רכישת כרטיסים

בית הבראה לאופניים

קטגוריה: עיצוב וחברה

תלמידי בתי ספר בחולון מתקנים, מעצבים ותורמים עשרות זוגות אופניים לטובת תושבי העיר

במסגרת התערוכה ללא מעצורים השיק מוזיאון העיצוב חולון פרויקט ייחודי – "בית הבראה לאופניים" אשר שם דגש על מעורבות קהילתית וחברתית לצד עשייה למען האחר

למה אופניים?

כמעט לכל אחד מאתנו יש במחסן או בחדר צדדי זוג אופניים ישן שהיה שייך לילד או לילדה שגדלו בינתיים (ובמקרה הטוב רכשנו להם אופניים חשמליים ברוח הזמן). בדרך כלל האופניים הישנים הללו כבר לא בשימוש וסובלים מפנצ'רים, מבלמי יד מקולקלים או מפדלים שבורים. בין אם נעשה בעבר ניסיון לתקנם או לא, הם נשכחו בסופו של דבר ונזנחו.

בעולם מקביל, לא רחוק מכאן, ישנם הרבה מאוד ילדים במשפחות שאין להם אמצעים לרכוש אופניים. שתי עובדות בסיסיות אלה הובילו למחשבה על הצורך להוציא לפועל את פרויקט "בית הבראה לאופניים". הרעיון היה לקשור בין המוזיאון לבין הקהילה בחולון, לאפשר לתלמידים  לקחת חלק בפרויקט המבטא עשייה למען האחר, באמצעות עשייה עיצובית וחשיבה חברתית, קהילתית ומקיימת.

הצגת הפרויקט בפני ילדי בית הספר
הצגת הפרויקט בפני ילדי בית הספר

אז איך עושים את זה?
בראשית הפרויקט פנה צוות אגף החינוך של המוזיאון למנהלי בתי ספר והציע להם להשתתף בפרויקט "בית הבראה לאופניים". הרעיון הוצג בצורה עניינית, קצרה וקולעת – כל בית ספר יאסוף אופניים שנתרמו על ידי התלמידים, וביום אחד במשך חמש שעות יתוקנו האופניים, ישופצו, ייצבעו ויעברו "מתיחת פנים" כך שיהיו ראויים למסירה לילדים אחרים.

שישה בתי ספר על יסודיים הרימו את הכפפה: קמפוס קרית שרת, הגמנסיה ע"ש הרצוג, התיכון השש שנתי ע"ש איילון, התיכון ע"ש קוגל, חטיבת גולדה מאיר ותיכון אורט חולון.

בכל אחד מבתי הספר נבחרה כיתה אחת על ידי המנהל לביצוע הפרויקט.

האופניים ממתינים לתיקונים ושיפוצים
האופניים ממתינים לתיקונים ושיפוצים

צעד, צעד
צוות המוזיאון הגיע לבתי הספר הנבחרים ליום חשיפה, הציג את הפרויקט במפגש חשיפה בן שעה, במהלכו יצר מודעות לנושא העיצובי-חברתי. מורה מחנך מטעם בית הספר הוביל את הפרויקט וגיבש את הקבוצה הנבחרת שתבצע את מלאכת השיפוץ.

בהמשך למפגש החשיפה, התבצע איסוף האופניים על ידי תלמידי בתי הספר. בסך הכול נאספו כ-60 זוגות אופניים המיועדים לגילאי 4-12, אשר אוחסנו בשטח בית הספר, עד ליום השיא.

מאוחר יותר הגענו לבתי הספר כדי להעריך צרכים טכניים הדרושים לקראת תיקון ושיפוץ האופניים. בהתאם לכך, נרכשו פנימיות, פדלים, כבלים לבלמים, מושבי אופניים, שרשראות ואף גלגלים כדי להחליף חלקים שבורים, חלודים או כאלה שנפגמו עקב תאונות.

ביום השיא שנקבע מול כל בית ספר התכנסו בשטח מוגדר בבית הספר צוות ההדרכה של המוזיאון, איש מקצוע והתלמידים עצמם. התלמידים חולקו לקבוצות ועברו בתחנות שונות על פי הצרכים השונים לשיפוץ ותיקון האופניים. בנוסף לעבודת התיקון ושיפוץ, חלק מהתלמידים עיצבו אביזרים ושבשבות בטיחות עבור האופניים.

מנקים את האופניים
מנקים את האופניים
מפרקים את האופניים ומכינים אותם לתיקון
מפרקים את האופניים ומכינים אותם לתיקון
מפרקים את האופניים ומכינים אותם לתיקון
מפרקים את האופניים ומכינים אותם לתיקון
מפרקים גם את השרשראות 
מפרקים גם את השרשראות 

סוגרים מעגל
ביום שישי 27.12 התקיים במתחם המדיטק ומוזיאון העיצוב אירוע לסיכום הפרויקט.

בשעות הבוקר, התכנסו התלמידים, התורמים וצוותי ההדרכה שהשתתפו בפרויקט וסיירו בתערוכת האופניים במוזיאון העיצוב בהנחיית צוות ההדרכה של המוזיאון.

מתקנים עם בעלי מקצוע את האופניים הפגומים
מתקנים עם בעלי מקצוע את האופניים הפגומים

לאחר מכן, התקיים טקס הסיום ומסירת האופניים לאגף הרווחה, כאשר על הבמה הוצבו כעשרה זוגות אופניים כתצוגת תכלית ולחיזוק "גאוות היחידה" של המשתתפים.

במהלך הטקס הוצגו תהליך העבודה והתוצרים בכל אחד ואחד מבתי הספר. בטקס נשאו ברכות גלית גאון, האוצרת הראשית של המוזיאון, גלית בינט מנהלת היחידה לאומנויות הבמה-סל תרבות במנהל החינוך חולון שמשרדה מימן יחד עם המדיטק והמוזיאון את הפרויקט, ורויטל ארגוב, סגנית מנהלת אגף הרווחה של עיריית חולון.

צובעים את האופניים
צובעים את האופניים

בתום הטקס הוענקו תעודות הוקרה לתורמים, לתלמידים המשתתפים, למורים המובילים ולמנהלי בתי הספר. תעודת הוקרה מיוחדת הוענקה למר אורי ידידה, מומחה למכונאות אופניים ובעל חנות ותיקה לאופניים בחולון, אשר תרם מזמנו, הגיע לימי השיא בבתי הספר ותיקן את כל הדרוש תיקון.

עם סיום הטקס הוקרן לתלמידים הסרט "שליחות עירונית" (Premium Rush), המתאר את הרפתקאותיהם של שליחי אופניים בעיר ניו יורק.

מקשטים ומאבזרים את האופניים
מקשטים ומאבזרים את האופניים

הצעד הבא
במהלך חודש ינואר יימסרו כל זוגות האופניים המשופצים לנציגי מחלקת הרווחה של העיר חולון. מחלקת הרווחה תעביר את זוגות האופנים למשפחות ברחבי העיר אשר זקוקות לאופניים.

"יותר ממה שהנתינה באה בעקבות האהבה, האהבה באה בעקבות הנתינה" (הרב דסלר)


התערוכה ללא מעצורים הוצגה במוזיאון העיצוב חולון בין התאריכים: 13.11.2013 – 28.03.2014