רכישת כרטיסים

גלגלים כחול לבן – אייל צ'רניחובסקי

צילום: בני גם זו לטובה
קטגוריה: עיצוב וטכנולוגיה

ביקור בלעדי ואישי בסדנאות העכשוויות ביותר בייצור אופני "בוטיק" כחול לבן בסרטים המוצגים בתערוכה "ללא מעצורים".

בעולם של ייצור המוני, המגיע אלינו בעיקר ממדינות כמו סין וטאיוואן – שמייצרות אופניים במיליארדים ומורידות מחירים באופן דרסטי, מתקיים זרם מחתרתי שעובר כמעט מתחת לראדר, שבשבילו אופניים הם יותר מסתם עוד זוג גלגלים לנסיעה חפוזה או נסיעת ספורט אקסטרים. אנשים שבשבילם אופניים מהווים דרך חיים ותשוקה גדולה.

בתקופה של התגברות המודעות לבעיות סביבתיות-חברתיות והדרישה לשינוי באורח החיים שלנו: הפחתת זיהום האוויר, דרישה לסביבה ירוקה יותר ומודעות לתזונה נכונה ובריאות גופנית, האופניים הופכים לסמל מושלם של ההוויה האורבנית העכשווית – ואם זה עכשווי זה אופנתי. בכל העולם, וגם בישראל, האופניים זוכים לקהל חדש, קהל שרוצה אופניים אבל רוצה אותם "תפורים" למידותיו, כמו חליפה מחייט.

רובנו לא צריכים אופניים מותאמים במיוחד; אופניים שמגיעים ישירות ממכונה תעשייתית יכולים להיות מצוינים, להתאים מעולה ולענות על הדרישות של הרוכב הממוצע. אך "צורך" הופך להיות חלק קטן מהמשוואה עבור מי שמחפש אופניים בהתאמה אישית. עם הזמן גדלה כמות האופניים התעשייתיים המציפה את השוק, וגוברת התחרות בין החברות המובילות המוציאות כל שנה דגם חדש. במקביל, מתגבר גם הרצון לא להיות חלק מההמון: להיות ייחודי ולחפש מוצר עם סיפור, מוצר עם נשמה, מוצר שאתה היית שותף לתכנון שלו, וכשאתה מזמין אופניים כאלה אתה רוצה שיצאו מחתחת לידיו של האומן הטוב ביותר שבנמצא.

אנו מתרכזים בסרט באותם יוצרים/מעצבים שמניעים את הזרם והופכים את בניית האופניים לעשייה שמתקיימת בגבול בין אומנות לאמנות. דרך העשייה, הייצור, הכלים והסדנה, אנו לומדים להכיר את מעצבי האוונגארד של עולם האופניים. הסרט בוחן מקרוב את תהליך הייצור הקפדני והמדויק בכלי הרכב הדו גלגלי, ודרכו נחשפות הדמויות, אופיים, ההצלחות, הכישלונות, ובין השורות נענות שאלות כמו מה מניע את ה"יוצרים" בעולם קפיטליסטי לעסוק בתחום כמעט ללא רווח? מי הם אותם האנשים שבשבילם הם עובדים? האם זהו רק טרנד זמני בתקופה שבו הייצור הבוטיקי מתגבש לשיאו?

הסרט הראשון מתמקד באייל צ'רניחובסקי, מעצב תעשייתי בוגר בצלאל שהחליט להתמקד באופניים מעוצבים בהתאמה אישית.

אופני ה־Eight Ball שמוצגים בתערוכה "ללא מעצורים" הם פיתוח ישראלי של צ'רניחובסקי ושל המהנדס חגי מזור. ייחודם של האופניים הוא בעובדה שלמרות שהגלגל הקדמי קטן יותר מהגלגל האחורי, לא נוצרת נטייה לפנים של הרוכב.

Eight Ball | צילום: בני גם זו לטובה
Eight Ball | צילום: בני גם זו לטובה
Eight Ball | צילום: בני גם זו לטובה
Eight Ball | צילום: בני גם זו לטובה
Eight Ball | צילום: בני גם זו לטובה
Eight Ball | צילום: בני גם זו לטובה

הסרט התעודי של אודליה לביא ודיאגו פרילוסקי נעשה במסגרת קורס אוצרות בתואר השני בבצלאל. שיתוף פעולה בין מוזיאון העיצוב חולון לאקדמיה לעיצוב ואמנות בצלאל.


התערוכה ללא מעצורים הוצגה במוזיאון העיצוב חולון בין התאריכים: 13.11.2013 – 28.03.2014