רכישת כרטיסים

מהי משמעות המילה SENSEWARE?

קטגוריה: עיצוב וחומר

שימושים עתידיים
אנחנו חיים בתקופה שבה מיוצרות כמויות גדולות של חומרים חדשים. רבים מן החומרים האלה נראים טוב, אבל השאלה היא כיצד ניתן להשתמש בהם בדרך הטובה ביותר?

ליפן יש את היכולת הטכנולוגית להיות כוח מוביל בפיתוח סיבים מלאכותיים, כמו גם מסורת של תשומת לב לפרטים עדינים. אין זה מפתיע, אם כן, שסיבים מתקדמים וחדשניים מפותחים ביפן בזה אחר זה. פיתוחים אלה מעוררים עניין רב באופנים שבהם ניתן להשתמש בסיבים החדשים, וסקרנות לגבי היישומים שבהם יופיעו ולגבי התועלת שיביאו. הרעיונות ליישומים ספציפיים הם הכרחיים בכדי לממש את הפוטנציאל של חומרים מתקדמים. תערוכה זו נוצרה במטרה להציע למגוון יוצרים ומומחים בתחום הטכנולוגיה מבחר של סיבים מלאכותיים חדשים ואטרקטיביים, ולעודד אותם לחשוב על יישומים הנותנים ביטוי יצירתי ליתרונות של החומרים השונים.

בהתאם לגישה זו, תערוכת הסיבים טוקיו 09' הציגה כמה אפשרויות ייצור עתידיות, כמו גם ממבראנות העשויות מסיבים מלאכותיים לשימוש בהקשרים סביבתיים. דוגמאות של סיבים ובדים חדשניים מסוג זה כוללות את סיבי הננו הדקיקים שעוביים כ-1/7500 של שערה; סיב פחמן חזק, קשיח, אלסטי וקל בצורה מפתיעה; סיבים המוליכים חשמל כמו מתכת; סיבים שניתן לעצב באמצעותם אובייקטים תלת-ממדיים; וסיבים מאריג תלת-סיבי שבהם שלושה חוטים מצטלבים בזוויות של 60 מעלות, בניגוד לאריג השתי-וערב המסורתי. ישנו מספר רב של סיבים אינטליגנטיים, שהם עדינים כמו רקמות או תאים של יצורים חיים. השאלה היא, לאיזה מטרות ניתן להשתמש בהם.

SENSEWARE
מה זה senseware? אני משתמש במושג senseware כדי לתאר גורמים המגרים את האינסטינקט האנושי ליצירה. דוגמה טובה לכך היא התפקיד שמילאה האבן בתקופת האבן. כשאתם מחזיקים בידיכם גרזן מאבן, מרגישים את כובדה ומבחינים כמה היא קשה, אתם חשים שמשהו מתעורר עמוק בתוככם. כשבני אדם החלו ללכת על שתיים, הידיים שהפכו זה עתה לחופשיות חשו ודאי שהאבן היא חומר מיוחד ביותר, כזה שמשקלו מאפשר שימוש יעיל ומספק את הכוח לנתץ עצמים שונים. המגע עם האבן גירה את הצורך האנושי להנדס ולשנות את העולם הסובב, והוביל להתפתחות תרבות תקופת האבן. החזיקו בידיכם כלי מאבן, ותבינו את התהליך הזה באופן אינסטינקטיבי.

גם נייר הוא חומר מופלא. למרות המקור הטבעי שלו, שצבעו כצבע האדמה, הוא לבן וגם קשיח במידה מסוימת. אך את הלובן הזה ואת הקשיחות קל לערער. על היריעות העדינות להפליא הוסיפו בני האדם בדיו שחורה אותיות ואיורים, מכסים את הלובן המעודן בסימנים שחורים שלא ניתן עוד למחוק. הניגוד המהמם הזה היה לכוח מניע ליצירה מאז ועד עתה. הרצון לעשות שימוש בסיבים טבעיים כגון כותנה, פשתן ומשי הוביל למאמצים יצירתיים רבים. הרכות, החום והמגוון המדהים של וריאציות וצבעים שבהם ניתן לצבוע סיבים אלה יצרו תשוקה לבגדים שחרגה מין הצורך להגן על הגוף ולחמם אותו. עם התפתחות התרבות הפופולארית בעידן המודרני, בגדים החלו לשקף את האופן בו אנשים חיים, ולהגדיר את עולם האופנה כעולם ייחודי בפני עצמו.

סיבים מלאכותיים כסוג חדש של SENSEWARE
הסיבים המלאכותיים הראשונים שימשו כתחליף לסיבים טבעיים בתהליכי ייצור בגדים. ניילון שימש ליצירת בד חלק בעל ברק משיי ומגע עדין, שהחוזק שלו התאים לייצור תעשייתי. מאוחר יותר,נכנסו לשימוש סיבי הפוליאסטר והאקריל – סיבים חזקים שקל לעבוד איתם ושניתן לייצר ביעילות. מהר מאוד הפכו שניהם לחיוניים בתעשיית הבגדים. תהליכי הגלובליזציה הובילו לתחרות עזה בין יצרניהם של סיבים אלה. יפן ייצאה בעבר כמויות גדולות של סיבים מלאכותיים לשווקים ברחבי העולם, עד שנדחקה הצידה על ידי קוריאה וטייוואן. גם הן, בתורן, נדחקו הצידה על-ידי המתחרות החדשות – סין והודו. רוב הסיבים המלאכותיים שנעשה בהם כיום שימוש לייצור בגדים מופקים בארצות בהן קיים כוח עבודה זול.

