רכישת כרטיסים

לונדון שלי

צילום: Raw Edges Exhibition at Southbank Centre for London Design Festival, The Pond, 2011
קטגוריה: עיצוב ואמנות

בצל המהומות של החודש האחרון ייפתח בשבוע הבא פסטיבל העיצוב בלונדון ויחגוג את ייחודה של העיר ומרכזיותה בעולם העיצוב בשלל אירועים, מופעים ותערוכות. בחרנו חמישה מוקדים שלא כדאי לכם להחמיץ.

שלא במקרה כנראה, החליטו השנה חלק ממארגני אירועי פסטיבל העיצוב בלונדון לחגוג את הקוסמופוליטיות של העיר ואת העובדה שמעצבים רבים מרחבי העולם קובעים בה את משכנם. "אנחנו רוצים לנכס לנו שוב את אוצרותיה של לונדון", הצהיר המנכ"ל של חברת העיצוב הבריטית Established & Sons "לחגוג את הבינלאומיות, היצירתיות, האקלקטיות וההומור ולהזכיר לכולם שלהיות חלק מלונדון הוא עדיין מקור גאווה". מן הדברים מהדהדים מן הסתם אירועי החודש האחרון והניסיון לשקם את יחסי האמון עם העיר לאחר שרשרת המהומות, השריפות והביזה. תחת הכותרת "My London" הזמינו חברי אסטבלישד אנד סנס מעצבים ואדריכלים מרחבי העולם להציג גרסה שלהם לעיר לונדון. את סדרת האירועים והמיצבים תשיק קבוצת ננדו היפנית בתערוכה שתתקיים בחללי התצוגה של החברה ותציג אובייקטים ישנים יחד עם אובייקטים חדשים של החברה.

פסטיבל העיצוב בלונדון שמתקיים בעיר זו השנה ה-11 יכלול השנה את שתי התערוכות המסחריות המרכזיות -"100% עיצוב" ו-"טנט לונדון" במזרח העיר ולצידן עשרות אירועים, תערוכות ומיצבים בחללים המרכזיים שבעיר. האדריכל ג'ון פאוסון יציג מיצב אופטי בשם פרספקטיבות בקתדרלת סנט פול בעיר; משרד האדריכלים של דיוויד צ'יפרפילד יציג את "שני קווים" במסגרת התערוכה "גודל+חומר"; והמעצבים יעל מר ושי אלקלעי מסטודיו Raw Edges יציגו במוזיאון הטבע מיצב הממחזר צגי מחשב ישנים.

גרם המדרגות הגיאומטרי בקטדרלת סנט פול בו יציג האדריכל ג'ון פאוסון מיצב אופטי בשם פרספקטיבות
Raw Edges Exhibition at Southbank Centre for London Design Festival, The Pond, 2011
Raw Edges Exhibition at Southbank Centre for London Design Festival, The Pond, 2011

במוזיאון "ויקטוריה ואלברט" יתקיימו 12 מוקדי עיצוב שונים לרגל הפסטיבל וביניהם: פסל עץ בקוטר 16 מטר שיצרה האדריכלית אמנדה לוויט על מדרגות הכניסה המרכזית; מערכת מחברים עשויה פורצלן של המעצב הישראלי אייל בורשטיין מ-Beta tank; כיסא בשם "טביעת אצבע" של רון ארד שנוצק מחדש בברונזה ויוצג ברחבי העיר; בית קפה זמני פוסטמודרני שייפתח לרגל התערוכה "פוסטמודרניזם" (שתיפתח ב-24 בספטמבר בויקטוריה ואלברט"); האחים בורולק יציגו את "שדה טקסטיל" בגלריית רפאל וברחבי המוזיאון יתקיימו סיורים אישיים שיצרו אנשי תרבות שונים כמו טום דיקסון, אנני לנוקס ודיים ג'ודי דנץ.

אמנדה לוויט, על מדרגות הכניסה המרכזית למוזיאון ה-V&A
אמנדה לוויט, על מדרגות הכניסה המרכזית למוזיאון ה-V&A
מערכת מחברים עשויה פורצלן של המעצב הישראלי אייל בורשטיין מ- Beta Tank | צילום באדיבות Beta Tank
מערכת מחברים עשויה פורצלן של המעצב הישראלי אייל בורשטיין מ- Beta Tank | צילום באדיבות Beta Tank
רון ארד, טביעת אצבע, פסטיבל העיצוב לונדון 2011
רון ארד, טביעת אצבע, פסטיבל העיצוב לונדון 2011

ואם ראיתם ועשיתם את כל אלה הנה עוד 5 בחירות ששווה לנסות:

תערוכה – אוסף מוזרויות
Power of Making
– אוצר דניאל צ'רני. ויקטוריה ואלברט.
דוב עשוי בסריגת קרושה, רטייה לעין עשויה קרמיקה בסגנון דלפט, עוגות מעוטרות בתינוקות מעוררי חלחלה עשויים ממרציפן ועפרונות שחודיהם מעוצבים כאותיות אלפבית, ארון קבורה קלוע וקישוט אוונגרדי לראש שענדה פעם ליידי גאגא, הם רק חלק מן המוצגים בתערוכה שאצר צ'רני בשיתוף פעולה עם מועצת הקראפט הבריטית. בתערוכה למעלה מ-100 מוצגים ומגוון של מיומנויות עשייה מסורתיות וגם אם חלקם נראים כמו גיבוב של מוזרויות – הם ללא ספק יגרמו לנו להצר על אובדן המיומנויות והמלאכות בחברה בה אנו חיים היום.

