רכישת כרטיסים

מתקני הצללה

צילום: צילום: רפי דלויה
קטגוריה: עיצוב וקיימות

נעים עם הרוח | הצללה מאלפי זרעים נעים

MODU (רחלי רותם ופו הואנג) בשיתוף גאוטקטורה (אדריכל ד"ר יוסי קורי) 

יועצים: הו־יאן צ'ונג, אביחי שובל

2014 ,Cloud Seeding

פלדה, אלומיניום, רשת, פוליאוריתן ממוחזר

ההצללה של Cloud Seeding נוצרת מתקרה שטוחה עשויה משכבה מבנית שקופה, שתומכת ב־ 20,000 כדורים חלולים מפלסטיק ממוחזר. כדורים אלה נעים בחופשיות עם הרוח ויוצרים הצללה מאלפי ״זרעים״ נעים שמתארגנים כמקטעי צל מחוררים בהשתנות מתמדת.

הפרויקט נבחר כהצעה הזוכה בקטגוריית מתחם המדיטק. צוות השופטים הדגיש את הנוכחות הרכה, האפמרלית והדינאמית שלו בהתאמתו לכיכרות תרבות הגדושות בדרך כלל במונומנטים אדריכליים.

המתקן הוקם בתמיכת: PALRAM, אלובין

צילום: רפי דלויה

עשה זאת בעצמך | הקהילה יוצרת הצללה בעצמה

Unfold בשיתוף Publieke Ruimt, Sannah Belzer ונועה חיים

2014 ,Network Lab

טייבק, יתדות ברזל, ברזנט, חבלי פלדה

פרויקט Network Lab מציע תהליך חינוכי וחברתי הפועל עם הקהילה המקומית ומחיה אומנות ישנה בדרך חדשה. באמצעות התערבויות פשוטות (גריד, מוטות לשזירה, וקונסטרוקציה לתלייה) וסדרת סדנאות להפצת הידע, משתמש הפרויקט בגישת הקוד הפתוח כדי להפוך את המרחב הציבורי למכונה ליצירת רשתות המאפשרת לקהילה ליצור בעצמם אלמנטים של הצללה.

ההצעה, שיועדה לחצר בית הספר אלומים, מנצלת את המרחבים הציבוריים הקהילתיים בכדי לתת לקהילה כלים ותשתיות יותר מאשר פתרונות מוכנים מראש.

צילום: רפי דלויה

מתאים לי צל | המשטח שמתאים את עצמו לסביבה

סטודיו +AN (נתנאל אלפסי ואביטל גורארי) בשיתוף טושיקצו קיוצ'י

2014 ,Under Blue Sky

פלדה, כבלי פלדה, רשתות חקלאיות, סופר פוגר

פרויקט זה מציע פתרון תכנוני והנדסי ייחודי להצללת שטח רחב בצורה חסכונית ובנוכחות עיצובית ייחודית. אלמנט ההצללה מורכב ממערך של רצועות רשת תלויות לאורכו ולרוחבו של האתר במפתחים גדולים במיוחד ובקונסטרוקציה מינימלית. המשטח, מציע פתרון גנרי מחד וייחודי לאתר הספציפי מאידך על ידי התאמתו לאלמנטים קיימים בסביבה. על ידי יצירת ״צל ללא הצללה״ הוא מציע לשנות את החלל האדריכלי. המפתחים הגדולים מעלימים את מתקן ההצללה ומותירים רק את הצל.

הפרויקט זכה בקטגוריית מרכז שטיינברג, ויכול להתאים עצמו לכל מרחב ציבורי גדול.

המתקן הוקם בתמיכת: גניגר פולישק, NaanDanJain, שחם אריכא, טמבור

צילום: רפי דלויה

צל של שינוי | מבנה המשנה את תפקידם של האלמנטים במרחב

Point Supreme בשיתוף ריינקה אוטן ורוברט אונגר

2014 ,Serpentina

ברזל, בד דרלון אקרילי

Serpentina הינו מבנה מוארך ובנוי מקטעים, העושה שימוש חכם וישיר בחומרים תעשייתיים הניתנים למחזור על מנת לייצר מחווה אדריכלית איקונית וצבעונית. מחווה זו אינה רק אסתטית, והאופן בו המתקן מוצב במרחבים הציבוריים, משנה את תפקיד האלמנטים שבמרחב, ומגיב אליהם דרך הריהוט שבתוכו. טריבונה הופכת את האזור הציבורי שמול המתקן לבמה, והריהוט שמתחת להצללה מעודד שימוש ואינטראקציה קהילתיים באמצעות אלמנטים פשוטים: שולחנות פיקניק, מושבים נמוכים, קיוסק ועוד, בהתאם לקהילות השונות המשתמשות במרחב ציבורי ספציפי, והפוטנציאל החבוי בו.

הפרויקט זכה בקטגוריית גן הבנים.

המתקן הוקם בתמיכת: שחם אריכא, סוככי השרון

מטפסים לעתיד ירוק

זית־לב אדריכלים ואלון רזגור

2014 ,Green Net

פלדה, כבלי פלדה, צמחים

פרויקט זה בנוי מקומפוזיציה של מודול חכם הכולל מערכות השקיה לשתילת צמחייה בגובה ומערכת קונסטרוקטיבית. למערכת זו תפקיד כפול – היא גם מחזיקה את המתקן וגם משמשת בסיס למטפסים, אשר בתורם מייצרים את ההצללה. כך, נוצרת הצללה ירוקה אשר יודעת להתארגן באופן גמיש, במשטחים גדולים או קטנים, רחבים או אורכיים.

הפרויקט, אף שלא זכה בקטגוריה ספציפית, זכה להתייחסות מיוחדת מהשופטים והוחלט להקימו.

המתקן הוקם בתמיכת: משתלות סנדר

התערוכה צל ערים הוצגה במוזיאון העיצוב חולון בתאריכים: 04.07.2015 – 30.10.2015