רכישת כרטיסים

אופניים כאביזר אופנה

צילום: Le Que Sportif | צילום: נועם יוסף, סטיילינג: אלעד זר
קטגוריה: עיצוב ואופנה

כיצד הפכו האופניים לאביזר אופנה, המחבר בין אופנה, מודעות סביבתית וסגנון חיים?

האופניים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מן ה"אאוטפיט" שלנו, כאשר בתי האופנה הנחשבים בעולם וסטייליסטים החלו להשתמש באופניים כפריט הלייף סטייל האולטימטיבי והחלו לשלב אותו בפרסומות, בתצוגות אופנה ובקטלוגים. שימוש באופנים באופן זה מחדיר לתודעתנו כי הסטייל האישי של הרוכב מתבטא לא רק בסגנון הלבוש, אלא גם בסוג האופניים עליהם הוא בוחר לרכוב. הטענה שהאופניים הפכו להיות חלק בלתי נפרד מן ה"אאוטפיט" שלנו מתחזקת לאור העובדה שמותגי האופנה הנחשבים בעולם כמו: ארמני, דולצ'ה וגאבנה, הרמס, פנדי ראלף לורן ועוד רבים אחרים, משיקים דגמי אופניים מעוצבים משלהם ברוח בית האופנה ולעיתים תוך שיתוף פעולה עם מותג אופניים קיים.

H&M for Brick Lane Bikes | צילום: מגנוס מגונסון 
H&M for Brick Lane Bikes | צילום: מגנוס מגונסון 

אלעד זר, סטייליסט ובלוגר אופנה מסביר שאופניים הפכו לאקססוריז בעיניו מהרגע שבו הם יצאו מהקשרם הספורטיבי והפכו לצורך: צורך להגיע מנקודה אחת לאחרת במהירות ללא עלות, חברות רבות החלו לייצר אופניים שאינם רק לספורט והדגש על היופי שלהם הינו במרכז. לדעתו הצורך הזה גורם לנו להסתכל על אופניים כמו על פריט אקססוריז אחר שיש לנו בו צורך כמו למשל תיק שמאפשר לנו לשים בו דברים, כובע שמגן עלינו, כך אופניים הם פריט שעונה על צורך בערים אורבניות, עמוסות ברכבים. לדבריו "טרנד האופניים שייך להיותנו יותר מעודכנים חברתית, האופנים הפכו לחלק אינטגרלי מהנוף האורבני של הערים הגדולות, שתל אביב היא אחת מהן."

H&M for Brick Lane Bikes | צילום: אלעד זר,  Star trend blog
H&M for Brick Lane Bikes | צילום: אלעד זר

בתי אופנה בארץ ובעולם המייצרים אופניים, מעצבים את אופניהם בהתאם לטרנדים באופנה, ועיצובם משתנה מעונה לעונה. הטרנדים האופנתיים יקבעו את הדגם והצבעוניות והאופניים יתאימו לקולקציית הבגדים ולעונות השנה. לדוגמא: מגמת האופנה החוזרת המחקה את הסגנונות העתיקים לאורך ההיסטוריה, אשר תפסה מקום במלתחה של נשים וגברים בארץ ובעולם הובילה חברות אופנה כמו "פדני" ו"הרמס" לייצר אופניים בסגנון שנים עברו. גם אצלנו בארץ חברת קסטרו אימצה את מגמת אופנת הרטרו ועיצבה אופניים במראה שנות ה-80 של המאה ה-20.

גל גדות עם אופניים של חברת קסטרו | צילום: מתוך האינסטגרם של קסטרו
גל גדות עם אופניים של חברת קסטרו | צילום: מתוך האינסטגרם של קסטרו

את החיבור בין עולם האופנה ועולם הרכיבה אנו מכירים משנים עברו כאשר מותג הביגוד הצרפתי "לה קוק ספורטיף", הפועלת כספונסרית הרשמית של מירוץ האופניים היוקרתי "טור דה פראנס", ויצרנית של ביגוד רכיבה מקצועי, השתמשה באופניים בתצוגות האופנה שלהם ובקטלוגים על מנת להציג את החיבור שבין חברת האופנה והטור היוקרתי. ענקית האופנה השוודית H&M ערכה שיתוף פעולה עם יצרנית האופניים BLB ושילבה אף היא אופניים בחלונות הראווה בקטלוג האופנה ועל קירות החנות. החברה פיתחה קולקציית בגדי רכיבה מקצועיים, המשווקים בחנויות הרשת בארץ ובעולם ושילובם בא להדגיש את הקולקציה. חברת BLB עיצבה 200 זוגות אופניים במיוחד לכבוד הקולקציה והם נמכרים בחנויות לצד הביגוד ההנעלה והאקססוריז.

Le Que Sportif | צילום: נועם יוסף, סטיילינג: אלעד זר
Le Que Sportif | צילום: נועם יוסף, סטיילינג: אלעד זר
Le Que Sportif | צילום: נועם יוסף, סטיילינג: אלעד זר
Le Que Sportif | צילום: נועם יוסף, סטיילינג: אלעד זר

אופניים נתפסים כמוצר ירוק וחסכוני שיכול להוביל אותנו ממקום למקום. למן הרגע שבו אופניים נמכרים בבתי אופנה לצד קולקציית הביגוד והאקססוריז וקולקציית האופניים בכל עונה כוללת דגמים חדשים בעלי מאפיינים וגוונים עדכניים ואופנתיים המתכתבים עם הקולקציה של בית האופנה – הפכו האופניים לאבזר אופנה לכל דבר.

תערוכת ללא מעצורים – מסע אופניים לאורך ההיסטוריה של עולם העיצוב – 100 זוגות אופניים איקוניים, הוצגה במוזיאון העיצוב חולון בתאריכים: 13.11.2013 – 28.03.2014

*המאמר נכתב במסגרת קורס אוצרות בתואר השני בבצלאל, שיתוף פעולה בין מוזיאון העיצוב חולון לאקדמיה לעיצוב ואמנות בצלאל.