רכישת כרטיסים

טוביאס וונג, 2010-1974

צילום: עבודתו של טוביאס וונג, "מרגע לרגע" אשר הוצגה בתערוכה
קטגוריה: עיצוב ואמנות
עבודתו של טוביאס וונג, "מרגע לרגע" אשר הוצגה בתערוכה.

טוביאס וונג, האמן הקנדי שעסק בעיצוב ואמנות בניו יורק, הלך לעולמו מוקדם בבוקר יום ראשון, 30 במאי, 2010. הוא היה בן 35 בלבד במותו.

בפרק זמן קצר מאוד, טוביאס וונג הצליח ליצור לעצמו שם, הן בתחום העיצוב והן בתחום האמנות, כשהוא משלב הומור ורמת אסתטיקה גבוהה עם מסרים סביבתיים וסגנון ייחודי.


טוביאס וונג היה אחד המעצבים שנבחרו להציג בתערוכת הפתיחה של המוזיאון – "מצב הדברים – עיצוב והמאה ה-21". שמענו את החדשות המצערות מפי אריק צ'ן, אחד האוצרים של התערוכה:

"אני כותב בנסיבות מצערות במיוחד. כפי שחלקכם אולי שמעתם, טוביאס וונג הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון, והוא בן 35. טוביאס היה פרובוקטור בעל כישרון מדהים. הוא שינה את הדרך בה רבים מאיתנו רואים את העיצוב.
הוא היה גם חבר יקר."

אריק צ'ן

וונג עזר לקדם דרך עבודתו חלק גדול ממה שאנו לוקחים היום כמובן מאליו בתרבות העכשווית. בהשראת הדאדא ובמיוחד קבוצת פלוקסוס, הוא הטיל ספק בתפקיד המחבר; הציב מראה בפני רצונותינו והאבסורד שבנו; גרם למהפך בהיררכיה שבין עיצוב לאמנות, בין יקר הערך לבין הבנאלי; והוא עזר להגדיר מחדש את שיתופי הפעולה והאוצרות כמקצועות יצירתיים. תוך שהוא עובד במסגרת שהוא קרא לה "פארא-קונספטולית", וונג הניע תהליך של הערכה מחדש לגבי כל מה שחשבנו שאנחנו יודעים על עיצוב: הייצור, הרזוננס הפסיכולוגי, הקריטריונים האסתטיים, דרכי ההפצה, החיבור למקורות, ההקשרים הטקסטואליים ודרכי הייצוג.

וונג היה מתבונן נלהב, בעל מוח מקורי וייחודי, גאון במעשי קונדס וחבר נאמן. עבודותיו של וונג הוצגו בתערוכות ובמוזיאונים רבים, ביניהם המומה (MOMA) ומוזיאון קופר יואיט לעיצוב. בין הפרויקטים הרבים שלו היו כאלה שנעשו עבור Colette, Comme des Garcons Prada/OMA, Cappellini ו- Swarovski Crystal Palace. בנוסף לאובייקטים שיצר, המציא מחדש, עיצב מחדש, עידן או שעליהם הפעיל מניפולציה אחרת כלשהי, עבודתו של וונג כללה גם אירועים שביניהם נמנו, בין היתר, מכון קעקועים זמני ביריד "ארט בזל מיאמי ביץ" וחנות וירטואלית בשם Wrong Store (החנות הלא-נכונה, בתרגום ישיר), "חנות" בניו יורק שלמעשה מעולם לא נפתחה.
(כמו רוב עבודתו של וונג, שני הפרויקטים נוצרו במסגרת של שיתופי פעולה).

וונג הוכר כמעצב הצעיר של השנה על ידי מגזין Wallpaper (2004), כמו גם על ידי מוזיאון האמנות בברוקלין (2006). ב2008 ו 2009 הוא שירת כארט דירקטור שותף באירוע 100% עיצוב בשנחאי, בתיאום ובמקביל לירידים שנערכו בלונדון ובטוקיו.

וונג נולד וגדל בוונקובר, קנדה. הוא למד בטורונטו לפני שעבר לניו יורק בשנת 1997 כדי ללמוד בקופר יוניון, שם הוא סיים את לימודיו במגמת פיסול. הוא השאיר אחריו את אמו, אביו החורג, אח, בן זוג, וחבר הכי טוב.