רכישת כרטיסים

מרכז העיצוב של חברת המכוניות ניסן ומכון העיצוב הארה

Senseware סיבים מיפן

Senseware - Tokyo Fiber

אנחנו חיים בתקופה שבה מיוצרות כמויות גדולות של חומרים חדשים. אך כיצד ניתן להשתמש בהם בדרך הטובה ביותר?

04.09.2012-24.06.2012


 

לפני כמה שנים טבעתי מונח חדש: "Senseware".
מונח זה מסמל בעבורי כל דבר המעורר את חושינו. השתמשתי במונח "ware" – 'כלי' כפי שאנו משתמשים בו כאשר אנו אומרים כלי עבודה – "hardware" – מכאן ש- "senseware" משמעו: כלי חושים או כלי עבודה של החושים. לאורך ההיסטוריה האנושית, אנו מוצאים כלים שהם senseware – כלים בעלי עוצמה ומשמעות לתקופתם.

זרע של אהבה / רוס לאבגרוב

אם למשל נתבונן במשמעותה של האבן לתקופת האבן היא עצמה היתה כלי ההשראה העיקרי לתקופה זו. כאשר אני אוחז בידי גרזן אבן שהיה בשימוש כבר לפני 400,000 שנים, אני מבין כיצד האנושות מצאה בחומר גלם ראשוני זה, האבן, את הדרך ליצירת חפצים וכלים. מנח היד סביבה, משקלה של האבן והמרקם שלה כולם מתקשרים איתו כבני אדם באופן מיידי ובלתי אמצעי. לאורכה של כל תקופת האבן, המשתרעת על פני יותר ממיליון שנה, מסרו בני האדם מדור לדור את צורתו האחת והברורה של גרזן האבן.

היום, קשה לתפוס את מרחב הזמן העצום בו נעשה שימוש בכלי אחד בלבד, ללא פיתוח צורני, שינוי טכנולוגי, יצירת וריאציות או שינויים. כאשר אנו נוגעים בכלי עצמו אנו יודעים באופן אינטואיטיבי מדוע המשקל, הקושי, המבנה הפיזי והמרקם, הניעו את חושי האדם ליצירת התרבות אותה אנו מכנים תקופת האבן.

אז כהיום, אני מתרגש כאשר אני אוחז בכלים אלה, תחושה זו היא כמו פרץ המניע אותי ליצירה חדשה

קניה הארה, אוצר התערוכה

צילום: אלעד שריג