רכישת כרטיסים

התכנסות | מחשבות על עיצוב ביתי

צילום: איתי בנית
קטגוריה: עיצוב וביקורת

מתוך קטלוג התערוכה קיפולים  .5 132 איסי מיאקה

אנו חיים כיום בחברה פרומה הסובלת מתוצאותיו של משבר כלכלי חמור. חוויית המצוקה המתמשכת גורמת לאנשים להתרכז בעצמם ולגונן בצורה משוללת עכבות על הנכסים שלהם. התוצאה היא עולם שנמשל על ידי תאוות בצע, והמשולל דרך ארץ וכבוד בסיסי לאדם באשר הוא. זהו, אם כן, הזמן המתאים להתכנסות, לאיסוף ולחיבור מחודש בין אנשים בכדי לשקם את החברה ואת מארג חיינו.

למילה "התכנסות" משמעות מיוחדת וחיובית הקשורה באופן עמוק לאנושיות שלנו, והקשורה קשר הדוק לתהליכי קידמה. המילה איסוף מתייחסת למנגנוני חיפוש, הרכבה, עיבוד וטיפוח. ניתן לאסוף אוכל שישלים את שלל הציד, לאסוף צמחי בר בכדי לביית אותם, לאסוף פרחים לזר, לאסוף את דפיו של ספר בכדי לכרוך אותם, לאסוף אריג צמר בכדי לעטוף חצאית, לאסוף תמונות בכדי ליצור לוח דימויים מעוררי השראה ולאסוף קבוצות של אנשים כדי להתדיין או לחגוג. בין אם מדובר בהתכנסות של חברים או באיסוף קפליו של פריט לבוש, ההקבלה בין שינוי חומרי והתקהלות חברתית היא מרתקת. ייתכן מאוד שמושג ההתכנסות יעצב את התרבות שלנו בעשורים הקרובים, וייצר צורות חדשות וגמישות באמצעות תהליכי איסוף וריסון.

ניתן לחשוב על אריגים כמעין פיקטוגרף של זמן – דוגמיות בד המספרות לנו על הסטאטוס קוו הפוליטי, הכלכלי, והתרבותי. מבנהו הגיאומטרי של אריג יכול לחזות את הכיוון אליו פונה החברה שלנו, ולספר לנו מה יפעיל אנשים בעתיד. בתקופות חיוביות, בולט השימוש בברק ובזוהר, המושגים באמצעות שימוש בסטן ובחומרים מבריקים; בתקופות קשות, פני השטח נוטים להיות עמומים ובלויים, וחומרים הרוסים מבשרים על האסון הקרב ובא. בתרבות חזקה ומלאת חיים, סיבים וחוטים ממחישים את החיפוש אחר פנטזיה, צבע ומימדים נוספים; כשהעתיד נראה מבטיח, חומרים נוטים להפוך לאקספרסיוניסטיים ולשבטיים. כשלחברה יש צורך בנרטיבים שיאפשרו לנתח ולהבין זמנים קשים, האריגים מקושטים באמצעות רקמת ז'אקרד ורקמות מסוגים נוספים, ומספרים סיפורים על טוב ורוע כאילו היה הבד אגדת עם…

כשאנו רגועים ושלווים, החומרים הופכים להיות מפייסים וניטראליים, עם דגש על תחושה ומשקל, מינימליזם והפשטה. כשאנו מודאגים, בדים נוטים להיאסף בכדי לדמיין חברה חומלת ואלטרואיסטית יותר.

הגיע הזמן ליצור שכבות ולאסוף תכונות ומאפיינים שונים אל תוך מארג קיומי אחד שלם, המחכה שיקשטו אותו וירקמו עליו; לכסות חומר אחד באחר בכדי להעניק למצב החברתי המשתנה שלנו איכות ססגונית, ולשים לב לניואנסים המאפיינים את המסע הקשה. הגיע הזמן לאסוף את השברים ואת שאריות צריכת היתר; להטליא מהם שמיכה בעלת משקל, תוך שימוש ביצירתיות שלנו כדי לתפור כסות המייצגת חזון אחד בעל אינספור גוונים.

הגיע הזמן לעצב דוגמאות גיאומטריות גמישות שניתן לקפל אל תוך צורה אחת בעלת קווים זורמים, ולבנות עתיד המאופיין בארכיטקטורה ניידת ובעיצוב ברוח האוריגאמי; ליצור בחומר קפלים כדי לייצר צורות חדשות ומובחנות יותר באמצעות טכניקה המרתקת את האדם מאז ומעולם, וליצור עמודים קלאסיים עשויים מחומרים גמישים; לסגנן פרטי ריהוט שילבשו צורות מלאות נפח, כמו מעדנים אופנתיים ממטבחו של שף על; לעטוף חומרים כאילו שאנו יוצרים פסלים עכשוויים, כך שהעטיפה תהפוך לעור חיצוני שנותן ביטוי למוצר שבתוכה; לייצר שכבות קומפקטיות של בדים, לערום משטחי חומרים או לתלות בדים באמצעות טכניקת הדיגום החופשי כדי ליצור דוגמאות אלגנטיות ומתורבתות; לכנס את הבד באמצעות תפרי נוי וקפלי קישוט כדי ליצור מרחבים עשירים ושופעים, ולהחיות את התנופה והתנועה האופייניות ליצירות של תקופת הבארוק.