From the exhibition Power of Making at the V&A: Dalton Ghetti, Alphabet | photo: Sloan T. Howard
From the exhibition Power of Making at the V&A: Dalton Ghetti, Alphabet | photo: Sloan T. Howard
From the exhibition Power of Making at the V&A: Damian OSullivan, Ceramic eye patch
From the exhibition Power of Making at the V&A: Damian OSullivan, Ceramic eye patch

מתחם – גאווה מקומית
משולש העיצוב של מתחם Shoreditch במזרח לונדון יכלול השנה 30 חנויות, גלריות ותערוכות שונות ויאכלס את הגלריה של מגזין העיצוב האינטרנטי הבינלאומי DEZEEN. המגזין שזה זמן רב לא מסתפק בתפקידו כמתעד עיצוב ומתפקד כמחולל בעולם העיצוב יפתח גלריה ניסיונית באזור למשך חודש שלם שיקיף לא רק את ימי הפסטיבל אלא גם את שבוע האופנה בלונדון ויריד האמנות FRIEZE ויציג בו את עבודותיהם של 30 מעצבים ואדריכלים צעירים ומבטיחים שהוצגו במגזין וביניהם הישראלית סיון רויז, בוגרת המחלקה לטקסטיל בשנקר שפרויקט הגמר המרהיב שלה שהוצג לפני חודשיים בלבד שבה את תשומת לבם של רבים בעולם העיצוב המקומי ועתה גם הבינלאומי. (לחצו כאן לקריאת הכתבה על סיון רויז ובוגרים בולטים נוספים)

סיון רויז, צורות טבע | פרויקט גמר במסגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל 2011
סיון רויז, צורות טבע | פרויקט גמר במסגרת המחלקה לעיצוב טקסטיל 2011

מופע
מיצג של המעצב הבריטי פול קוקסג' יחד עם חברת Concrete. יום שלישי ה-20 בספטמבר במתחם Shoreditch תחת הכותרת Change the record – יהפוך פול קוקסג' תקליטי ויניל ישנים לאמפליפיירים לסמארטפונים. מבקרים מוזמנים להביא איתם תקליטים ישנים שאותם יוכלו להפוך לאמפליפיירים תמורת 25 פאונד. הפרויקט שהושק לראשונה ב-27 באוגוסט במיצב של רון ארד ב-Roundhouse יוצג שוב במסגרת הפסטיבל.

מופע נוסף ששווה לבדוק אם כבר נמצאים באזור הוא הפצ'ה קוצ'ה הלונדוני שיתרחש בימי הפסטיבל (ב-23 בספטמבר) וכלול בין השאר גם את המעצב-אדריכל עומר ארבל (לכתבה על עומר ארבל לחצו כאן).

סיור – למיטיבי לכת
במשך כל ימי הפסטיבל יתקיימו בעיר סיורי אופניים בשיתוף חברת Tokyobike. בכל יום מדריך אחר ייקח קבוצה של "מכורים לעיצוב" לסיור בן שלוש שעות בתערוכות העיצוב הטובות ביותר בעיר והאירועים השונים. הסיור כולל ארוחת צהריים מעוצבת. חשוב להקדים ולהרשם כיוון שבכל סיור משתתפים 10 רוכבים בלבד.

גלריה
הגלריה של ליבי סלרס. פתיחה ב-21 בספטמבר
האוצרת המוכשרת שבשנים האחרונות פתחה תערוכות גרילה בחללים אלטרנטיביים פותחת גלריה חדשה וקבועה עם תערוכה מסקרנת של צמד המעצבים האיטלקים Formafantsma (לכתבה על פורמה פנטזמה לחצו כאן). לא כדאי להחמיץ. 

ועוד אחד – ברגע האחרון:
בקומה הרביעית של בניין חברת Bloomberg ייפתח ביום שלישי ה-20 לספטמבר מיצב בשם "Waste Not, Want It" שיצרו המעצבים דוד אמר, עמי דרך ודב גנשרוא. המיצב יכלול פינת ישיבה שתהיה מוקפת בשדה פרחים שיורכב ממאווררים משומשים של מחשבים. המאווררים ישיבו רוח על דפי נייר שעליהם צוריו פרחים בידי עובדי החברה ואנשים שונים שאליהם נשלח מייל מיוחד ובו בקשה ותוכנה לציור הפרחים. 1300 מוטות ברזל דקיקים ינועו ברוח בשדה המרהיב הזה.

Waste Not, Want It: דוד אמר, עמי דרך ודב גנשרוא
Waste Not, Want It: דוד אמר, עמי דרך ודב גנשרוא