רכישת כרטיסים

בעקבות "מבני נייר"

קטגוריה: עיצוב ואופנה

בניגוד להרבה חומרים מתקדמים העשויים בטכנולוגיות מורכבות וחדשניות, הנייר כחומר גלם הינו נגיש, יומיומי ולעיתים מובן מאליו. למרות זאת, הנייר מסוגל להכיל בתוכו אינספור אפשרויות של מגע, משקל, מבנה ותפקוד. ערב "מבני נייר" שהתקיים ביום חמישי, 11.10.12 על רקע תערוכתו של יוז'י יאממוטו במוזיאון, הוקדש כולו לעיסוק בנייר בהקשר המקומי שלו בתרבות יפן.

בהרצאתו של אדר' אריה קוץ, שכותרתה "בנייה מסורתית ביפן ודרכי התמודדות שלה עם רעידות אדמה ואסונות טבע", המושג "מבני נייר" בא לידי ביטוי בשני אופנים שונים: הראשון והמילולי יותר הינו בשימוש של נייר בבתים ביפן. הנייר מגלם תפקיד מרכזי במסורת הבנייה היפנית ומתפקד כמחיצות בתוך הבית ואף כחלונות במקום זכוכית. הסיבה לכך, הסביר קוץ, טמונה בתפיסה היפנית שבית, כמו בן אדם, הינו יצור חי המשתנה ומתפתח בהתאם לזמן החולף ולעונות השנה. הבית מסוגל לשנות את פניו בהתאם לצרכים של דייריו בגלל השימוש בחומרים גמישים וקלים, וביניהם נייר.

ההיבט השני של המושג "מבני נייר" הינו מופשט יותר ומתייחס לצורת הבנייה ביפן המקנה הן למבנים עתיקים והן למבנים עכשוויים גמישות הדומה לזו של נייר. על ידי שימוש בטכניקות פשוטות לכאורה המאפשרות לשלד הבניין תנועה במקרה של רעידת אדמה או רוחות עזות, מבנים אלה, ביניהם מגדלים רבי קומות, יכולים לשרוד אסונות טבע חזקים ואינם קורסים או "נשברים".

יזהר נוימן, המרצה השני בערב, הינו אומן נייר אשר התמחה במשך שנים בכפר קטן ביפן ולמד לעומק את אמנות הנייר היפנית. בהרצאתו "ייצור נייר Washi וסוד קסמו של החומר" סקר יזהר את השלבים הרבים בהם נוצר הנייר בעבודת יד מסורתית העוברת מדור לדור. זהו תהליך מורכב וארוך המתפרש לאורך שנה שלמה החל מגידול הצמח ועד לייבוש הסופי של הנייר הגמור. יזהר, ממקימי סדנת תות- נייר בזיכרון יעקב, עובד כיום יחד עם המעצב אהד צפתי על פיתוחים ויישומים חדשים של החומר. יחד הם חוקרים כל העת את גבולות החומר ופורצים את מגבלותיה של טכניקה מסורתית זאת.

לרגל הערב הוקמה בספריית החומרים תצוגה בשיתוף יזהר נוימן ואהד צפתי, שותפו למותג izushon.
בתצוגה זו ניתן לראות כלים משלבי הייצור של הנייר, ניירות במשקלים שונים העשויים בעבודת יד, הצעות למוצרים הנעשים מנייר התות ומגוון ניירות מיוחדים שנאספו במשך השנים ביפן.
למידע נוסף בקרו באתר ספריית החומרים  


התערוכה יוז'י ימאמוטו במוזיאון העיצוב חולון הוצגה בתאריכים: 05.07.2012 – 20.10.2012