הכוח לרפא צרות ופחדים על ידי חיבור מחדש בין הדברים מפיח חיים בתהליכים יצירתיים ובתהליכי ייצור ההופכים חומרי גלם לדברים בעלי ערך, ומספקים תובנות לגבי כוחם של תהליכי תיקון. תנועות האיסוף האלה מנסות לשקם את האמונה שלנו ביכולתנו לשתף ולתת. הן מציגות בפנינו חזון עיצובי מבוית ואנושי יותר, חזון חדור ענווה שמקורו הכרה במצב שבו אנו חיים.

כל סוגי האיסוף והכינוס הללו, הבאים לידי ביטוי בתפירה, בבישול, ובמלאכת יד, שייכים לזיכרון הקולקטיבי של האמהות והסבתות שלנו, שישבו בסבלנות כשהן מחדירות חוט ומחט אל תוך אריג עדין, מתקנות במומחיות זוג גרביים ישנים, תופרות בשלווה שמיכות טלאים ליד האח המבוערת, אופות במומחיות כיכר לחם, סורגות ברכות חוטי צמר כדי ליצור צורות חדשות, או מייצרות ביד אוהבת תפרים וקפלים קישוטיים בבגדיו של נכד חדש. לפעמים היו האמהות מלאות חיים וחברותיות, ותפרו בגדי שבת ומצעים שעברו מדור לדור, ושאותם קשטו בדברי סדקית, כפתורי פנינה, וטכניקות עשירות של איסוף וכינוס הבד. הן השתמשו בסרטים בכדי להגשים את הפנטזיות שלהן, וברקמה כדי להביע את מחשבותיהן ורגשותיהן העמוקים ביותר, וכדי לחלוק זו עם זו את זווית הראייה הנשית שלהן.
כעת התחלפו במפתיע התפקידים, והזיכרונות ההיסטוריים האלה משמשים להזין את תעשיות ההיי-טק שלנו ולהעשיר את תהליך הייצור באמצעות שפע אפשרויות חדשות המפיחות תחושה של קלילות ורוח שטות בעיצוב תעשייתי, מעניקות נופך נשי לתנועה המודרניסטית, ומבייתות את עיצובן של צורות חדשות.

מאז תחילת המאה ה-21, עולם העיצוב מתמקד בייצור ידני – מהלך חשוב המכוון לשיקום היצירתיות שאבדה בתהליכי ייצור מודרניסטיים ואוניברסאליים. ייצור ידני משמעו גם ייצור בקרבת מקום: ניסיון להחזיר את תהליכי הייצור קרוב לבית בכדי להלחם במיקור חוץ ובאבטלה, ולהימנע מהנזק הסביבתי והכלכלי של שינוע למרחקים.

הדיון בשבחו של ייצור ידני התעצם עד שגרם למכונות לקנא במלאכת ידינו. הן חשו זנוחות ונטושות וקיוו בסתר שיצליחו לרכוש מיומנות ביצירת אפקטים דומים. כך התכנסו בחדרי חדרים ממציאים פרועים ומהנדסים מבריקים כדי לחקור מערכות ייצור חכמות ורובוטים המסוגלים לשכפל את המיומנויות הידניות ואת הזיכרונות החזותיים של אבותינו. בהנהגת דור צעיר של מעצבים, התעשיות היצירתיות מצליחות לייצר ניסים ונפלאות באמצעות מכונות חכמות יותר, בעודם לומדים בתהליכי ניסוי וטעייה – בדיוק כמו הסבתות שלנו, שפרמו את הסריג והתחילו מחדש כדי שיהיה מושלם.

כיום, כשאנו ניצבים על סף תחייה משמעותית של תהליכי ייצור ישנים באמצעים חדשניים, אנו עדים לדור של מעצבים צעירים החשים דחף להמציא מכונות משלהם או לשכלל מכונות קיימות, מתוך עניין בתהליך עצמו ולא רק בתוצר הסופי, והרואים במכונה בת ברית ולא מגבלה. מעצבים אלה אוהבים מכונות עד כדי כך שהם רואים בהן שותפות או עוזרות. הם אפילו מודים בפומבי לקולגות תעשייתיות שלהם, ובכך מחיים מחדש את הקשר האבוד בין תהליכי ייצור לבין המעמד היצירתי. התוצאה של תהליכי מחקר ופיתוח חדשניים מסוג זה הוא היוולדו של תהליך ייצור חדש והיברידי, הקושר יחד אדם ומכונה ופותח פתח לאפשרויות חדשות, הצפות ועולות הודות לזיכרון החי ולדמיון חסר הגבולות שלנו.

אפשרויות אלה מגשרות על הפער שבין קבוצות גיל ומגדרים שונים, בין עשירים לעניים, בין מלאכת יד לתעשייה, ומציעות פתרונות תפורים על פי מידה ועשויים על פי טעם אישי עבור הציבור כולו. המיזוג שבין אדם למכונה יוצר קשר עמוק הצופן בחובו הבטחה של התפתחויות שיתרחשו במאה העשרים ואחת. היד והמנוע מתכנסים יחד כדי ליצור מדריך חדש לשדה העיצוב שמחכה להיחקר, והופכים את התערוכה "קיפולים – ממלאכה מקומית לעיצוב עכשווי" המוצגת במוזיאון העיצוב חולון, לאירוע בלתי נשכח.