במקביל לשינוי זה, הפכו הסיבים המלאכותיים המופקים ביפן למשוכללים ומתקדמים יותר. יש להם איכויות של מוצרי היי-טק, המאפשרות לעשות בהם שימוש במגוון רחב של תחומים: כלי דם מלאכותיים, גופי מטוסים, מסנני מים, בגדי ים, נעלי ספורט ובגדים מתקדמים אחרים. כיום יש לתעשיית הסיבים דריסת רגל גם בתחומי מומחיות נוספים, כגון חומרים חכמים שהמראה והמגע שלהם חשובים פחות מהמבנה ומהפונקציה שלהם. בתחומים אלה הדורשים רמה גבוהה של עדינות, רגישות, יכולת לשנות צורה, חוזק, עמידות וגמישות מתפקדים סיבים מלאכותיים טוב יותר מסיבים טבעיים. ניתן לצפות שבעתיד הקרוב הם ייהפכו לסוג חדש של חומרים המגרים את החושים ליצירה, ויתפקדו כמו תאי עור בכדי לתווך בינינו לבין הסביבה.

כישרונות יצירתיים נותנים ביטוי מוחשי לפוטנציאל של חומרים שונים
תערוכה זו הופקה בהשתתפות שבעה יצרני סיבים יפניים. לאחר שבחנתי בעיון את תכונות החומרים השונים, בחרתי כמה מהם לתצוגה, ובו-זמנית בחרתי גם את היוצרים שאיתם רציתי לשתף פעולה. שידוך מוצלח בין סיבים ויוצרים היה הגורם המכריע בהצלחתה של תערוכה זו. בסופו של דבר, יזמתי שיתופי פעולה עם שתי חברות ו 15- יוצרים מתחומי האדריכלות, עיצוב הפנים, עיצוב המוצר, הפרסום וניתוח המדיה, וכמו כן ארט דירקטורים, יצרן מכוניות, יצרן של מוצרי חשמלביתיים מתקדמים, שוזר פרחים ומעצבי אופנה. אין שום סתירה בבחירה של חברות מסחריות כשותפות בפרויקט מסוג זה. ההיפך הוא הנכון, שכן חברות היי-טק משלבות בין טכנולוגיה מתקדמת ליצירתיות ולרגישות אנושית. המוצרים המוצגים בתערוכה זו הם התוצאה של המפגש בין הפוטנציאל של סיבים שונים והמעצבים המשתתפים בפרויקט.

כדי ליצור את העבודות האלה, הסתמכנו על שיתוף פעולה עם כמה חברות קטנות, שכל אחת מהן מתמחית בתחום טכנולוגי מסוים. הטכנולוגיות שבהן נעשה שימוש כוללות עיצוב של בדים (inkjet) בלתי ארוגים ובדים מאריג תלת-צירי תוך שימוש בחום; טכניקות הזרקת דיו דיגטלית לצביעת סיבי מיקרו; טכניקות עיצוב עבור סיבי פחמן; שימוש באלקטרוניקה ורובוטיקה (אנימטרוניקה) בכדי לגרום למכונית לצחוק; טכנולוגיות חיתוך לייזר; טכנולוגיות לשילוב סיבים אופטיים בבטון ולחיתוך המוצר המוגמר; טכנולוגיות ייצור באמצעות רובוטים וטכנולוגיות חִישָן מתקדמות; מכונות לעיבוד מתכת; וטכנולוגיה שבה משתמשים לייצור משענות לספות. לא היה ניתן לייצר את המוצגים שבתערוכה ללא התרומה הטכנולוגית של חברות בעלות יכולת להבין ולהעריך רעיונות המרחיקים לכת מעבר לתהליכי ייצור רגילים. שיתוף הפעולה עם חברות אלה, ועם אנשים נוספים, היווה את הבסיס לתערוכה שלפניכם.

מנגנונים המספקים גירויים במקום מוצרים
האובייקטים המוצגים בתערוכה מגלמים את התוצאות הסופיות של תהליך זה. כל אחד מהם מייצג ניסיון להעניק צורה חזותית לתכונותיו של חומר מסוים, ולספק את התשוקה שמתעוררת כאשר אנו מזהים הזדמנות לבחון משהו לא מוכר, שלא נחקר עדיין. שוב ושוב, אנו נשאלים אם אובייקטים אלה יהיו אי פעם בשימוש ונאלצים להודות שהם לא עוצבו במטרה להפוך למוצרים מסחריים, אלא כדי לחקור את הפוטנציאל של הסיבים השונים.

תפקידה של תערוכה זו אינו מתמקד במוצרים ממשיים אלא להיפך, מגביל ככל האפשר את העיסוק הזה כדי להתרכז בפוטנציאל הגלום בסיבים. כדי לאפשר ייצור של מוצר שיימכר ברווח, יש להתגבר על מכשולים הקשורים לעלויות, לשיטות הייצור, ולרצון לקלוע לטעמם של שווקים או לקוחות מסוימים. אפילו אם נראה שחלק מהמוצגים עונים על צרכים קיימים בשוק, עדיין יהיה קשה לייצר אותם בכמויות גדולות ללא פיתוח נוסף, שכן כל אחד מהם כולל מרכיבים מסוימים שקשה מאוד לייצר. מוצגים אלה, אם כן, הם הניצנים הראשונים המצביעים על צמיחה עתידית. דווקא משום שלא ניתן לשייכם באופן מובהק לעולם האופנה או האדריכלות, עיצוב המוצר או התקשורת, הם מצליחים לספק גירוי משמעותי. משום כך, אני משוכנע שהם יעודדו, בסופו של דבר, את עיצובם וייצורם של מוצרים רבים. זה הזמן לקחת נשימה עמוקה, ולבחון את כל האפשרויות העומדות בפנינו.

תערוכת Senseware סיבים מיפן, הוצגה במוזיאון העיצוב חולון בתאריכים: 24.06.2012-04.09.2012