר המתחדש בכל שנה. סיבי פוליפרופילן משמשים כדבק ביריעה.

סיבי פשתן
סיבי פשתן
יריעות סיבי פשתן
יריעות סיבי פשתן

ספר לי קצת על התהליך העיצוב ושיתוף הפעולה עם היצרן איתו עבדת.

היצרן, Intier Automotive Eybl, הינו אחד הספקים המובילים בעולם לרכיבי פנים למכוניות.  
בשנים האחרונות אנחנו עובדים יחד ומנסים לחשוב על קונספטים חדשניים מאחורי המוצרים של תעשיית הרכב. התחלנו לחשוב על עיצוב חדש לכסא ועשינו ניסיונות בחומרים, תהליכי יצור ופתרונות שונים.
אני בדקתי את פסי הייצור במפעל, חקרתי את התהליכים השונים ודיברתי עם העובדים במעבדות המחקר. גיליתי שיש טכנולוגיה העושה שימוש בצמח הפשתן, סיב טבעי, אבל הוא תפקד כחומר בלתי נראה. זאת הייתה נקודת המוצא ל"מסע העיצוב" הזה. שכנעתי את החברה לפתח אבטיפוס חדש של כסא מהחומר הזה.

אילו אתגרים היו במהלך הפרויקט?

אחד האתגרים הגדולים היה סנכרון של תהליך יצירה מול המפעל. גיליתי שתהליך העיצוב בעולם הרהיטים שונה מאוד מזה מעולם עיצוב המכוניות. בכנות אני יכול לומר שהחבר'ה במפעל היו מהירים ביותר! עשינו משהו יוצא מן הכלל, הפכנו טכנולוגיה לייצור רכב וטכנולוגיה חדשה של ייצור מושב לכסא במהלך יחיד. עוד אתגר היה במסגרת פלדה. שני חלקי המסגרת מחוברים בקו ריתוך אחד בלבד.

התחלת את דרכך כאדריכל. איך הרקע שלך באדריכלות משפיע על גישתך לעיצוב מוצר?

אני למדתי אדרכילות באוניברסיטה לטכנולוגיה בווינה. עבורי, תמיד עיצוב ואדריכלות היו נושא אחד, לעולם לא ראיתי אותם כתחומים נפרדים. המעבר בין קנה מידה שונה ויחסי הפרופורציה הם מה שמעניינים אותי בפרויקטים של עיצוב.

בהרבה מהפרויקטים שלך אתה עוסק בסוגיות של קיימות. האם זה היה תמיד נושא קרוב ללבך?

בעבודות הראשונות שלי השתמשתי בחלקים תעשייתיים כמו מסנני אוויר לעיצוב רהיטים. בשנים האחרונות, אני מפתח מוצרים עבור חברות כמו אטרניט שמייצרת לוחות מפייבר צסמנט שהינם ניתנים למחזור ואינם פוגעים בסביבה. קיימות הינה סוגיה שתהיה יותר ויותר חשובה ונוכחת בעתיד שלנו.
הייתי שמח אם הכסא הזה יפתח דלת לשוק חדש של מוצרים בני קיימא הניתנים למחזור.

איזה פרויקט אתה עדיין חולם לעשות?

התשוקה הכי גדולה שלי היא גלישת רוח. בשנות התשעים המוקדמות הייתי מעצב ובונה לעצמי גלשנים. אני עדיין חולם לעשות פרויקט מהפכני וחדשני בתחום עבור חברת גלישה/קיט מקצועית.