אודות | צור קשר | עיתונות | ידידים | מגזין | ניוזלטר | ספריית החומרים | العربية | English  
מידע למבקר תערוכות אוספים לוח ארועים חינוך
| שלח אימיל |
 
 
מגזין
עיצוב כמקדם התחדשות עירונית
עדי המר
ב-31.10.15, קיים המוזיאון כנס מקצועי שעסק בהצללה במרחב הציבורי, לקראת נעילתה של התערוכה צל ערים. הכנס, בו השתתפו גורמים רבים מהרשויות השונות וממשרדי הממשלה הנוגעים לעניין, אדריכלי
להמשך »
הלוגי, האירוני והאבסורד – רון גלעד
מירב רהט
לאחר כמעט שני עשורים של עבודה הפך רון גלעד לאחד המעצבים המוערכים בעולם. בימים אלה הוא מציג תערוכת יחיד במוזיאון תל אביב.
להמשך »
מסונדלים
סתו אקסנפלד
להמשך »
...גיליון עכשווי
...כל הגיליונות

עקבו אחרינו
הרשמה לניוזלטר »
Facebook »
תערוכות > המשרביה | אילן גולדשטיין

המשרביה, שמקורה באדריכלות האסלאמית, מיועדת להפרדה בין פנים וחוץ מבלי ליצור חיץ וניתוק מוחלט מהרחוב. המשרביה היא
סבכה או קיר שיש בו יותר חור מחומר והיא בעלת יתרונות רבים ואלפיים שנות היסטוריה. הקיר המחורר חדיר למשב הרוח ואינו
פולט חום שמלהיט את הבית. בתרבות האסלאם יכלה האישה להיות מוצנעת ומוסתרת מהציבור ובו בזמן להציץ במתרחש בחוץ. כאן בארץ, בשעות היום המסנוורות, יכול אדם לעמוד במרפסת כשהוא לבוש בתחתוניו ולראות מה קורה בחוץ מבלי להראות.

ההיגיון האדריכלי של המשרביה מצא את מקומו במקומות רבים בעולם בהם מכה השמש: המזרח התיכון, המזרח הרחוק, דרום אמריקה וגם אירופה. למשרביה מופעים שונים של חומר וצורה - גילופי עץ, פיתוחי מתכת וסיתותי אבן. בישראל קיבלה המשרביה גם תרגום פונקציונאלי, ובהעדר אומנים ומסורת נמסרה העבודה למפעלים שעסקו ביציקות בטון כך שהיצירתיות הוגבלה על ידי אפשרויות תבנית המתכת. עם זאת, הליכה בכל עיר ותיקה בישראל, מגלה עושר גיאומטרי, שהחל משנות ה־ 50 , הציל בתים רבים מסתמיותם ואת הדיירים מהחום הנורא. ככל שנסגרו המרפסות והתרבו המזגנים, הלכו ונעלמו המשרביות. חלקן נסתמו, ובאחרות נקבע חלון או שהן הוחלפו בתריסי פלסטיק. אוסף הצילומים שמוצג כאן הוא רק מקבץ ממה שעוד ניתן למצוא. צריך רק לחפש.

אילן גולדשטיין, מתוך אוסף צילומים של פרט אדריכלות בתל-אביב, 2000-2015

© כל הזכויות שמורות למוזיאון העיצוב חולון, 2010   |   ניוזלטר   |   יצירת קשר   |   תנאי שימוש   |   הקמת האתר: סייברסרב   |   עיצוב: ™wuwa   |   צילומים: יעל פינקוס