רכישת כרטיסים

ממשבר האקלים לפילוסופיה: הספרים שישנו את הדרך שאתם חושבים על אוכל

צילום: פחות זה יותר / ג'ייסון היקל. עטיפה: עידן אפשטיין
קטגוריה: עיצוב וחברה

אוכל הוא הרבה יותר מהמנה שמונחת על הצלחת שלנו. הוא מגלם בתוכו את המסורות והתרבויות שהשפיעו עליו ואת המיתוסים סביבן, את האלמנטים שעיצבו ודייקו את המתכון שלו, את הדרך שחומרי הגלם עשו עד שהגיעו אלינו, ואפילו את תנאי הסביבה שאפשרו לחומרי הגלם הללו להתפתח.

לכבוד שבוע הספר ארבעת אוצרות התערוכות המוצגות במוזיאון, ממליצות על ארבעה ספרים שנוגעים כל אחד במה שהופך את האוכל מאוסף של מרכיבים לחוויה שמלמדת אותנו על התרבות והעולם סביבנו.

הפסקת אוכל מאת נמרוד לוז. איור ועיצוב: טליה בר. הוצאה לאור: אפיק.

הפסקת אוכל מאת נמרוד לוז

בספר הפסקת אוכל לוז מנסה להבין את הקיום האנושי באמצעות מאכלים. האוכל לתפיסתו הוא הרבה מעבר לטעם: אוכל הוא לב ליבם של כל אותם מנהגים, טקסים, דעות ואמונות, שעוברים מדור לדור. האוכל ממזג בין חומרי למופשט – בין המנה המונחת על הצלחת לתובנות הפילוסופיות והקיומיות שאפשר לגזור מתולדותיהם של מאכלים שונים, דרכי הפקתם ומעמדם התרבותי. הספר מפגיש את הקורא עם המיתוסים והסתירות שמצויות במאכלים שאנחנו אוכלים ומעניקים להם משמעות וטעם.

ליאורה רוזין ודנה בן שלום הן האוצרות של התערוכה "אוכל", המציגה את השפעת העיצוב על מערכת היחסים המורכבת שבין האדם לאוכל, דרך נראטיבים מרכזיים וביניהם: פיתוי, חשקים וצרכים, משיכה ודחייה.

לא ספר בישול מאת אסף אביר. עיצוב עטיפה: חגית ענתבי. הוצאה לאור: כנרת זמורה דביר

לא ספר בישול / אסף אביר

ברגע נפלא בספר אסף מתאר פגישה שלו עם ארז קומורובסקי, שבה השף הנחשב מראה לו איך אפשר ליצור טעם רק משילוב של תבלינים – והם מטבלים יחד נייר טואלט. כך, בלי טכניקות בישול, ללא הטקסיות של האכילה ואפילו בלי חומר גלם, נחשפת בפני הקורא החוויה של הטעם במובן הכי פשוט ואפילו מופשט שלה. 

לאורך הספר אסף עוקב אחרי ריקוד הבלט של הבישול ומפרק אותו לתנועות. הוא חושף את החוטים המקשרים בין חומרי הגלם במנה ומביא לקדמת הבמה אלמנטים עדינים יותר שאנחנו בדרך כלל מדלגים עליהם כשאנחנו עוברים בין שלבי המתכון, ומדגים את המשמעות של מה שאנחנו לוקחים כמובן מאליו.

ליאור חרמוני אוצרת את התערוכה "צבועים" התערוכה עוסקת בצבעי מאכל ובתפקיד של חוש הראייה לקרוא, לפרש ולנתח את צבע המזון שלנו, טעמו ומשמעויותיו התרבותיות. ואת ההשפעה של הצבע על כל אלו.

פחות זה יותר מאת ג'ייסון היקל. עיצוב עטיפה: עידן אפשטיין. הוצאה לאור: רדיקל

פחות זה יותר / ג'ייסון היקל

הספר פחות זה יותר מציג אפשרות לחיות ברווחה בלי לכלות את המשאבים של העולם בו אנחנו חיים, משאבים שכוללים בתוכם גם את גידולי המזון שלנו. לאור החרדות שמעורר משבר האקלים, הקריאה בספר הזה יוצרת שינוי, ומביאה את הקוראים והקוראות להבנה שלמרות המורכבות והקושי במצב הנוכחי, יש מה לעשות כדי להשפיע על העתיד. הקריאה בספר מעוררת תקווה ומדרבנת להמשיך לחקור כיצד ניתן לחיות לצד עולם הטבע באופן אחראי, ובעיקר מעוררת תקווה.

The Book of Seeds: A Life Size Guide to Six Hundred Species from around the World / Paul Smith

משחר ההיסטוריה של ההתיישבות האנושית שימרו חקלאים זרעים. השימור ממשיך גם כיום, בבנקי זרעים ברחבי העולם, שמטרתם לשמר גיוון ביולוגי. הבנקים מתפקדים כמעין ספריות, וכוללים מידע רב ערך על דרכים להלחם בפגיעה בצמחים, בין אם מדובר במחלות או מזיקים ובין אם מדובר באסונות טבע, כמו משבר האקלים, שמאיים על מיני הצמחים שאנחנו מגדלים כרגע. ספר הזרעים מהווה הזדמנות להכיר את מגוון סוגי הזרעים שהתקיימו ומתקיימים בעולם ולחשוב איזה זרעים היינו רוצים לשמר עבור הדורות הבאים.

טליא ינובר היא האוצרת של "טעימה מהעתיד: מעבדה חושית אינטראקטיבית". התערוכה בוחנת את עתיד המזון שלנו דרך עדשת החושים, ושואלת אילו שינויים תרבותיים ותזונתיים יעשה האדם כדי לשרוד, בעקבות משבר האקלים: מה יהיה תפקידם של חרקים, פטריות ואצות בהזנה שלנו? באילו טכניקות נכין את המנות העתידיות, וממה הן יהיו עשויות? איך נוכל להעשיר את החוויה החושית של האוכל על ידי חושים אחרים? וכיצד יכולים לסייע ״זרעי מורשת״ להחזיר את האיזון האקולוגי העדין עבור דורות העתיד?