רכישת כרטיסים

יופי ואימה

קטגוריה: עיצוב ואמנות

במסגרת שיתוף פעולה בין JVCA ומוזיאון העיצוב חולון המעצבת הבריטית טאמסין ואן אסן התארחה בספריית החומרים והציגה בחולון כדים נגועים, שחוקים וכאלה שעוברים מטמורפוזה.

ואן-אסן, בוגרת Central Saint Martins ו-The Royal College of Art, שואבת השראה בעבודותיה בעיצוב קרמי עכשווי, מלימודי המדע והפילוסופיה. בעבודותיה הניסיוניות מותחת ואן אסן את גבולות החומר הקרמי ויוצרת אובייקטים שבריריים המעלים שאלות לגבי יופי וצורה. בהרצאתה בחולון הציגה ואן-אסן חלק מהפרויקטים האחרונים עליהם עבדה, ותיארה את דרך היצירה הייחודית שלה.

הפרויקט הראשון שהוצג "ירושה רפואית" (Medical Heirlooms) מתאר את נקודת המבט וההתייחסות האנושית למחלות יחד עם האובססיה ליופי ולשלמות.
בפרויקט זה היצירות הן כדים ה"נגועים" במחלות שונות כמו אקנה, אוסטיאופורוזיס, עגבת, סרטן ועוד. צורת הכדים מבוססת על כדי רוקחים מהמאות ה17 וה-18, בהם השתמשו לאחסון תרופות. הכדים ביצירות משמשים כ"גוף האדם" אך במקום לאחסן תרופות הם נושאים את המחלות בעצמם וכשם שכדים אלו מועברים בירושה כך גם ההורים מעבירים מחלות לצאצאיהם בירושה.

כדי "צלקת"
כדי "צלקת"

פרויקט נוסף בשם "שחיקה" (Erosion) מתאר בעיקר שחיקה והתפוררות ביולוגית של גוף המותקף על ידי וירוס טפיל. המוצגים יוצרו בצורות זוויתיות של פורצלן בשילוב טכניקה של התזת חול כדי לחשוף את השכבות הפנימיות – כך נחשף הניגוד בין מה שמוקרן מבחוץ למה שמוסתר בפנים.

Viral 
Viral 

פרויקט אחר "Vanitas Vanitatum" , מתאר יופי הנוטה לריקבון. פרויקט זה המושפע מציורי ה"ואניטס" ההולנדים מהמאה ה-17 מציג כדים שעברו "התדרדרות וחורבן" בכך שסרה מהם המעטפת ונשארה ה"ליבה" בלבד. ביצירות אלו נעשה ניסיון לראות לאן ניתן לקחת את החומר ממש עד לפני נקודת הקריסה שלו.

הפרויקט האחרון שהוצג הוא (Ornamental Metamorphosis). ביצירות בפרויקט זה יש ניסיון לקחת את הקישוטים ה"רגילים" המופיעים כאלמנט חיצוני בלבד ולהפוך אותם לחלק מהמבנה עצמו וכך הכד מקבל חיים משלו. הכד הביתי עובר מטמורפוזה לחפץ מסתורי ומתקבל הרושם של אלמנט דינאמי בתוך חפץ סטטי, מה שיוצר יופי ואימה בו זמנית.

לראיון עם המעצבת ומידע נוסף אודות עבודותיה לחצו כאן >>

עבודותיה של ואן אסן הוצגו לאחרונה בתערוכה: "שבר, שבריריות" בבית בנימיני, תל אביב, אוצרת איילת זהר.